platsannonser
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Radisson Red i Oslo
satsar på hållbarhet och kultur.

visitBerlin:
11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022.
positiv utveckling
Sigtunahöjden erbjuder personal bättre villkor
när hela mötesindustrin skriker efter folk.
MässNytt
Formex
öppnar den 23 augusti.
hotellnytt
Radisson Resort Plaza Skiathos
öppnar på Sporaderna.
nytt jobb
Easyfairs
utser Joachim Warnberg till tillfällig vd.
Event
Stor kongress för stadsträdgårdsmästare i Uddevalla i höst
Fokus på stadens parker, grönska och framtidsspaning inom stadsutveckling och hållbarhet.
flygtrafik
SAS satsar på Sälenfjällen och lanserar två nya linjer till Scandinavian Mountains Airport
Flyger internationella gäster direkt till flygplatsen från både Köpenhamn och Aalborg.
ny undersökning
Affärsresorna blir allt färre men allt mer ändamålsenliga
Enligt europeiska företagsledare är detta att vänta i en post-pandemisk värld.
Den 28-29 september
Dubai värd för megaturism-event
MENA Attractions & Destinations Forum 2022 förväntas locka över 300 aktörer.
RSS
rss_icon
Länkar
Affärsresorna blir färre men mer ändamålsenliga

Affärsresorna kommer att vara mer ändamålsenliga men färre i en post-pandemisk värld, har en grupp chefer föreslagit, i en Europeisk undersökning gjord av Accor Group.

En panel av europeiska företagsledare med ansvar för företagsresor från tio industrier sammankallad av Accor framhåller hållbarhet och välbefinnande som två av nyckelorden i en värld där finansiella budgetar ersätts med beräkningar av affäresresenärernas koldioxidutsläpp.

Affärsresorna kommer att förbli på en lägre nivå än pre-pandemin, där Accors Sophie Hulgard, senior vice president of sales i norra Europa, förväntar sig 20 procents färre affärsresor i år 2022 jämfört med 2019.

En av deltagarna vid undersökningen, "Masters of Travel", menade att det skulle bli hela 50 procents färre affärsresor.

Prognosminskningen tillskrevs kommunikationsteknik som till viss del ersätter behovet av att resa – resandet som ändå blir av är det "affärskritiska" resorna.

Accor-undersökningar avslöjade också att företagen samtidigt förväntar sig att skapa 25 procent mer intäkter genom möten ansikte mot ansikte än virtuella, uppnå tre gånger så mycket av dem och dra nytta av en rad välbefinnandefördelar inklusive mycket missad social interaktion med kollegor och medarbetare.

Delegaterna sa också att det gäller att engagera anställda och motivera dem att komma tillbaka ut på vägen igen, när de nu är vana vid att arbeta hemifrån, och detta är en prioriteringsfråga för många företag 2022, eftersom de tror att produktiviteten och intäkterna ökar när människor är kroppligen närvarande.

De undersökta företagen räknar med att göra i genomsnitt 23 procent fler affärer om året när de kan prata med sina kontakter ansikte mot ansikte, snarare än att bara använda video- eller telefonkonferensalternativ, enligt Accor-studien.

Men prioriteringarna för affärsresor har genomgått en stor förändring, där varje resa måste motivera sina koldioxidkostnader.

Pandemin har stimulerat framväxten av "mindful travel", där affärsresenärer strävar efter att få resor att räknas professionellt, ekonomiskt, hållbart och personligt.

"Tjugo procent av affärsmöten kan ha gått för alltid, för att ersättas av virtuella motsvarigheter eller insikten att de helt enkelt inte var nödvändiga i första hand. Istället ser vi uppkomsten av en mycket mer målmedveten affärsresesektor där företag vill maximera värdet av varje resa för att återknyta team, växa kultur, lägga strategier, sluta affärer och stärka banden med anställda", säger Sophie Hulgard.

”Affärsresor möjliggör personliga förbindelser och har otrolig kraft och värde, inte bara i ekonomiska termer utan – i det nya post-pandemiska tänkesättet – så ökar medarbetarnas tillfredsställelse och välbefinnande och därmed lojalitet till arbetsgivare".

"Men framtiden för affärsresor måste förbjuda obetydliga resor och ersätta dem med affärskritiska resor som är hållbart planerade och levererar för den anställde, arbetsgivaren och planeten".

Huruvida detta också gäller affärsresorna i Sverige återstår att se.