platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Över 100 000 affärsmöten
under IBTM World 2022 i Barcelona.
flygnytt
Stockholm Arlanda Airport
får sin första food hall.
hotellnytt
25hours
öppnar sitt första hotell i Skandinavien.
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
RSS
rss_icon
Länkar
Elmia Garden 2022 – storsatsning på hela mässupplevelsen

är Elmia Garden 2022 i mål efter två framgångsrika dagar. Arrangören tar med sig en positiv känsla med glada tillrop från både besökare och utställare. Satsningen på ”upplevelse-delarna” med bland annat Elmia Gardenbutiken och ett stort trendområde med scen gav besökarna det mervärde arrangören hade hoppats på och blev trevliga samlingspunkter under mässan.

Årets trendbutik utsågs liksom dubbla vinnare i Flower Grand Prix, mässans prestigefyllda blomsterbinderitävling. Den nya placeringen av Flower Grand Prix direkt i foajén gjorde tävlingen extra välbesökt och bidrog positivt till mässupplevelsen som helhet.

Från scenen lärde deltagarna sig mer om kommande trender, invasiva arter, hållbar floristik, ovanliga ätbara växter bland mycket annat. Föreläsningarna var mycket välbesökta och uppskattade. Scenområdet knöts i år ihop med det stora trendområde där Elmia Garden Trends uppmärksammades och exponerades mer än tidigare.

"Vi har haft två riktiga pangdagar! Glada besökare, goda affärer och utställare med riktigt fina montrar. Vi har också sett hur värdefullt det är att satsa på hela mässupplevelsen, där bland annat Gardenbutiken blev ett riktigt lyckokast. Vi tar med oss detta och många andra goda idéer på hur vi kan fortsätta utveckla mässan", säger Kristina Andersson, mässansvarig för Elmia Garden

Drygt 130 företag, från åtta olika länder ställde ut på mässan med allt från krukor, växter, redskap till dekorationer och tillbehör. Mässgolvet bubblade av affärer och möten redan från tidig morgon.

"Att vara med på Elmia Garden är underbart. Det är verkligen startskottet för säsong 2023, man känner att alla är sugna på att komma igång. Det har hänt mycket i trädgårdsbranschen senaste året med många nya företag. Elmia Garden blir en av de första chanserna för oss att få träffa dessa nya kunder", säger Bengt Larsson, Mind on Nature.

"Elmia Garden har alltid varit en väldigt rolig mässa för oss på Consilimo och GUS Design. I år var det särskilt kul att se hur många besökarna som var i vår monter direkt på morgonen första mässdagen. Jag skulle rekommendera alla som är i trädgårdsbranschen att åka hit. Elmia Garden är ju navet i vår gröna business", säger Jörgen Pettersson, Consilimo och GUS Design.

Besökarna har sedan tidigare år efterfrågat någon form av mer konkret ”utbildning”. Något att ta med sig hem till sin egen verksamhet. Det tog arrangören fasta på till årets mässa och utvecklade Elmia Gardenbutiken ihop med Hassefors Garden; En nästan 200 m2 stor trädgårdshandel där man kunde se, känna och uppleva ett levande exempel på en lönsam butik och bra kundupplevelse.

En föreläsning som utgick ifrån sex viktiga insikter om kundens köpbeteende hölls i butiken vid två tillfällen under ledning av Jeanette Brorsson-Ekelund från Hasselfors Garden. Hon sammanfattar dagarna i butiken så här:

"Det har verkligen gått över förväntan – jag hade aldrig kunnat tro att det skulle komma så pass många besökare! Föreläsningarna har varit helt proppfulla så vi har behövt bemanna butiken hela dagarna för att kunna ta hand om alla frågor och alla som vill lära sig om det lönsamma kundvarvet. Fantastiskt!"

Elmia Garden-teamet har redan börjat fundera på hur de kan bygga vidare på idén och konceptet till nästa år.

Under Elmia Garden samlades landets bästa florister – både elit och debutanter – för att tävla i blomsterbinderi. Tävlingen pågick under båda mässdagarna, och varje klass utmanades med två uppgifter vardera.

Färger och inspiration hämtades från trenden ”Färg & Flora” – en av Elmia Garden Trends 2023. Tävlingshallen fylldes av sprakande färg, sprudlande kreativitet och fantastiska hantverk i båda klasserna. Både elit och debutanter hade i en av sina uppgifter i uppdrag att använda en så kallad fakirring som bas.

I elitklassen vann Lina Supstiks från Prinsgatans blomsteraffär i Göteborg. I debutantklassen blev det Louise Darvas från Fritz Blommor i Halmstad som kammade hem vinsten.

 

Bilden: Elmia Gardenbutiken var en av nyheterna på mässan och en del av den stora satsningen på "hela mässupplevelsen".