platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
holistisk idé
Vår Gård
lanserar ny mötesdesign för hållbart samskapande.
Göteborg
Vetenskapsfestivalen
– nu börjar årets kunskapsfest.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstad satsar för att attrahera personal till besöksnäringen

I pandemins fotspår kämpar många med att hitta personal till sina verksamheter i besöksnäringen, nu och inför kommande säsong. På initiativ av näringen genomför vi en rekryteringsmässa och en nationell kampanj för att skapa attraktion för att jobba i sommarstaden Halmstad.

Enligt den nationella branschorganisationen Visita har ungefär 50 000 förlorat sina jobb i besöksnäringen sedan pandemin bröt ut. Många har omskolat sig och jobbar nu i helt andra branscher. Idag står vi med notan i hand efter Covid, på första raden står det att företag i besöksnäringen skriker efter personal, och vissa kompetenser är särskild bristvara.

För att nå ut på bred front till både besöksnäringsföretag och arbetssökande satsar vi på två spår. Allt för att hitta rätt matchning när det gäller kompetens:

Rekryteringsmässa på Halmstads Teater 21 mars 16.00-19.00. Här får besöksnäringsföretagen på plats chansen att möta potentiella kandidater till aktuella och kommande tjänster. Och arbetssökande får träffa potentiella arbetsgivare. Det ska vara enkelt att hitta och matcha varandra. Kostnadsfritt för både företag och besökare.

Digital kampanj – ”Säsonga i Halmstad”. Vi samlar in personalbehov och marknadsför detta nationellt. Vi vill skapa känslan av att kunna arbeta och samtidigt få uppleva en av Sveriges mest attraktiva sommarstäder, Halmstad.

"Utmaningen med bristen på kompetens och personal i branschen har många bottnar och kräver många olika lösningar från flera håll. Tack vare en bra dialog med besöksnäringen här i Halmstad kan vi nu förverkliga några av de förslag på åtgärder som har lyfts. Vi hoppas att det här ska få bra genomslag och skapa en rörelse i rätt riktning", säger Karolina Davidsson, vd för Destination Halmstad AB.

"Vi på Destination Halmstad AB genomför detta i samverkan med en mängd olika aktörer i kommunen. Några av dem är Halmstad City, Krögarföreningen, Näringslivenheten Halmstads kommun och Hallands Matgille. Tillsammans blir vi starkare".