platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk Turism presenterar nationell strategi för besöksnäringen

Idag i Almedalen presenterar Svensk Turism AB den strategi för besöksnäringen som arbetats fram under året, i ett samarbete mellan Svensk Turism, SHR, VisitSweden, Tillväxtverket, Swedavia, Stockholm Visitors Board, Västsvenska Turistrådet/Sveriges Regionala Turistorganisationer och Jordbruksverket. Arbetet utmynnar i en konkret modell för utveckling av svenska destinationer, kopplad till VisitSwedens marknadsföring av Sverige för internationella besökare.

Den modell för destinationsutveckling som arbetats fram bygger på analys, dialog med besöksäringens företrädare och research kring möjligheter och svagheter i dagens besöksnäring. En slutsats som dragits är att potentialen är mycket stor för såväl fler internationella besökare som för ett ökat inhemskt resande, men att det också behövs stöd och stimulans.

Sverige har mycket goda förutsättningar på en lång rad punkter, såsom en stark miljöprofil, varierade natur- och friluftsupplevelser, höga ambitioner på matområdet, ett unikt samspel mellan stad och naturupplevelser, attraktiva park-, sport-, boende- och mötesanläggningar, snösäkerhet, fina sommarmöjligheter m.m. Däremot finns kompetensluckor och brist på samordnande resurser i frågor kring destinationssamverkan och -utveckling och i byggandet av attraktiva resmål som kan marknadsföras både utomlands och locka svenska målgrupper.

– Strategin innehåller flera viktiga delar, men den mest centrala frågan är destinationsutveckling. I Sverige saknas idag ett tillräckligt omfattande stöd för destinationerna, så att de utifrån VisitSwedens krav kan få hjälp att bli exportmogna och nå internationell konkurrenskraft. Nu etablerar vi en sådan verksamhet enligt en modell som vi tror på, säger Svens Turisms styrelseordförande Magnus Nilsson.

Strategin, som har titeln Nationell strategi – hållbar tillväxt för företag och destinationer i svensk besöksnäring, har satt som mål att svensk turism år 2020 ska omsätta 500 miljarder, ha en sysselsättning motsvarande 300 000 års­verken och ett exportvärde på 250 miljarder. Besöksnäringen är då en ny, betydelsefull svensk basnäring. 2009 var sysselsättningen 160 000 helårsverken, omsättningen 252 miljarder och turistexporten 94 miljarder.

– Det är absolut ingen omöjlighet att nå målen, men det kräver dels att vi som företagare och organisationer kavlar upp ärmarna själva, dels att Sveriges politiker är beredda satt stödja näringen i arbetet, säger Magnus Nilsson.

Utöver destinationsutveckling lanseras strategier kring finansiering, samverkan mellan privat och offentlig sektor, marknadsföring, entreprenör­skap, företagande och kompetens samt hållbarhet.

– Det är viktigt att vi utvecklar svensk besöknäring på ett hållbart sätt, miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Det här är en näring som växer och som kommer att ha stor betydelse för sysselsättning och företagande i stora delar av landet framöver . Då måste utvecklingen ske på ett sätt som håller i längden, säger Magnus Nilsson.

– Implementeringen av strategin startar med en gång. Ett stort och viktigt arbete ligger framför oss, när vi tillsammans med VisitSweden och strategiprojektets övriga aktörer nu tar ett större ansvar för framgångsrik destinationsutveckling.

Strategin för besöksnäringen lanseras vid ett seminarium i Almedalen klockan 13.30-15.00.