platsannonser
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Radisson Red i Oslo
satsar på hållbarhet och kultur.

visitBerlin:
11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022.
positiv utveckling
Sigtunahöjden erbjuder personal bättre villkor
när hela mötesindustrin skriker efter folk.
MässNytt
Formex
öppnar den 23 augusti.
hotellnytt
Radisson Resort Plaza Skiathos
öppnar på Sporaderna.
nytt jobb
Easyfairs
utser Joachim Warnberg till tillfällig vd.
Event
Stor kongress för stadsträdgårdsmästare i Uddevalla i höst
Fokus på stadens parker, grönska och framtidsspaning inom stadsutveckling och hållbarhet.
flygtrafik
SAS satsar på Sälenfjällen och lanserar två nya linjer till Scandinavian Mountains Airport
Flyger internationella gäster direkt till flygplatsen från både Köpenhamn och Aalborg.
ny undersökning
Affärsresorna blir allt färre men allt mer ändamålsenliga
Enligt europeiska företagsledare är detta att vänta i en post-pandemisk värld.
Den 28-29 september
Dubai värd för megaturism-event
MENA Attractions & Destinations Forum 2022 förväntas locka över 300 aktörer.
RSS
rss_icon
Länkar
Dubai värd för megaturism-event

MENA-regionen har fått ett växande inflöde av turister som driver tillväxten av attraktioner och destinationer.

MENA Attractions & Destinations Forum 2022 ska bland annat utforska kommande kultur- och fritidsprojekt och olika sätt att driva hållbar tillväxt för turismsektorn.

Till Dubai väntas över 300 internationella och regionala intressenter från olika  nyckelsektorer, inklusive regeringar, turistbyråer samt investerare.

Evenemanget syftar till att stödja länder i MENA-regionen att lägga strategier och implementera nya planer för att återöppna befintliga destinationer och attraktioner på ett säkert och hållbart sätt efter pandemin.

Med flera globala arv och religiösa platser, moderna attraktioner och fritidsdestinationer besöker över 50 miljoner turister regionen varje år.

Några viktiga utmaningar hindrar fortfarande regionen från att dra nytta av industrins fulla potential, särskilt med en förändrad demografi, infrastruktur, väderförhållanden och den tekniska utvecklingen.

Forumet ska fokusera på att utveckla varumärken för destinationer som vänder sig till en mångkulturell befolkning, konvertera kulturarv till nya attraktioner för att tillgodose olika befolkningssegment och dra nytta av live-underhållning för att öka antalet besökare.

Enligt Osama Khlawee, AVP Tourism Sites and Destination Development Leader, ska hänsyn tas till nuvarande och framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga effekter. Därutöver ska man säkerställa korrekt förvaltning.

Hur marknadsföringen av MENA-destinationerna genomförs är betydelsefull för att locka nya investeringar, utveckla värdeskapande arbetstillfällen, rekrytera nya talanger och öka antalet innovationer i regionen.

Richard Krent, utvecklingsdirektör för Qiddiya, Saudiarabien, säger ”att destinationsutveckling kräver en intensitet av kreativt konstnärskap med en känsla av glädje som är förknippad med publiken”.

Deltagarna ska lära sig mer om museer och utvecklingen av kulturarv i MENA-regionen, hur man driver innovationer i nöjes- och vattenparker och bekanta sig med projekt relaterade till extremsporter och nöjesparker.

Tvådagarseventet innehåller oclså en serie seminarier med talare från bland annat World Tourism Association, turismministerier, kulturministerier och projekt- och underhållningsprojektutvecklare.

Talarna föreläser också om att förbättra besöksupplevelsen hos regionens destinationer och ekoturismens roll i hållbara utvecklingsprojekt.

Evenemanget organiseras och stöds av GM Events, ett Dubai-baserat event management-företag som har organiserat flera forum och utställningar för olika industrier i MENA-regionen.