platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
RSS
rss_icon
Länkar
Mötesindustrin återförenades på IBTM World Barcelona 2021

IBTM WORLD BARCELONA, det första öga-mot-öga-evenemanget i IBTM-portföljen på två år, har hyllats som en enorm framgång av både besökare och av arrangörerna. Mässan avslutades idag, 2 december 2021, med att över 30 000 förbokade affärsmöten. ägt rum, och fler än 7 000 deltagare deltog på seminarier, utbildningar och andra nätverksmöten på mässan i Barcelona.

Nöjdhetspoängen hos besökarna nådde fina 4,7 av 5 under det tre dagar långa evenemanget med många deltagare som kommenterade kvaliteten på sina möten och utstrålade optimism inför framtiden.

Över 1 200 utställande företag från 70 länder runt om i världen deltog i evenemanget, inklusive convention bureaus från Tyskland, Dubai, Istanbul, Cypern, Tjeckien, Ungern, Kroatien, Norge, Danmark, Finland, Island, Färöarna, Frankrike, Irland, Litauen, Turespana Convention Bureau (Spanien), hotellkedjor som Hilton, Titanic Hotels, Hyatt och samt eventbolag som GL Events. Dessutom deltog flera nya utställare, såsom Montalbano Group, Manchester City Football Club, Sardinia Convention Bureau, Basquetour och The Celtic Collection.

”IBTM World har alltid varit viktigt för vår region Sardegna. Våra partners har kunnat återknyta kontakten med köpare och handelskontakter och berätta för världen om regionen. Det var ovärderligt för de som delade monter med oss att vi var med på mässan och visar att vi har återhämtat oss från pandemin. Vi skulle inte ha missat möjligheten att vara en del av den första stora mötes- och affärsmässan sedan krisens början”, säger Marina Pegoraro, Executive Account, Regione Autonoma Della Sardegna.

”Vi har haft en positiv upplevelse överlag, och faktum är att alla som är här bevisar hur mycket vi har längtat efter att komma tillbaka tillsammans för äntligen få ha personliga möten igen. Dessutom har kvaliteten på mötena i år varit fantastisk; besökarna har stannat längre lägre än vid tidigare mässor, och det har gjort det möjligt för oss att ha möten av högre kvalitet, ha mer tid att bygga relationer och skapa nya kontakter. Detta har också inneburit att köparna ansträngt sig mer för att prata med lika många utställare och få ut det mesta av deras närvaro”, säger Nick Tinker, försäljningschef på Event Solutions, Cvent.

”För tre år sedan hade jag inte tid att prata med alla människor jag ville prata med inom den tidsram jag fick, så i år har det varit mycket mer meningsfullt att ha hela 20-minuterskonversationer där jag kan förklara för mina potentiella kunder exakt vad vi gör, och de hade också möjlighet att förklara vad exakt de behöver”, säger Ben Myatt Trenholm, Director Speakers and Conferences på Thinking Heads.

”Jag har haft 36 möten på tre dagar och några av dessa möten fanns inte ens i min dagbok. Organisationen och innehållet i IBTM World är alltid fantastiskt och jag vill gratulera hela teamet”.

Över 1 400 högkvalitativa hosted buyers var närvarande från 72 länder, och nästan hälften var helt nya i IBTM-portföljen, vilket innebär fler möjligheter för utställare att göra affärer med nya kontakter.

Det var många deltagare från globalt kända byråer, företag och föreningar inklusive Helms Briscoe, HPN Global, First Incentive Travel, HPN Global – World, Follow Red Branding Experiences, Oriflame Cosmetics, Saudi Aramco, Citigroup Inc, BBVA France, Knauf, Pfizer, Michelin, General Motors, International Association for the Protection of Intellectual Property (AIPPI), China Electronics Chamber of Commerce, och European Society of Cardiology.

”Ur en evenemangsarrangörs perspektiv var IBTM World 2021 otroligt välskött; från transfern på flygplatsen, som fick mig att känna mig som en VIP, till erbjudandet om en extra natts boende för att göra min vistelse mer bekväm, jag tyckte att allt var väldigt genomtänkt. Uppmärksamhet på detaljer märktes och uppskattades. Tack för detta evenemang och för att vi fick chansen att vara samman igen”, säger Liat Zakai, projektledare för Kenes.

I år skapades föreningsprogrammet för första gången med stöd av fyra av de största globala organisationerna för föreningar: European Society of Association Executives (ESAE), American Society of Association Executives (ASAE), African Society of Association Executives (AfSAE) , och Asien-Stillahavsområdet Federation of Association Organizations (APFAO), såväl som International Congress and Convention Association (ICCA). Programmet följde tre kärnteman: inspirera, utveckla och lösa, utforma nya idéer, uppmuntra peer-to-peer-lärande och utbyte av bästa praxis och leverera konkreta lösningar på verkliga problem som föreningar och evenemangssektorn står inför.

Dessutom undersökte IBTMs Elite Corporate Program flera nyckelfrågor specifikt fokuserade på behoven hos corporate buyers. Teman inkluderade: Framtiden för mötesupplevelsen, Återstart av evenemang och Utvärdering av framgång, samt Peer-to-peer-lärande och insikter. Detta skräddarsydda program med sessioner hade fullt stöd av American Express Meetings & Events.

Under temat New Business, New Tech, New World fanns ett schema med inspirerande utbildningssessioner kring fyra aktuella teman: Trender och teknik; Gamifiering och engagemang; framtiden för evenemangsplanering; och karriär och personlig utveckling, levererad av experttalare från FNs klimatpanel, Linked In, Crowd Comms, Visit Scotland, BBC Creative och mer.

IBTM World Industry Trends Report, en av branschens mest omfattande och långtgående studier om framtiden för möten och evenemang presenterades av Alistair Turner på den första dagen av showen och berörde nyckeltrender som påverkar branschen, från mikro till makro, titta på skillnaderna i globala regioner, och undersöka rollen av vertikala marknader. Rapporten kan laddas ner genom att klicka här.

IBTM World-appen firade sitt bästa år någonsin, med över 3 600 nedladdningar, över 142 000 sidvisningar och en adoptionsgrad på 60 procent bland värdköpare.

Nästan 900 utställare representerande 71 procent av alla utställare använde Emperia IBTMs digitala visitkortsbytessystem med över 20 000 utbyten av digitala visitkort.

”För mig personligen har det här varit otroligt givande tre dagar och det har varit fantastiskt att se människor återknyta kontakten efter så lång tid ifrån varandra. För många kan detta ha varit det första evenemanget de har deltagit på på två år, och det är fantastiskt att vi kunde spela vår roll för att föra samman mötes- och eventindustrin igen”,  säger David Thompson, IBTM World Event Director.

”Hela teamet har arbetat exceptionellt hårt för att göra detta evenemang till en framgång under ganska utmanande omständigheter och jag är så stolt över vad vi har åstadkommit som ett team. Att ta ett steg bort från våra skärmar och njuta av lite öga-mot-öga interaktion, inspirerande utbildningssessioner och en-till-en affärsmöten har varit underbart.”

IBTM World Online kommer att äga rum 14–15 december 2021 som en förbättring av det personliga evenemanget i Barcelona.  ibtmworld.com