platsannonser
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Radisson Red i Oslo
satsar på hållbarhet och kultur.

visitBerlin:
11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022.
positiv utveckling
Sigtunahöjden erbjuder personal bättre villkor
när hela mötesindustrin skriker efter folk.
MässNytt
Formex
öppnar den 23 augusti.
hotellnytt
Radisson Resort Plaza Skiathos
öppnar på Sporaderna.
nytt jobb
Easyfairs
utser Joachim Warnberg till tillfällig vd.
Event
Stor kongress för stadsträdgårdsmästare i Uddevalla i höst
Fokus på stadens parker, grönska och framtidsspaning inom stadsutveckling och hållbarhet.
flygtrafik
SAS satsar på Sälenfjällen och lanserar två nya linjer till Scandinavian Mountains Airport
Flyger internationella gäster direkt till flygplatsen från både Köpenhamn och Aalborg.
ny undersökning
Affärsresorna blir allt färre men allt mer ändamålsenliga
Enligt europeiska företagsledare är detta att vänta i en post-pandemisk värld.
Den 28-29 september
Dubai värd för megaturism-event
MENA Attractions & Destinations Forum 2022 förväntas locka över 300 aktörer.
RSS
rss_icon
Länkar
H22 i Helsingborg samlade besökare från hela världen under trettiofem fantastiska dagar

H22 City Expo är officiellt över. Med 35 dagar av fantastiska upplevelser, spännande möten och färgsprakande underhållning i färskt minne vill arrangörerna tacka alla som på något sätt har bidragit till denna oförglömliga stadsmässa. Arrangemanget har varit en stor framgång och Helsingborgs status som en av Europas mest innovativa städer har stärkts.

Mellan 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av framåtblickande branschfolk, nyfikna invånare, lösningsorienterade förändringsledare, mängder av barnfamiljer, kommuninvånare, turister och andra eldsjälar som engagerat sig i staden och inspirerats, diskuterat och lärt av varandra för att hitta lösningar på morgondagens globala och lokala utmaningar. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.

H22 City Expo har kokat av kungligheter, ministrar, astronauter, nordiska kockeliten, internationella politiker, forskare och nyfikna besökare. Under Expon har också Europén Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden.

Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och gått en tur i visningslägenheter på till exempel Drottninghög. Samtidigt har man njutit av mat, kultur och konserter.

Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla Helsingborg och nu även kunnat visa upp lösningarna som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.

”Jag är stolt och överväldigad över det engagemang som medarbetare och invånare visat under de här 35 dagarna. H22 City Expo har varit en stor framgång som stärkt Helsingborgs ställning som en av Europas mest innovativa städer. Expon har skapat och stärkt relationer för Helsingborgs fortsatta arbete tack vare samarbete med näringsliv, föreningsliv, civilsamhälle och akademi. Vi har haft både FN, EU, internationella städer och universitet på plats vilket bevisar att Helsingborg är en språngbräda för framtiden. Nu tar vi sikte mot ett klimatneutralt Helsingborg 2030 och använder kraften som H22 har skapat”, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande.

”Städer över hela världen brottas just nu med utmaningen hur vi ska skapa en hållbar stad med stärkt välfärd och hög för alla. H22 City Expo har satt fokus på det nödvändiga innovationsarbetet som pågår på olika håll runt om i världen och gett oss som stad möjlighet att lära och inspireras av andra. Helsingborg har kommit långt, men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi inspirera och utmana varandra över gränserna”, säger Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

”Vi vill verkligen tacka medarbetare, partners, olika aktörer och alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser, kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Och det häftiga är att inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar”, säger projektchefen för H22 City Expo Soraya Axelsson.

”H55 och H99 har på olika vis varit viktiga för utvecklingen av Ikea, nu kan vi lägga till H22 till den fina traditionen. Tack vare H22 City Expo och samarbetet med staden Helsingborg har vi på Ikea fått mängder med nya erfarenheter och kunskaper som vi kan ta med oss ut i världen för att försöka göra livet hemma lite bättre för många. Att få visa hur vi på Ikea har en envist positiv syn på vår framtid och hur vi tillsammans kan verka för att göra den bättre är viktigt. H22 har givit oss den möjligheten. Att vi har haft riktigt kul tillsammans samtidigt med konserter, föredrag, podcasts, live gaming på Twitch och massor av nya lokala mat- och dryckesupplevelser gör inte saken sämre. Under hela expon har vi haft hundratusentals besökare vilket vi ser som en stor framgång. Det handlar trots allt om att nyfiket lära sig mer genom möten med människor”, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.

 

H22 i siffror

Siffror från Telia Insight visar att expons huvudområden sammantaget har haft runt en miljon besök mellan 30 maj och 3 juli.

 

Uppgifterna är preliminära och under hösten samlas ytterligare data in för att kunna presentera slutgiltiga siffror.

 

Enskilda mätningar (i urval)

  • 1 000 programpunkter under 35 dagar
  • 100 H22-partners

 

Deltagare från 45 olika länder

  • 150 kommuner på besök
  • 300 konferenser och möten

 

Fördelning av besök i huvudområdena

  • 300 000 besök i Oceanhamnen
  • 600 000 besök i City och Slottshagen
  • 125 000 besök på Drottninghög
  • 120 000 besök på Ikeas satsning Magasin 405
  • 30 000 besök på Havoteket
  • 14 000 besök på Helsingborgsrummet
  • 12 000 besök 1972-lägenheten på H22
  • 8 000 besök på The Sounds i Slottshagen