platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Eskilstuna slår nya besöksrekord under sommaren 2022

Antalet sålda rum i Eskilstuna ökade med 19 procent under juni, juli och augusti i år. En stark evenemangssommar är en bidragande faktor till ökningen.

Sommarmånaderna bjöd på ett rejält uppsving för den lokala besöksnäringen i Eskilstuna. Antalet som valt att semestra i Sverige har varit fortsatt högt under sommaren 2022. Samtidigt som 4 av 10 tillfrågade uppger att de valt utlandssemester i år (enligt Visit Sweden’s undersökningar). Trots starkt ökad konkurrens om den inhemska besökaren har hotellnäringen i Eskilstuna slagit rekord jämfört med sommaren 2021. Under perioden juni till och med augusti ökade hotellens rumsförsäljning i Eskilstuna med hela 19 procent jämfört samma period förra året, vilket är ett rekord även jämfört med året innan covidpandemins utbrott. Rumsförsäljningen under sommaren 2022 ökade med drygt 8 procent jämfört samma period år 2019.

Det har varit en fartfylld sommar för både hotell- och restaurangnäringen i Eskilstuna. Något som starkt bidragit till ökat antal besökare är alla de evenemang som ägt rum under sommaren.

"Efter två år av restriktioner finns ett enormt sug att äntligen kunna gå på idrottsevenemang, festivaler och konserter. Eskilstuna har verkligen levererat på den fronten under sommaren", säger Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.

"Evenemang som Picnic i Parken, Rix FM Festival, Prinsens Pokal och Veteran EM i styrkelyft har inte bara lockat Eskilstunaborna utan även besökare nationellt och internationellt. Det gynnar hotellen och deras rumsförsäljning, fyller uteserveringarna och skapar puls i staden. Fantastiskt roligt att få avrunda evenemangssommaren med inspelningen av Antikrundan som blev en riktig publikmagnet", säger Micke Lönngren.

Sommaren 2022 genomförde Destination Eskilstuna kommunikationskampanjen Vänd blicken mot Eskilstuna med målet att få fler övernattande besökare i kommersiell regi. Konceptet lanserades redan sommaren 2021 och fick ett väldigt bra mottagande.

"I år har vi vidareutvecklat och förfinat kampanjkonceptet som vi lanserade förra året, samt utökat den geografiska målgruppen till hela Sverige", säger Petra Nordström, Content Manager, Destination Eskilstuna.

"Syftet med kampanjen är att på kort sikt locka övernattande besökare till Eskilstuna och Torshälla. På lång sikt är den här typen av kampanjer viktiga verktyg för att öka kännedomen och stärka bilden av Eskilstuna som kultur- och evenemangsstad", säger Petra Nordström.

 

Bilden: Eskilstunafestivalen.