nyheter
Please Contact me !!!! hacker0n3@proton.me
Please Contact me !!!! hacker0n3@proton.me
Please Contact me !!!! hacker0n3@proton.me
motor för utveckling
Dubai vinner anbud
för 232 business events för tiden fram till 2026.
nya jobb
Informationsteknik
fortsätter rekrytera välkända namn.
Hotell
Jacy’z Hotel & Resort
i Göteborg startar exklusiv chaufförservice.
event skapar möten
Para-VM visar upp Östersund
som en tillgänglig stad för evenemang.
Nytt jobb
Isabelle Lechtman
blir vd för Folkets Hus i Stockholm.
Mötesplats
Rekordår 2022
Nu vill Bjertorp slott bli landets främsta bröllopsdestination.

Jacyz hotell i Göteborg
kan bli Årets Bygge 2023.
events skapar möten
Väv 2022 i Halmstad
gav 18,5 miljoner kr i turismomsättning.
Event skapar möten
Piteå Business Tour
– nytt eventkoncept för näringslivet i Piteå.
RSS
rss_icon
Länkar
visitBerlin: 11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022

4,36 miljoner gäster reste till Berlin under årets första sex månader och tillbringade 11,15 miljoner nätter på stadens hotell. Detta framgår av de siffror som släpptes i går av Berlin-Brandenburgs statskontor för statistik. Detta motsvarar cirka 65 procent av nivån före krisen i ankomster och cirka 70 procent i övernattningar. Med en andel på 64 procent av övernattningarna är Tyskland fortfarande den viktigaste marknaden. Men fler och fler internationella gäster återvänder till huvudstaden: Medan internationella gäster stod för en andel på 29 procent av övernattningarna 2021, hade siffran redan stigit till 36 procent mellan januari och juni 2022. Storbritannien, Nederländerna och Spanien var bland de viktigaste europeiska marknaderna under första halvåret i år. USA var den starkaste utomeuropeiska marknaden.

"Gästerna kommer tillbaka till Berlin. Det är ett gott tecken. Berlin har inte förlorat något av sin dragningskraft. Omstartsprogrammet för besöksekonomin som visitBerlin genomförde i samarbete med senatens avdelning för ekonomi, energi och offentliga företag gav ett avgörande bidrag till dessa imponerande siffror", säger Burkhard Kieker, vd för visitBerlin.

Den tyska huvudstaden står sig också internationellt: Som destination hade Berlin en hotellbeläggning på 80,4 procent i juni i år. Jämfört med andra länder har Berlin därmed återupptagit sin turismsektor på ett mycket imponerande sätt – i detta avseende ligger staden före Lissabon (80,1 procent), Paris (80,0 procent), New York (79,6 procent) och London (78,5 procent). cent), men bakom Barcelona (84,3 procent).

Även gästsiffrorna för Berlins turistattraktioner visade en positiv trend under första halvåret. Enligt marknadsundersökningsverktyget ’Visitor Insight’ var besökssiffrorna för teatrarna nästan på nivån med 2019. Bland annat tas data från ’Interessenverband der touristischen Attraktionen Berlins (Intoura)’ in i Visitor Insight. Museer, minnesmärken och turistattraktioner rapporterade bara 25 procent färre gäster än under året före coronaviruset. Juni var en särskilt stark månad för dem.

------------------------------------------------------------------------------------------visitBerlin stödde omstart av besökarekonomin

Tillsammans med senatens avdelning för ekonomi, energi och offentliga företag drev visitBerlin flera kampanjer för att hjälpa till att återuppta Berlins turism- och kongressekonomi. Sommarkampanjen "Visit the world of Berlin" väcker för närvarande aptit för ett besök i Berlin och uppmärksammar den tyska huvudstadens sommarsäsong. Marknadsföringen för temat "Going local Berlin" intensifieras. Sedan april har visitBerlins media-roadshow turnerat i Europa och Amerika för att bekanta världens journalister med Berlin-relaterade nyheter. Kongresskampanjen "Tell me, Berlin" utvecklades för att stärka konferens- och kongresssegmentet. Cirka 800 deltagare från resebranschen och kongresssektorn förväntas vara i Berlin för ett internationellt grenevenemang för turism och evenemangsekonomi som för närvarande förbereds.