platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Fotbolls-VM i Qatar kommer att generera över 40 miljarder kronor i turismintäkter i Mellanöstern

Hotell, mat och dryck, sportartiklar samt mode är vinnarna när det gäller intäkterna från fotbollsfans under VM i Qatar  i november-december.

Det kommande fotbolls-VM i Qatar förutspås generera intäkter på cirka 40 miljarder kronor från turistintäkter i Mellanöstern, enligt en ny forskningsrapport.

"Även om Qatar kommer att ta emot lejonparten – cirka 85 procent – ​​av den beräknade intäktsandelen från turisters VM-relaterade utgifterer, kommer Förenade Arabemiraten, särskilt Dubai, att vara den näst mest gynnade av intäktsmöjligheten under perioden", rapporterar forskarna bakom rapporten från Dubai-kontoret för RedSeer Strategic Consulting.

De återstående intäktsmöjligheterna kommer att delas mellan andra grannländer som Saudiarabien, Oman och Kuwait, skriver det globala konsultföretaget RedSeer.

Rapporten skriver också att digitala kanaler spelar en avgörande roll för att stimulera turisternas spendervilja i Mellanöstern under VM-perioden, där två tredjedelar av konsumenterna förväntar sig en betydande ökning av sina utgifter inom sektorer som mat och dryck, sportkläder, resor och underhållning.

"Över 60 procent av denna utgiftsökning förväntas ske via digitala kanaler", säger studien.

Den förväntade explosionen i intäkterna under fotbolls-VM har lett till en frenesi bland de sociala mediekanalerna i regionen att ta fram innovativa strategier för att utnyttja möjligheten.

"Det här världsmästerskapet är speciellt på många sätt eftersom det är det första som hålls i vår region, och det första VM som spelas på vintern - men viktigast av allt - det första som hålls i dagens digitala innehållssfär av användarlett innehåll", säger Youssef Gadallah, chef för marknadsföring och kreativ strategi för MENA-tjänster, KSA & North Africa på TikTok, som först skrivits  i Arabian Business. Newsletter.

"Den digitala världen – och därmed det användargenererade innehållet specifikt – har kommit långt sedan förra fotbolls-VM och vi kan förvänta oss en annan värld av bevakning, höjdpunkter, trender och kreativt underhållande innehåll kring denna världscup som vi aldrig sett förut, säger Youssef  Gadallah.

RedSeer-studien skriver också att även om TV fortfarande förblev den bästa kanalen för att titta på innehåll relaterat till fotboll, kommer digitala mediekanaler som onlinesökning, sociala medier, varumärkes- och återförsäljarappar att vara de bästa plattformarna för produktupptäckt, vilket leder till ökade intäkter från besökande fans och andra turister.

"Omkring 90 procent av konsumenterna tycker om att följa uppdateringar om fotboll och cirka 75 procent förväntar sig att själva posta i sina sociala kanaler. Effekten av denna stora grupp som vill kommunicera på sociala mediekanaler – särskilt sådana i kortformat videoformat – kommer att vara att två tredjedelar av konsumenterna förväntar sig att deras utgifter kommer att öka under världscupen inom sektorer som mat och dryck, sportkläder, resor och underhållning", skriver RedSeer.

Akshay Jayaprakasan, senior engagemangschef på RedSeer Strategy Consultants, Dubai, säger att massiva toppar i konsumtionen förväntades i regionen eftersom konsumenterna ivrigt ser fram emot denna period av firande.

"Jag tror att Qatar-VM kommer att skapa ett starkt legacy för regionen, som man kommer att se tillbaka på i många år framöver", säger Jayaprakasan till Arabian Business.

 

Bilden: Fotbollsstadion i Doha, Qatar.