platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
2021 nytt rekordår, Event in Skåne gör skillnad för de som gör skillnad

Pandemin har tydligt påvisat avsaknaden av event och möten både hos medborgare och näringslivet. Aldrig förr har nationella och internationella destinationer så tydligt som nu fokuserat på ett värdskap där fler kan vara del av något större där man arbetar mot ett gemensamt mål. Evenemang och möten har ofta underskattats som reseanledningar som skapar gästnätter men de är även en källa till stolthet och inspiration för folkhälsa och rörelseglädje.

Event in Skåne har under 2021 stöttat upp branschen på ett aktivt sätt under kampanjen ”Tillsammans” och med digitala aktiviteter ökat bolagets och Skånes närvaro och synlighet. Med digitala möten har bolaget tagit en position som nationell aktör för att förmedla information och bidra till att adressera utmaningar under pandemin. Bolaget har en nära dialog med partners och en ambition att vara en trygg kunskapspartner med tydliga resultat och återgår nu succesivt till affärsplan och strategi 2030.

Event in Skåne levererade 2021 i linje med bolagets mål i verksamhetsplanen och 2030-strategin

Event in Skåne värvade med partners 63 event och möten som kommer att skapa en framtida turismomsättning på över 200 miljoner kronor och en utväxling på cirka nio gånger investerade offentliga medel. Event in Skåne har i genomsnitt värvat 45 event per år tillsammans med partners till Skåne, flera av dem har blivit årligen återkommande.

Event in Skånes investerade åtta miljoner har växlats upp av kommunerna i Skåne med över 12 miljoner kronor.

Bolaget har utvecklat ”Eventfabriken” bolagets destinationsutvecklingsarbete för att ytterligare bidra till hela Skåne och dess 33 kommuner. Sju kommuner i Skåne har nu egna eventstrategier, Bromölla, Båstad, Eslöv, Hörby, Kristianstad, Lund och Malmö.

Bolaget har varit projektledare för och genomfört det av Tillväxtverket finansierade projektet Restart Hyllie.

Bolaget skriver inom kort avtal för EM Bordtennis 2023 och VM Innebandy 2024 och har kampanjer på gång för bland annat Yrkes SM 2024, VM konståkning 2025, SM-veckan 2026, O-ringen 2027, Scoutjamborees 2025 och 2027 och kulturhuvudstadsåret 2029.

Auschwitzutställningen 2022 öppnar i maj. Av Skånes 15 000 biljetter till skolorna inklusive transporter med Skånetrafiken är nu 12 000 bokade av lärare i Skåne till årskurs 8 och 9.

Special Olympics i juni 2022 för idrottare med intellektuella funktionsnedsättningar planeras i linje med målen för 800 deltagare. Och i juli 2022 anländer 10 000 scouter till Norra Åsum i Kristianstad för Scouternas Jamboree.

Biljettförsäljningen till Handbolls VM 2023 i Malmö, går mycket bra, 50 procent det vill säga, cirka 20 000 biljetter är sålda av Region Skånes garanti.

”Aldrig tidigare har destinationer rankat event och möten som reseanledningar så högt som nu. Vi destinationsbolag som konkurrerar både nationellt och internationellt märker av dragkampen om kioskvältarna som levererar mest tillbaka till samhället i mjuka värden såväl som attraktionskraft, omsättning i näringslivet och arbetstillfällen. De som sätter sig i förarsätet kan vara med och påverka att eventen och destinationen utvecklar varandra, långsiktigt och hållbart. Vi kallar det ESR, Event Social Responsibility”, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Bilden: Pehr Palm, vd, Event in Skåne. Foto: Eva Levau