platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference
kommer till Göteborg.
hotellnytt
Nu öppnar Clarion Hotel Umeå
- stärker Umeås attraktivitet.
flygnytt
Ryanair expanderar på Arlanda
– lanserar 13 nya vinterlinjer.
11 000 kvadratmeter 2024
Storsatsning på mat- och dryck på Arlanda och Landvetter
- 20-tal helt nya restauranger, barer och caféer öppnar med start 2023.
27 september
Meningsfulla upplevelser
står i fokus på Världsturismdagen.
Ligger din byrå i framkant?
Region Skåne
upphandlar eventbyrå.
Ny plats för möten
Geely
– Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg.
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event – backas av tunga investerare

KTH-alumnerna Erik Skogetun och Jonathan Rintala såg ett hål i marknaden för en interaktiv och användarvänlig eventplattform och grundade Univid. Efter en flygande start för bolaget som officiell leverantör för Almedalen och med Facebook bland sina första kunder tar nu bolaget in åtta miljoner för att fortsätta expansionen.

År 2019, innan digitala möten blivit en del av allas vardag, grundades SaaS-bolaget Univid av de två KTH-studenterna Erik Skogetun och Jonathan Rintala med ambitionen att digitalisera föreläsningar.

Men idén växte sig snabbt större än så. När grundarna upptäckte potentialen med deras produkt skulle de snart lämna skolvärlden bakom sig för att möta den digitala eventvärlden med Facebook som bolagets första stora kund.

"Vi märkte snabbt att marknaden verkligen skrek efter bra lösningar. Idag använder bolag runtom i Norden vår plattform för att på under en minut skapa interaktiva och vackra event och webbinarier som kan skräddarsys av användaren direkt i webbläsaren", säger Erik Skogetun.

I Univids första finansieringsrunda backas bolaget av ett flertal kända investerare inom videosegmentet, däribland riskkapitalbolagen Spintop Ventures, JNE Invest och Quinary samt flertalet ängelinvesterare med lång erfarenhet i branschen.

"För femton år sedan var jag med som investerare och styrelseledamot i bolaget som idag är Google Meet och som också var med och skapade WebRTC-standarden. Sedan dess har jag och resten av Spintop-teamet aktivt följt utvecklingen inom web-videokommunikation. Vi är glada över att nu investera i en ny innovativ tjänst som tar interaktiva digitala mötesupplevelser till nästa nivå – byggd på WebRTC av den nya generationen entreprenörer inom kommunikationsteknologi", säger Finn Persson, partner på Spintop Ventures.

Med funktioner som quiz, omröstningar och möjligheten att samla poäng baserat på graden av interaktion, erbjuder Univid ett helt unikt sätt att skapa upplevelser skräddarsydda efter användarens behov.

"De som kommer till oss har tröttnat på komplicerade och tidskrävande eventplattformar. De behöver något som är lätt att sätta upp och en plattform de kan känna igen sig i och vara självsäkra med", säger Erik Skogetun.

Event som skapats med hjälp av plattformen har fått ett uppsving i interaktion jämfört med andra digitala eventlösningar. Det har resulterat i flera tusen reaktioner och hundratals chattmeddelanden, på bara några hundra deltagare.

"Vi vill komma ifrån stela, formella och direkt tråkiga upplevelser; för att istället låta värden själv skapa engagerande, kreativa och roliga event som deltagarna minns - det är Univid", säger Jonathan Rintala.

Under 2021 var Univid officiell leverantör av plattform för Almedalsveckan 2021 med över 700 digitala event under fyra dagar. I takt med att virtuella möten fått en rejäl skjuts under pandemin ser nu bolaget en stor efterfrågan både innanför och utanför Europa.

Plattformen och videotekniken är på plats. Planen framöver är att fortsätta optimera och bygga ut funktionaliteten, bland annat gällande interaktion och nätverkande. Idag består Univid av tre personer, men med en nyfylld kassa har Univid gjort det till sitt mål att accelerera tillväxtresan.

"Vi har validerat marknaden ordentligt och nu är det dags att bli fler duktiga utvecklare och säljare i teamet för att möta den stora efterfrågan", säger Jonathan Rintala.

 

Bilden: Erik Skogetun och Jonathan Rintala.