platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Ingen hotellkris
– än så länge.

Rekordsommar för Höga Kusten
Internationella gäster har ökat med 40% sedan 2019.
Hotellnytt
Comwell Aarhus
har utsetts till det mest klimatvänliga hotellet i Danmark.
11-13 november 2022
Allt för hälsan tillbaka
– i år med fokus på kvinnohälsa.
25 april
Lansering av Fastighetsenergi 2023
– ny arena för framtidssäkrade byggnader
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstad satsar för att attrahera personal till besöksnäringen

I pandemins fotspår kämpar många med att hitta personal till sina verksamheter i besöksnäringen, nu och inför kommande säsong. På initiativ av näringen genomför vi en rekryteringsmässa och en nationell kampanj för att skapa attraktion för att jobba i sommarstaden Halmstad.

Enligt den nationella branschorganisationen Visita har ungefär 50 000 förlorat sina jobb i besöksnäringen sedan pandemin bröt ut. Många har omskolat sig och jobbar nu i helt andra branscher. Idag står vi med notan i hand efter Covid, på första raden står det att företag i besöksnäringen skriker efter personal, och vissa kompetenser är särskild bristvara.

För att nå ut på bred front till både besöksnäringsföretag och arbetssökande satsar vi på två spår. Allt för att hitta rätt matchning när det gäller kompetens:

Rekryteringsmässa på Halmstads Teater 21 mars 16.00-19.00. Här får besöksnäringsföretagen på plats chansen att möta potentiella kandidater till aktuella och kommande tjänster. Och arbetssökande får träffa potentiella arbetsgivare. Det ska vara enkelt att hitta och matcha varandra. Kostnadsfritt för både företag och besökare.

Digital kampanj – ”Säsonga i Halmstad”. Vi samlar in personalbehov och marknadsför detta nationellt. Vi vill skapa känslan av att kunna arbeta och samtidigt få uppleva en av Sveriges mest attraktiva sommarstäder, Halmstad.

"Utmaningen med bristen på kompetens och personal i branschen har många bottnar och kräver många olika lösningar från flera håll. Tack vare en bra dialog med besöksnäringen här i Halmstad kan vi nu förverkliga några av de förslag på åtgärder som har lyfts. Vi hoppas att det här ska få bra genomslag och skapa en rörelse i rätt riktning", säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad AB.

"Vi på Destination Halmstad AB genomför detta i samverkan med en mängd olika aktörer i kommunen. Några av dem är Halmstad City, Krögarföreningen, Näringslivenheten Halmstads kommun och Hallands Matgille. Tillsammans blir vi starkare".