platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Stort genomslag i medierna för H22 City Expo

Publiciteten ökade kraftigt i svenska och utländska medier under H22 City Expo i somras. Det visar en färsk rapport från medieanalysföretaget Retriever som beställts av staden. Både lokala tidningsläsare i Helsingborg och radiolyssnare i Frankrike fick veta mer om den internationella stadsmässan.

Under mätperioden 30 maj till 10 juli publicerades över 900 artiklar i både lokal, nationell och internationell media om H22 City Expo. Som en jämförelse publicerades 275 artiklar om H22 under hela sommarperioden maj-augusti 2021, vilket visar att expoveckorna bidrog till en markant ökad publicering.

Det har varit en bred bevakning av Expon i dagspress, kvällspress, branschpress och magasin. Enbart i svensk press motsvarar PR-värdet 40 miljoner kronor, enligt rapporten.

"Det stora genomslaget visar att staden går i bräschen inom flera viktiga framtidsområden som innovation, hållbar stadsutveckling och miljö. Man är intresserad av hur Helsingborg arbetar med stora utmaningar som alla städer står inför, och det visar att staden är på rätt väg", säger Soraya Axelsson, projektchef för H22 City Expo.

Rapporten pekar också på att artiklarna i pressen är av hög kvalitet. H22 placerar sig inom det mycket starka spannet på kvalitetsskalan med stor synlighet och övervägande positiv och neutral publicitet som ger kvalitativt starkt genomslag.

Det finns även ett brett intresse i utländska nyhetsmedier, magasin och radio som fångat både enskilda nyhetshändelser men också stadens arbete för hållbar stadsutveckling och innovation. Under perioden har internationella medier erbjudit 74 miljoner digitala lästillfällen om H22 City Expo utanför Sverige.

"Det är viktigt att synas i internationell press när städer över hela världen just nu brottas med utmaningen kring hur vi ska klara den nödvändiga omställningen för att skapa en hållbar stad med stärkt livskvalitet. Helsingborg har kommit långt och vi är redan utsedda till en av Europas mest innovativa städer. Men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi fortsätta att hitta internationella samarbetspartners. Här spelar publiciteten i internationell press en viktig roll", säger Soraya Axelsson.

Fakta

• Under expoperioden publicerades över 900 artiklar i svensk och internationell media. Mätningarna för medierapporten omfattar perioden 30 maj till 10 juli.

Rapporten är gjord av Retriever som är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation.

• PR-värdet definieras av Retriever som ett viktat värde där annonsvärdet satts i relation till analysobjektets (H22) synlighet i artikeln och tonen som används för att beskriva analysobjeket. Annonsvärdet är ett oviktat värde som bygger på tidningarnas egna uppgifter av hur mycket en annons, av motsvarande storlek som artikeln, skulle kosta respektive tidning. Värdet anges i kronor.

• I det internationella underlaget ingår inte printkällor, tv, radio, och poddar.