platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
holistisk idé
Vår Gård
lanserar ny mötesdesign för hållbart samskapande.
Göteborg
Vetenskapsfestivalen
– nu börjar årets kunskapsfest.
RSS
rss_icon
Länkar
Affärsresandet kan nå 45 procent av förpandemiska siffror redan i år enligt ITM

Mindre än en tredjedel, 28 procent, av internationella företags travel managers förväntar sig att affärsresandet på lång sikt återgår till förpandemiska nivåer.

Affärsresandet kan enligt internationella reseprognoser nå 45 procent av 2019 års volymer i genomsnitt vid årets slut, och inrikesresorna ser ut att öka till 56 procent, vilket Business Travel News Europe, BTN, var först med att rapportera om.

Resultaten kommer från en undersökning av 100 travel managers som genomfördes av Institute of Travel Management, ITM, i april och presenterades vid institutets Accelerate-möte i Birmingham den 27 april. Det var organisationens första IRL-konferens sedan år 2019.

Undersökningen pekar på en framtid med färre affärsresor, men även på att travel managers tar på sig nya och mer mångsidiga ansvarsområden, inklusive rapporteringskrav med nytt arbete med företagens hållbarhetsmål, och får därmed också en högre profil inom sin organisation.

Nästan två tredjedelar, 65 procent, av de tillfrågade sa att pandemin har rivit ner många barriärer inom arbetsområdet.

Undersökningen visar också på ett reducerat arbetsteam och/eller mindre resurser som blir många travel managers största utmaning framöver, följt av nya dataförväntningar som CO2-rapportering och rese-ROI (avkastning på investeringar).

Minskade budgetar är den tredje största orsaken till oro, följt av leverantörsresurser och minskad support, och att ta tag i ny lagstiftning.

Mindre än hälften av köparna, 48 procent, sa att deras travel managers är redo att återvända till tidigare affärsresevolymer, även om respondenterna var mer positiva till online-bokningsverktyg. Sextiosex procent av de tillfrågade tror att de är redo att öka affärsresevolymerna.

”Arbetsbelastningen, ansvaret och utmaningarna som travel managers står inför fortsätter att vara på rekordnivåer. Uppdraget för travel managers inom sina organisationer fortsätter att förändras och utvecklas som svar på det grundläggande sätt som resor och möten har förändrats”, säger Scott Davies, vd, ITM.

”Köpare har en tung att göra-lista för resten av 2022 med hållbarhet, leverantörssamarbeten, resehantering och ekonomiskt värde, allt i pole position. Ett nyckelfokus ligger på att underlätta rätt mängd och typ av resor, samt att introducera konceptet att resa med ett syfte, och att anpassa detta till företagens mål när det gäller skatte- och koldioxidminskning”, säger Scott Davies.

Han sa att även om de ekonomiska och miljömässiga kostnaderna för affärsresor rutinmässigt kan bedömas, är det ”fortfarande viktigt att förstå värdet av att föra människor samman personligen, i motsats till att ansluta via teknik.”

Tjugosju procent av köparna anser att deras organisationer har initierat DEI-överväganden inom sina reseprogram och 51 procent planerar för affärsresenärernas välbefinnande.

Nästan två tredjedelar, 63 procent, av travel managers sa att deras mentala hälsa har påverkats under de senaste två åren.