platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubais hotell har högst beläggning i världen

Mellan januari och mars i år välkomnade Dubai 3,97 miljoner övernattande besökare, enligt siffror från Department of Economy and Tourism. Det motsvarar en tillväxt på 214 procent jämfört med samma period förra året. Lika imponerande: Dubai rankades som nummer ett globalt när det gäller hotellbeläggning under det första kvartalet 2022, med en beläggning på 82 procent under de första tre månaderna och slog London (56 procent), New York (55,3 procent) och Paris (51,2 procent), detta enligt data från analysföretaget STR, skriver Arabian Business Newsletter.

Expo 2020 Dubai har uppenbarligen varit ett stort dragplåster för både inhemska och internationella turister, det globala evenemanget som lockade nästan 24 miljoner besökare under sin sexmånadersperiod. Utöver det kan dock Dubais dragningskraft som ett internationellt nav för affärer, turism och fritid tillskrivas dess strategiska, mångsidiga inställning till gästfrihet som inkluderar att etablera en infrastruktur i världsklass, tillhandahålla en säker miljö och organisera en uppsjö av evenemang och aktiviteter som är väsentliga element för att locka turister och resenärer från hela världen.

I ett uttalande som släpptes under en regional resemässa som hölls i Dubai tidigare i år, sa Hans Höghet Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, UAE:s vicepresident och premiärminister: "Dessa resultat vittnar om emiratets förmåga att utveckla ett övertygande värdeerbjudande ... och innovativa nya erbjudanden som möter behoven och preferenserna hos de mest kräsna globala resenärerna".

Detta värdeerbjudande inkluderar många fantastiska hotell och restauranger, samt ett modernt transportnätverk som gör det enkelt och bekvämt för alla att ta sig runt. i emiratet. Staden har ett imponerande utbud av turismplatser och landmärken som inkluderar den högsta byggnaden i världen, och en av de vackraste, det nyligen öppnade framtidens museum.

Dubai erbjuder dessutom en gastronomisk resa som inte liknar någon annan stad, med några av världens bästa restauranger som erbjuder kulinariska mästerverk som tilltalar olika smaker och budgetar.

Varje år äger hundratals business event rum i Dubai, liksom underhållning och fritidsaktiviteter som drar miljontals besökare från världens alla hörn. Underhållningsindustrins största namn har alla varit i Dubai för att uppträda, medan kändisar regelbundet har besökt emiratet för att njuta av dess lyxresorter och semesterdestinationer.

Dessutom erbjuder Dubai några av de mest spännande detaljhandels- och shoppingupplevelserna med en uppsjö av gallerior som erbjuder ett brett urval av märken – från mode till prylar och allt däremellan.

Som om dessa siffror inte vore nog, strävar Dubai efter att behålla sitt momentum mot slutet av året när man försöker bredda sin dragningskraft till nya och diversifierade marknadssegment, samtidigt som man försöker öka vistelsetiden och uppmuntra upprepade besök.

Det hjälper verkligen att en ny pipeline av utveckling kommer att se 10 000 rum läggas till Dubais hotellindustri under andra halvan av detta år, enligt JLL:s Q2 2022 UAE Real Estate Market-rapport, som också uppskattar att cirka 333 000 kvadratmeter butiksyta kommer att finnas färdigställd i Dubai under resten av 2022.

Till Dubais fördel är också arrangemanget av VM i fotboll i Qatar i november, vilket kommer att ge ett extra lyft för hotellbeläggningen i emiratet eftersom tiotusentals fotbollsfans förväntas göra staden till sin bas under loppet av världens mest betittade sportskådespel.

Dubais F&B-sektor förväntas också dra nytta av den massiva tillströmningen av turister, med olika butiker som redan förbereder specialerbjudanden och fotbollsfokuserade upplevelser som minifanzoner och storbildsinstallationer.