platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
Event skapar möten
40 dagar kvar till Jamboree22
– Sveriges största ungdomsläger.
Nummer 1 bland 50
Hur hållbar är din stad?
Stockholm tar förstaplatsen.
3-årig med 32 platser
Umeå
får ny restaurangutbildning.
World airport award
Helsingfors flygplats
bäst i norra Europa.
RSS
rss_icon
Länkar
Emirates behåller titeln som världens mest säkra flygbolag

MED ETT RISKINDEX PÅ 95,05 PROCENT slog Emirates sina närmaste konkurrenter KLM (93,31 procent), JetBlue (91,61 procent), Delta (91,55 procent) och easyJet (91,28 procent) bland de 25 undersökta flygbolagen. Undersökningen har genomförts för flygtidningen Aero International. Detta enligt Arabian Business nyhetsbrev, 3 jan 2022.

Dubai-baserade Emirates har utsetts till världens säkraste flygbolag för andra året i rad, enligt Hamburg-baserade Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC).

För första gången publicerade JACDEC också regionala rankningar, som jämför världens största flygbolag inom en av fyra regioner.

På regional nivå halkade Emirates efter Abu Dhabi-baserade Etihad Airways, som på grund av sin storlek inte tog sig in på den globala listan.

I Europa tog KLM (93,31 procent) förstaplatsen, före Finnair (93,16 procent), Air Europa (93,12 procent), Transavia (92,83 procent), easyJet (91,28 procent) och Norwegian (90,95 procent).

Skapandet av regionala kategorier berodde "främst på de ändrade storleksförhållandena, som skiftade till förmån för många flygbolag med starka inhemska marknader som Kina eller USA", förklarade JACDEC-grundaren Jan-Arwed Richter.

På grund av pandemirelaterade svackor i flygindustrin under 2021, samt endast en försiktig återuppgång av passagerarantalet, hade tidigare flygolyckor en större inverkan på resultaten denna gång.

Vissa välkända flygbolag som Austrian, Eurowings och Condor kom inte ens in i Europas topp 25 på grund av otillräckliga passagerarkilometerprestanda 2021.

Redan före uppkomsten av omicron-varianten och de förnyade restriktionerna som följde i dess spår, har flygindustrins förluster på grund av pandemin redan uppgått till cirka 200 miljarder dollar, enligt Willie Walsh, generaldirektör för flygbolagsföreningen IATA.

Walsh förutspådde en total förlust på 52 miljarder dollar för 2021 och på 12 miljarder dollar 2022, innan flygindustrin äntligen återgår till att göra vinster 2023.