platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
holistisk idé
Vår Gård
lanserar ny mötesdesign för hållbart samskapande.
Göteborg
Vetenskapsfestivalen
– nu börjar årets kunskapsfest.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny forskarrapport: Potential att öka handeln mellan Malmö och Köpenhamn med 6 miljarder kronor

Det finns en outnyttjad potential i integrationen över sundet. Handeln mellan Danmark och Malmö är betydligt lägre än den borde vara och det finns möjlighet att öka Malmös handel över Öresund med närmare 6 miljarder kronor. Det konstaterar Rikard Forslind, professor vid Stockholms universitet, i rapporten ”Malmö och Öresund: Nutid och framtid” som har överlämnats till Malmös tillväxtkommission. Forskaren tycker att det är “förvånande” att handeln över sundet inte är större än den är.

Danmark borde vara Malmös största handelspartner och handeln borde kunna öka med cirka sex miljarder kronor eller med cirka 55 procent jämfört med idag. Så ser ett scenario ut i professor Rikard Forslids rapport om Malmö och Öresund som utgår från en så kallad gravity-modell – hur mycket handel som kan förväntas mellan två länder eller regioner utifrån olika variabler såsom avstånd och marknadsstorlek.

Enligt simuleringar i rapporten skulle även lägre handelskostnader mellan Malmö och Köpenhamn, exempelvis i form av lägre broavgifter för transport, innebära att Malmö skulle växa och drar till sig produktion från Köpenhamn. Malmös lägre löner skulle då utgöra en konkurrensfördel. Enligt resonemanget skulle lägre pendlingskostnader däremot attrahera mer arbetskraft till Köpenhamn och leda till minskad produktion i Malmö.

I rapporten analyseras även utvecklingen när det gäller Malmös befolkning och ekonomi (bruttoregionalprodukt) samt effekterna av infrastrukturinvesteringar som en Öresundsmetro och en HH-förbindelse. (News Øresund)