platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
Event skapar möten
40 dagar kvar till Jamboree22
– Sveriges största ungdomsläger.
Nummer 1 bland 50
Hur hållbar är din stad?
Stockholm tar förstaplatsen.
3-årig med 32 platser
Umeå
får ny restaurangutbildning.
World airport award
Helsingfors flygplats
bäst i norra Europa.
RSS
rss_icon
Länkar
Sveriges DMO:er tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring

Swedish Network of Destination Management Organisations, SNDMO, med 39 medlemsdestinationer från Malmö i söder till Kiruna i norr tar nu ett stort kliv framåt i sin utveckling och bildar ekonomisk förening. Utvecklingen är viktig för att ytterligare stärka sitt arbete som en aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.

Nätverket, som funnits sedan 2016 i ideell föreningsform, har som syfte att utveckla svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring.

"Svensk besöksnäring består av flera branscher och branschorganisationer som verkar på olika nivåer. Tillsammans saknar vi en samlande part som för talan för oss destinationer och kommuner i de viktiga sammanhang där svensk besöksnäring behöver strategier och utveckling", säger Helena Bovin, ordförande i SNDMO och marknadschef Destination Uppsala. Genom att vi nu som enskilda destinationer tydligare formerar oss som en enad och aktiv förening ger det oss ytterligare kraft i att ta position som en viktig dialogpartner i branschen.

Nyligen avslutades föreningens vårmöte i Jönköping där medlemmar nu för första gången samlades som en ekonomisk förening. Utöver medlemmarna medverkade även bland annat representanter från Näringsdepartementet, Visit Sweden, och Tillväxtverket i programmet.

"Vi har redan idag goda upparbetade relationer och dialog med viktiga nationella myndigheter och parter, men ser att även dessa kan utvecklas framöver ju mer man förstår vad SNDMO kan bidra med samt i vilka sammanhang vi kan vara en stark och viktig dialogpartner", säger Helena Bovin vidare.

Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring inom marknadsföring och destinationsutveckling. Medlemsträffarna är värdefulla plattformar för föreningens medlemmar att föra diskussioner kring gemensamma utmaningar och möjligheter som kan påverka besöksnäringen och främja en hållbar utveckling.

 

Bildtext: SNDMO:s styrelse (från vänster): Helena Bovin ordförande, Marknadschef Destination Uppsala, Fredrik Jansson, vd Destination Falkenberg AB, Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit Västerås, Monica Risenius vice ordförande, vd Kiruna Lappland ek förening, samt Lotta Andersson, Marknadschef Visit Stockholm.

------------------------------------------------------------------------------------------

Om SNDMO

Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av 39 medlemmar av Sveriges största destinationer, läs mer på www.sndmo.se

 

Medlemmar SNDMO

• Borås TME

• Destination Eskilstuna

• Destination Falkenberg

• Destination Halmstad

• Destination Jönköping

• Destination Kalmar

• Destination Läckö Kinnekulle

• Destination Sigtuna

• Destination Sundsvall

• Destination Södertälje

• Destination Uddevalla

• Destination Uppsala

• Destination Östersund

• Gävle kommun

• Göteborg & Co

• Helsingborgs stad

• Höga Kusten Turism

• Karlstads kommun

• Kiruna Lappland Ekonomisk Förening

• Kristianstads kommun

• Luleå Business Region

• Malmö Turism

• Next Skövde Destinationsutveckling

• Norrköpings kommun

• Nyköpings kommun

• Södra Bohuslän Turism AB

• Visit Karlskrona

• Visit Linköping o Co

• Visit Lund AB

• Visit Skellefteå

• Visit Stockholm

• Visit Trollhättan-Vänersborg

• Visit Umeå

• Visit Varberg

• Visit Västerås

• Västervik Framåt AB

• Växjö kommun

• Ölands Turismorganisation

• Örebrokompaniet