platsannonser
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Radisson Red i Oslo
satsar på hållbarhet och kultur.

visitBerlin:
11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022.
positiv utveckling
Sigtunahöjden erbjuder personal bättre villkor
när hela mötesindustrin skriker efter folk.
MässNytt
Formex
öppnar den 23 augusti.
hotellnytt
Radisson Resort Plaza Skiathos
öppnar på Sporaderna.
nytt jobb
Easyfairs
utser Joachim Warnberg till tillfällig vd.
Event
Stor kongress för stadsträdgårdsmästare i Uddevalla i höst
Fokus på stadens parker, grönska och framtidsspaning inom stadsutveckling och hållbarhet.
flygtrafik
SAS satsar på Sälenfjällen och lanserar två nya linjer till Scandinavian Mountains Airport
Flyger internationella gäster direkt till flygplatsen från både Köpenhamn och Aalborg.
ny undersökning
Affärsresorna blir allt färre men allt mer ändamålsenliga
Enligt europeiska företagsledare är detta att vänta i en post-pandemisk värld.
Den 28-29 september
Dubai värd för megaturism-event
MENA Attractions & Destinations Forum 2022 förväntas locka över 300 aktörer.
RSS
rss_icon
Länkar
Radisson Red satsar på hållbarhet och kultur med ett nytt hotell i Oslo

Inspirerat av musik, konst, design och mode och beläget i Oslos levande och hålbarhetsfokuserade affärsdistrikt Økern Portal, har Radisson Red Oslo Økern äntligen slagit upp portarna. Hotellet erbjuder bland annat besökarna en unik takterrass med bar, uteservering och en imponerande utsikt över Oslos stadskärna.

Nyöppnade Radisson Red Oslo Økern ligger granne med det levande Økern Portal, bara 15 minuter med tunnelbana från Oslos centralstation, som är en del av ett stort hållbarhetsfokuserat affärsdistrikt. Här finns bland annat norra Europas största takträdgård, vars örter och grönsaker används av hotellrestaurangen och andra restauranger i området. Precis som Økern Portal är hotellet certifierat med certifieringsnivån "Excellent" från Breeam – ett av världens ledande system för att fastställa hållbarhet och miljöcertifiering för byggnader och större renoveringar. Certifieringen tar hänsyn till en byggnads lågpåverkande design, dess koldioxidutsläpp och anpassning till klimatförändringar samt dess skydd av ekologiska värden och biologisk mångfald.

Hotellets energicertifiering är klass A, vilket innebär att energinivån inte kommer att överstiga 140 kWh/kvm. Det använder regnfångare för att vattna sin takträdgård. Dessutom har Økern Portal egna energibrunnar som producerar 90 procent av värmen för hela området.

Alla rum och lokaler utmanar det normala och traditionella design- och hotellkonceptet. Radisson Red Oslo Økerns tydliga inriktning på design och konst är framförallt märkbar i hotellets 204 rum med unik inredning och konstnärliga detaljer, men syns också i hotellets övriga utrymmen. Du kan till exempel inte undvika att lägga märke till hotellets röda tiger vid huvudentrén, som speglar Oslos arv som "Tigerstaden" – namnet anspelar på norske poeten Bjørnstjerne Bjørnsons dikt som en gång beskrev Oslo som en tiger*. Även i hotellets takterrass på 12:e våningen återfinns en röd tigerstaty. Utöver exklusiva detaljer i inredningen och unik konst har hotellet 13 mötesrum med en maxkapacitet på 120 personer – alla utrustade med toppmodern teknik.

Hotellets 12:e våning sticker också ut med fina mötesrum, en unik RED Rooftop Bar samt en uteservering med Oslos bästa panoramautsikt från öst till väst. Under dagen används baren och uteserveringen som den perfekta platsen för att inspirera och väcka kreativitet hos både besökare och gäster. I slutet av arbetsdagen kan gästerna njuta av något gott i glasen samt en god matbit på terrassen och livemusik på scenen.

"Det här är det perfekta läget för vårt andra Radisson Red-hotell i Norge, efter öppnandet av Radisson Red Oslo Airport tidigare i år. Radisson Red:s kreativa filosofi passar bra ihop med Økern Portals grönområden och hållbara initiativ, och läget ger våra gäster den bästa utsikten över staden från takbaren och terrassens utomhusservering", säger Tom Flanagan Karttunen, Area Senior Vice President, Northern & Western Europe på Radisson Hotel.

"Att kunna öppna det här nya spännande hotellkonceptet i Oslo gör mig stolt. Vi vet att hållbarhet är en viktig fråga för dagens resenärer och vi arbetar alltid med att ta fram innovativa hotellupplevelser. Radisson Red Oslo Økern kombinerar hållbarhetsinitiativ med Radisson Hotel Groups ”Yes I Can!”-service samt Radisson Red:s lekfulla variationer på konventionella designer. Vi är övertygade om att gästerna kommer att uppskatta det", säger Jørgen Holte, General Manager för Radisson Red Oslo Økern.

Radisson Red Oslo Økern har som högsta prioritet att skydda gästernas och de anställdas hälsa och säkerhet, och tillämpar därför Radisson Hotels säkerhetsprotokoll (SGS). Radisson Hotel Group har utvecklat de djupgående protokollen för renlighet och desinfektion i samarbete med SGS, världens ledande företag inom inspektion, verifiering, testning och certifiering. Protokollen är utformade för att garantera gästernas säkerhet och sinnesfrid, från incheckning till utcheckning.

visitBerlin: 11 miljoner övernattningar under första halvåret 2022

4,36 miljoner gäster reste till Berlin under årets första sex månader och tillbringade 11,15 miljoner nätter på stadens hotell. Detta framgår av de siffror som släpptes i går av Berlin-Brandenburgs statskontor för statistik. Detta motsvarar cirka 65 procent av nivån före krisen i ankomster och cirka 70 procent i övernattningar. Med en andel på 64 procent av övernattningarna är Tyskland fortfarande den viktigaste marknaden. Men fler och fler internationella gäster återvänder till huvudstaden: Medan internationella gäster stod för en andel på 29 procent av övernattningarna 2021, hade siffran redan stigit till 36 procent mellan januari och juni 2022. Storbritannien, Nederländerna och Spanien var bland de viktigaste europeiska marknaderna under första halvåret i år. USA var den starkaste utomeuropeiska marknaden.

"Gästerna kommer tillbaka till Berlin. Det är ett gott tecken. Berlin har inte förlorat något av sin dragningskraft. Omstartsprogrammet för besöksekonomin som visitBerlin genomförde i samarbete med senatens avdelning för ekonomi, energi och offentliga företag gav ett avgörande bidrag till dessa imponerande siffror", säger Burkhard Kieker, vd för visitBerlin.

Den tyska huvudstaden står sig också internationellt: Som destination hade Berlin en hotellbeläggning på 80,4 procent i juni i år. Jämfört med andra länder har Berlin därmed återupptagit sin turismsektor på ett mycket imponerande sätt – i detta avseende ligger staden före Lissabon (80,1 procent), Paris (80,0 procent), New York (79,6 procent) och London (78,5 procent). cent), men bakom Barcelona (84,3 procent).

Även gästsiffrorna för Berlins turistattraktioner visade en positiv trend under första halvåret. Enligt marknadsundersökningsverktyget ’Visitor Insight’ var besökssiffrorna för teatrarna nästan på nivån med 2019. Bland annat tas data från ’Interessenverband der touristischen Attraktionen Berlins (Intoura)’ in i Visitor Insight. Museer, minnesmärken och turistattraktioner rapporterade bara 25 procent färre gäster än under året före coronaviruset. Juni var en särskilt stark månad för dem.

------------------------------------------------------------------------------------------visitBerlin stödde omstart av besökarekonomin

Tillsammans med senatens avdelning för ekonomi, energi och offentliga företag drev visitBerlin flera kampanjer för att hjälpa till att återuppta Berlins turism- och kongressekonomi. Sommarkampanjen "Visit the world of Berlin" väcker för närvarande aptit för ett besök i Berlin och uppmärksammar den tyska huvudstadens sommarsäsong. Marknadsföringen för temat "Going local Berlin" intensifieras. Sedan april har visitBerlins media-roadshow turnerat i Europa och Amerika för att bekanta världens journalister med Berlin-relaterade nyheter. Kongresskampanjen "Tell me, Berlin" utvecklades för att stärka konferens- och kongresssegmentet. Cirka 800 deltagare från resebranschen och kongresssektorn förväntas vara i Berlin för ett internationellt grenevenemang för turism och evenemangsekonomi som för närvarande förbereds.

Sigtunahöjden erbjuder personal bättre villkor när hela mötesindustrin skriker efter folk

Det senaste året har Sigtunahöjden, likt många andra mötesanläggningar gått igenom flera rekryteringsprocesser, samtidigt som man ska leverera proffsig service till återkommande kunder, något som sliter hårt på den personal som arbetar. Detta är inte hållbart i längden. Därför satte sig ledningsgruppen på Sigtunahöjden ned och frågade sig vad man kan göra som skapar skillnad och attraktiva villkor. Man funderade över hur verksamheten kunde stötta sina medarbetare och samtidigt attrahera nya medarbetare till mötesindustrin. Tyvärr är mötesindustrin känd för sina låga ob-ersättningar och då är det inte så konstigt att många väljer andra arbetsplatser med bättre villkor under obekväm arbetstid.

Det behöver ske en förändring för att få personal att vilja stanna kvar och göra mötesindustrin till en eftertraktad bransch och vi behöver kunna attrahera nya talanger. Denna stor utmaning tog ledningsgruppen på Sigtunahöjden med vd Lotta Boman, vice vd Lena Andersson och Ekonomi/HR-chef Maria Steiner på allvar, såg sig själva i spegeln och frågade, vad kan vi göra?

Med inspiration av handels ob-avtal, beslutade ledningsgruppen på Sigtunahöjden med att matcha handelsavtalets ob-ersättning, där den lägsta ersättningen är 70 procent av timlönen.

”Vi vill att våra duktiga medarbetare ska vilja jobba kvar här så länge som möjligt. En av dessa lösningar blev att visa uppskattning för deras arbete hos oss med en höjd OB”, säger Lena Andersson.

Formex öppnar den 23 augusti

Den 23 augusti öppnar Formex. Årets mässa har över 430 utställare som bjuder på produktnyheter och favoriter. På Formex händer det mycket och bland annat presenteras en ny avdelning ”Craft & Creative” som visar småskalig designproduktion, ett nytt hållbarhetspris Formex Sustainability Award samt en Nyfiken på branschen-dag.

 

Årets Formex bjuder på;

Nytt hållbarhetspris: Formex Sustainability Award

Hållbarhet har blivit en allt viktigare fråga i branschen de senaste åren. I år lanserar Formex ett nytt hållbarhetspris – ”Formex Sustainability Award”. En tävling där utställande företag eller designer ansöker med en produkt och fakta kring framtagningsprocessen. Vinnaren utses av en jury som utgår från de planetära gränserna och tar hänsyn till hur produkten minimerar utsläpp av växthusgaser och bidrar till en hållbar utveckling. Juryn gör även en bedömning om produkten är designad med verksamhetshöjd som håller över tid. Juryn består av formgivarna Marie-Louise Hellgren och Emma Olbers, journalisten Maria Soxbo, Björn Florman grundare Materialbiblioteket samt Kajsa Falck-Torlegård från Formex. Vinnaren får, förutom äran, en unik statyett designad av Marie-Louise Hellgren och en plats på nästkommande Formex.

 

Inspirationsutställning på entrétorget

På entrétorget visas temautställningen After Before Together som är curerad av designstudion Bang Universe och Theresia Svanholm. Utställningen tar temperaturen på tidsandan och ställer bland annat frågan hur pandemin påverkat oss och vad som händer framöver.

 

Nytt utställningskoncept – News & Trend Expo

Vid entrén till hallarna visas flera utställningar under namnet News & Trend Expo där utställarnas nya produkter visas på ett överskådligt och lättillgängligt sätt.

 

Nytt produktområden – Craft & Creative

Craft & Creative är ett nytt område med utställare som har en småskalig produktion och som skapar unika objekt i olika material inom hantverk, konsthantverk, slöjd och design.

 

Formex Talks på plats och digitalt

Det blir föreläsningar både på plats live och digitalt efteråt. Några av de som medverkar och föreläser på plats är Mark Isitt (Grand Designs TV4), Frida Ramstedt (Trendenser), Malin Persson (författare), Marie Olsson Nylander (Husdrömmar SVT, inredningsdesigner och författare), Formex trendexpert Jan Rundgren samt Stefan Nilsson (trendexpert). Mer information om vilka som sker på plats och tider finns här.

 

Design Talents

I avdelningen Design Talents visar 23 utvalda designtalanger från hela Sverige upp sina produkter. En av dessa blir utvald och tilldelas designpriset ”Best in Show” som delas ut på pressfrukosten den 23 augusti.

 

Nyfiken på branschen-dagen den 26 augusti

Nyfiken på branschen-dagen är en ny möjlighet för den som är nyfiken på Formex och kanske till och med går i tankar att starta eget företag eller drömmer om att arbeta inom inredningsbranschen. Fredagen den 26 augusti får besökare lyssna på experter för att lära sig mer om hur det är att arbeta och verka inom inredningsvärlden och besöka mässan, inspireras och mingla.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------Om Formex

Formex pågår den 23-26 augusti på Stockholmsmässan är en viktig mötesplats för nordisk inredningsdesign. Läs mer om allt som händer på Formex och om alla utställare. Läs mer om allt som händer på Formex och om alla utställare här.

Radisson Resort Plaza Skiathos öppnar på Sporaderna

Radisson Hotel Group öppnar sin senaste grekiska exklusiva resort på den grekiska ögruppen Sporaderna och på eftertraktade Skiathos, känd för sin oförstörda naturliga skönhet och utsökta sandstränder vid Egeiska havets blåa vatten.

Radisson Resort Plaza Skiathos ligger på Skiathos vackra sydkust, med utsikt över Egeiska havet och Kanapitsa-stranden. Skiathos, den västligaste av Sporadernas öar, är känd för sin fantastiska kustlinje med mer än 60 stränder med mjuk sand och klart blått vatten, såväl som havsgrottor, imponerande klippformationer och vandringsleder på de trädklädda kullarna längts i norr, känd som platsen för inspelningen av filmen Mamma Mia. Öns bysantinska kyrkor och kloster, Bourtzi-fästningen i venetiansk stil och Papadiamantis-huset med sin typiska arkitektur är viktiga delar av öns rika historia.

Resortens 84 rum och sviter är inredda i modern, minimalistisk stil, och de flesta har utsikt över hotellets pool eller havet. Privata balkonger eller terrasser finns tillgängliga i utvalda rum, och resortens största sviter har privata bubbelpooler för ultimat avskildhet och avkoppling. Anläggningen är idealisk för bröllop med sitt eget ortodoxa kapell på plats och mångsidigt utomhuspoolområde som erbjuder mottagningar med fantastisk utsikt.

Den stora restaurangen som är öppen hela dagen hyllar grekiska och medelhavsinspirerade smaker på sina lunch- och middagsmenyer. Poolbaren erbjuder frukostgodis och tilltugg sent på kvällen samt ett brett urval av drycker och en omfattande vinlista. För gäster som vill hålla igång sin träningsrutin finns ett välutrustat gym tillgängligt.

"Vi är glada över att kunna erbjuda våra gäster en fantastisk resortupplevelse på den vackra ön Skiathos, när vi fortsätter att utöka vår grekiska resortportfölj. Radisson Resort Plaza Skiathos låter gästerna stänga av och koppla av omgivna av fantastisk naturlig skönhet”, säger Yilmaz Yildirimlar, Area Senior Vice President på Radisson Hotel Group.

Radisson Resort Plaza Skiathos är Radisson Hotel Groups senaste ö-resort bland de grekiska öarna, efter öppningen av Radisson Blu Euphoria Resort, Mykonos tidigare i år, och Radisson Blu Zaffron Resort, Santorini, som började välkomna gäster 2021.

Med hälsa och säkerhet för gäster och teammedlemmar som högsta prioritet, implementerar Radisson Resort Plaza Skiathos programmet Radisson Hotels Safety Protocol. De djupgående rengörings- och desinfektionsprotokollen har utvecklats i samarbete med SGS, världens ledande inspektions-, verifierings-, test- och certifieringsföretag, och är utformade för att garantera gästernas säkerhet och sinnesfrid från incheckning till utcheckning. Säkerhetsprotokollet är en integrerad del av Radisson Hotel Groups säkerhets- och säkerhetsprogram som säkerställer att Radisson Hotel Group alltid bryr sig om både gäster och teammedlemmar.

Easyfairs utser Joachim Warnberg till tillfällig vd

Joakim Percival, som har varit vd på Easyfairs sedan 2020 lämnar bolaget på egen begäran och ersätts av Joachim Warnberg som tillfällig vd med start den första september 2022.

Joachim Warnberg, med ett förflutet som vd för Easyfairs under åren 2018-2020, återvänder till rollen samtidigt som processen att tillsätta en permanent vd pågår.

“Jag vill tacka Joakim Percival för hans tid som vd under de turbulenta pandemiåren. Joakim har förtjänstfullt lett bolaget genom en allvarlig kris och säkrat bolagets överlevnad genom effektivisering samt nödvändiga omstruktureringar. Nu fortsätter bolaget i en uppbyggnadsfas för att kunna möta våra kunders efterfrågan på säkra och effektiva mötesplatser”, säger Joachim Warnberg, tillträdande vd.

“Joachim Warnberg har efter sin tid som vd hela tiden funnits kvar i koncernen genom en rådgivvande roll och kan snabbt ta vid där jag lämnar. Joachim har en gedigen erfarenhet av tillväxt, strategi- och transformationsarbete och jag är övertygad om att han är rätt person att leda verksamheten tills dess att en lämplig efterträdare kan tillsättas", säger Joakim Percival, vd Easyfairs.

Easyfairs har under året återupptagit möte- och mässverksamheten efter uppehåll under pandemin. För ett komplett utbud av bolagets mässor och evenemang, besök bolaget på www.easyfairs.com