platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
holistisk idé
Vår Gård
lanserar ny mötesdesign för hållbart samskapande.
Göteborg
Vetenskapsfestivalen
– nu börjar årets kunskapsfest.
RSS
rss_icon
Länkar
Spektakulär Expo2020-kampanj med A380 över Dubai

Trogen sitt Dubaimotto: "Ingenting är omöjligt" flyger Emirates spektakulärt runt Burj Khalifa med en Airbus A380 i sitt eget Expo 2020 Dubai-live som en del av sin senaste reklamkampanj. Redan i augusti förra året blev Emirates första kampanjvideo, med en stuntkvinna på toppen av världens högsta byggnad, ett globalt ämne i pressen och på sociala medier.

Den här gången är den modiga stuntkvinnan tillbaka på toppen av Emaars Burj Khalifa med stora skyltar som bjuder in människor att besöka världens största mässa, Expo 2020 Dubai. Den här gången kommer hon att ha sällskap av sin "vän", den ikoniska Emirates A380 i Expo-livery, som cirkulerar i bakgrunden. Kampanjvideon visar fantastiska flygvyer över Dubai och dess skyline, samt Al Wasl Dome, mitten av Expo 2020 Dubai-webbplatsen. Följande länk visar skapandet med bilder bakom kulisserna.

"Halvvägs genom sexmånadersperioden är entusiasmen för Expo 2020 Dubai fortfarande mycket hög. Vår senaste kampanj understryker spektakulärt Expo-budskapet och bjuder in människor att uppleva den största mässan i världen. Det finns för närvarande ingen annan plats i världen som erbjuder så många attraktioner, så mycket underhållning, musik och sport, spännande land- och temapaviljonger, en pulserande kulinarisk scen och mycket mer på ett och samma ställe. Dubai och World Expo är redan toppattraktioner. Vårt mål är att ge globala resenärer ännu fler skäl att välja Emirates och Dubai för deras kommande vinter- och vårsemester”, säger Sir Tim Clark, president för Emirates Airline.

Videon ger intrycket av att den spelades in utan ansträngning. Hela projektet krävde dock noggrann planering och utförande som involverade alla intressenter i Dubais flygsystem. Fokus låg i första hand på säkerhet vid flygmanövrar på låg höjd. En del av den noggranna flygkoreografin var en flygning på låg nivå av en Airbus A380 på en höjd av bara 830 meter, den exakta höjden på Emaars Burj Khalifa. Maskinen flög också i en låg hastighet på cirka 270 km/h. Den genomsnittliga flyghastigheten för en A380 är cirka 890 km/h. Den låga hastigheten säkerställde att flygplanet smidigt och kontinuerligt kunde cirkla runt Burj Khalifa i en snäv radie. Totalt gjorde Emirates A380 elva varv för de rätta filmvinklarna. Planet var över en halv mil bort från stuntkvinnan. Filmningen och lågnivåflygen ägde rum den 13 och 14 oktober 2021 under lågtrafik på Dubais internationella flygplats.

Under planeringen arbetade Emirates Flight Operations piloter och team, flygledare, helikopterpiloter, drönarpiloter, filmteam, Emirates marknadsföringsteam, Emaar-teamet, lokala myndigheter och civila luftfartsmyndigheter i Dubai och UAE nära tillsammans. För de nödvändiga godkännandena diskuterade och kontrollerade de varje detalj, strukturen på färdplanerna, säkerhetsriskerna, integrationen i flygtrafiken, områdena som överflygits och även möjliga väderförhållanden. Piloterna genomförde ett flertal träningsflygningar i flygsimulatorn A380 för att säkerställa att varje visuell referenspunkt var känd och testad, och varje manöver kontrollerades före den faktiska flygningen. Simuleringen tjänade till att säkerställa säkerheten för alla inblandade och för kommunikationen mellan alla inblandade under sightseeingflygen och filmningen. Dessutom arbetade teamet nära med Dubai Air Traffic Control för att säkerställa att alla aktiviteter skyddades av en tillfällig stängning av luftrummet.

Den nya globala flerkanalskampanjen kommer att sändas på 12 språk och i 19 länder på TV och film, såväl som på digitala plattformar och sociala medier. Kampanjen är en del av ett åtagande på mer än 20 miljoner USD från Emirates för att öka medvetenheten och närvaron för Dubai och Expo 2020 Dubai.

Sedan Dubai öppnade igen för affärs- och fritidsresor har Emirates drivit runt 15 stora globala och regionala kampanjer i 25 länder. Startskottet var kampanjen "Dubai är öppet". Den skapades med superstjärnan Chris Hemsworth för att i förväg kommunicera de många möjligheter som besökarna har på Expo 2020 Dubai. De två kampanjvideorna med flygvärdinnan på Burj Khalifa är avsedda att inspirera semesterfirare att komma till Dubai för att fly kylan. Emirates marknadsför även Expo 2020 Dubai globalt genom ett antal kampanjer, inklusive gratis Expo Day Pass med valfri flygbiljett, Skywards Miles-credit för att vistas i Dubai under Expo, rabatter och specialerbjudanden för familjer med små och medelstora familjer. Expo 2020 Dubai samlar bokstavligen världen under dess pågående till den 31 mars och gläder besökare med spektakulära evenemang, innovationer, kultur, konst, musik, gastronomi, sport och fler än 190 landspaviljonger.