platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
Emirates behåller titeln som världens mest säkra flygbolag

MED ETT RISKINDEX PÅ 95,05 PROCENT slog Emirates sina närmaste konkurrenter KLM (93,31 procent), JetBlue (91,61 procent), Delta (91,55 procent) och easyJet (91,28 procent) bland de 25 undersökta flygbolagen. Undersökningen har genomförts för flygtidningen Aero International. Detta enligt Arabian Business nyhetsbrev, 3 jan 2022.

Dubai-baserade Emirates har utsetts till världens säkraste flygbolag för andra året i rad, enligt Hamburg-baserade Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC).

För första gången publicerade JACDEC också regionala rankningar, som jämför världens största flygbolag inom en av fyra regioner.

På regional nivå halkade Emirates efter Abu Dhabi-baserade Etihad Airways, som på grund av sin storlek inte tog sig in på den globala listan.

I Europa tog KLM (93,31 procent) förstaplatsen, före Finnair (93,16 procent), Air Europa (93,12 procent), Transavia (92,83 procent), easyJet (91,28 procent) och Norwegian (90,95 procent).

Skapandet av regionala kategorier berodde "främst på de ändrade storleksförhållandena, som skiftade till förmån för många flygbolag med starka inhemska marknader som Kina eller USA", förklarade JACDEC-grundaren Jan-Arwed Richter.

På grund av pandemirelaterade svackor i flygindustrin under 2021, samt endast en försiktig återuppgång av passagerarantalet, hade tidigare flygolyckor en större inverkan på resultaten denna gång.

Vissa välkända flygbolag som Austrian, Eurowings och Condor kom inte ens in i Europas topp 25 på grund av otillräckliga passagerarkilometerprestanda 2021.

Redan före uppkomsten av omicron-varianten och de förnyade restriktionerna som följde i dess spår, har flygindustrins förluster på grund av pandemin redan uppgått till cirka 200 miljarder dollar, enligt Willie Walsh, generaldirektör för flygbolagsföreningen IATA.

Walsh förutspådde en total förlust på 52 miljarder dollar för 2021 och på 12 miljarder dollar 2022, innan flygindustrin äntligen återgår till att göra vinster 2023.