platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Forskningssamarbete tar Höga Kusten en nivå till

Till våren inleder Höga Kusten Destinationsutveckling och Mittuniversitetets turismforskningscentrum, Etour, ett forskningsprojekt. Projektet vill undersöka sambandet mellan destinationens varumärkesarbete, besökares upplevelser och grön omställning av företag inom besöksnäringen.

”Likt andra destinationer står Höga Kusten inför utmaningen att utveckla vår plats utan att på längre sikt skada natur eller samhälle. Därför ser vi en styrka i att tillsammans med kunniga forskare från Etour utforska vägen framåt – både för vår plats bästa och som hjälp till andra destinationer och företag”, säger Joel Libell, Strategisk utveckling - Hållbarhet, Höga Kusten Destinationsutveckling.

Många destinationer och företag är rädda för att de inte kommunicerar sitt hållbarhetsarbete tillräckligt mycket, eller det omvända, att de överdriver sitt hållbarhetsarbete så att de skapar löften som de inte kan hålla. Det behövs en balans däremellan för att skapa värde för besökaren och ett trovärdigt varumärke. Samtidigt som det attraherar rätt gäster med ett hållbart beteende. Detta vill forskarna i projektet ’Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling’ bidra till.

I Höga Kustens gemensamma besöksnäringsstrategi 2030, med tillhörande varumärkesplattform, ligger fokus på samverkan, förståelse och engagemang med en koldioxidneutral destination som målsättning. I detta projekt ska forskarna ur besökarens perspektiv utvärdera hållbarhetsaspekterna i destinationens varumärke, samt testa ett verktyg för att se hur de här aspekterna påverkar attraktionskraften och trovärdigheten.

”Höga Kusten som destinationsbolag är intressant eftersom de dels har en befintlig varumärkesplattform och de dels tydligt fokuserar på hållbarhetsarbete. Vi vill titta på hur de kan sy ihop hållbarhetsarbetet med varumärket så att det faktiskt betyder någonting”, säger professor och projektledaren Maria Lexhagen.

”I dag använder de mycket storytelling i sin marknadsföring, så vi kommer utifrån det att bygga olika kommunikativa insatser och testa med webbpaneler vilka ingredienser som fungerar och ”träffar rätt” när man kommunicerar hållbarhet”, säger Maria Lexhagen.

Resultatet från experimentet blir en del i Höga Kustens digitala verktygslåda för varumärkesarbete, som företag kan använda för att anpassa olika kommunikativa insatser mot olika målgrupper. Det blir en win-win eftersom destinationen och företagen får konkreta tips på hur de kan jobba med hållbarhetskommunikation och marknadsföring, samtidigt som destinationsbolaget får ett tydligare varumärke där de håller vad de lovar. Förhoppningsvis kan budskap om hållbarhet också uppmuntra till ett hållbart gästskap.

”Vi ser det som en stor styrka att denna forskning även kommer resultera i konkreta och användbara tips både för företagen och destinationen. Vi tror att denna forskning kommer att kunna stärka svensk besöksnäring och bidra till det långsiktiga utvecklingsarbetet, helt i linje med Höga Kustens Besöksnäringsstrategi mot 2030”, säger Joel Libell.

Detta är ett av de tre projekten som beviljats medel från BFUF (Besöksnäringens Forsknings- och utvecklingsfond).


Projektperiod: 2023-04-01–2025-04-30

Forskningscenter: Etour