platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Hotellnytt
Scandic och Niam
bakom totalrenovering av Ariadne hotell i Värtahamnen.
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
Event skapar möten
40 dagar kvar till Jamboree22
– Sveriges största ungdomsläger.
Nummer 1 bland 50
Hur hållbar är din stad?
Stockholm tar förstaplatsen.
3-årig med 32 platser
Umeå
får ny restaurangutbildning.
RSS
rss_icon
Länkar
Trenderna inom evenemangsteknik ökar engagemanget i ROI-investeringen

TEMAT för årets IBTM World i Barcelona är "New Business, New Tech, New World" och evenemanget har designats av experter för att ge deltagarna de insikter och kunskaper de behöver för att återhämta sig och växa under 2022 och därefter.

Vi träffade Matthew Allen, vd, CrowdComms, en hybrid och virtuell evenemangsplattform, för att lära oss om de senaste trenderna inom evenemangsteknik och nya beteendet på marknaden inför hans presentation på IBTM World i Barcelona.

 

Fråga 1: Vilka är de tre främsta tekniktrenderna du har sett dyka upp under de senaste två åren som påverkar evenemangsvärlden idag?

"Vi har alla upplevt den chockvåg som drabbat industrin under de senaste två åren som resulterade i den enorma förändringen från personliga till virtuella och hybridevents. Anpassningsbara tekniska lösningar har omformat sig till det föränderliga evenemangslandskapet och utvecklats till mångfacetterade och flexibla produkter".

"Engagerande och välplanerat innehåll har alltid varit ryggraden i framgångsrika evenemang och är ännu viktigare nu när vi ser en hög andel virtuella deltagare. Utöver det är säkerhet, hållbarhet och skalbarhet de tre främsta senaste utvecklingarna".

"Ett totalt onlineevenemang innehåller mycket mer innehåll och delegeringsinformation, som måste skyddas. Förståeligt nog vill kunderna vara försäkrade om att deras valda plattform uppfyller de högsta säkerhetskraven. På samma sätt, på grund av den ökade volymen onlineinnehåll och antalet deltagare som behöver åtkomst, är det ett måste att kunna klara av skalkrav. Slutligen har vi sett ett erkännande av fördelarna med en virtuell eller hybridmodell när det gäller hållbarhet. Arrangörer av evenemang kan inte bara välja hur de vill leverera evenemang utan de kan börja ta hänsyn till miljöpåverkan".

 

Fråga 2: Vilka har varit några av de mer efterfrågade verktygen och tjänsterna av evenemangsarrangörer, till exempel gamification, livestreaming, omröstning, etcetera? Varför tror du att dessa har varit mycket efterfrågade i den post-pandemiska världen?

"Framväxten av chatt för att simulera mer av vad du skulle uppleva i en fysisk händelsekapacitet har varit hög prioritet för deltagare. I ett avlägset scenario vill människor känna sig mer anslutna och spela en mer aktiv roll i det streamade evenemanget, för att kompensera för bristen på personlig interaktion".

"Vi känner alla till känslan av att prata med en publik i ett onlinerum och den ihåliga atmosfären som kan uppstå genom frånvaron av naturligt brus och feedback från deltagarna. En smart ’Frågor och Svar-funktion’ har blivit ett centralt fokus för alla talare, för att tillåta dialogen att flyta enkelt och skapa mer av en buzz".

"Nätverkandet har varit en av de största utmaningarna med virtuella evenemang. Tusentals deltagare deltar alla ensamma. Många av våra kunder har sökt sig till oss för att hitta en lösning som kan hjälpa dem att underlätta bättre nätverks- och anslutningsmöjligheter för deltagare och sponsorer. Detta har varit ett särskilt fokusområde för vårt FoU-team under de senaste 12 månaderna och vi kommer att ha några spännande nyheter att dela om detta innan årets slut".

 

Fråga 3: Vilka är några av de verktyg/tekniker du rekommenderar till arrangörer när målet är att öka engagemanget före, under och efter evenemanget?

"Gamification har varit ett stort fokus under hela livscykeln för virtuella och hybrida evenemang – vi vill uppmuntra deltagare att logga in innan evenemanget, att fylla i sina profiler, engagera sig med sponsorer, genomföra undersökningar efter evenemanget och mer. Nyckeln är att säkerställa att gamification är nära kopplat till specifika händelsemål, vilket säkerställer att varje incitament har ett syfte".

"Före show rekommenderar vi att du delar innehåll före evenemanget, till exempel ett videobibliotek. Ge folk teasers och en smak av vad som komma ska. Det är en bra idé att öppna nätverken tidigt och uppmuntra människor att börja knyta kontakter".

"Under evenemanget måste innehållet vara i främsta rummet för allas uppmärksamhet. Det är en balans mellan att uppmuntra engagemang och att inte låta det bli en distraktion".

"Verktyg efter evenemang handlar om att kvantifiera framgång. Med hjälp av omfattande analyser, utvärderingar och undersökningar av talare och deltagare kan du få den information som behövs för att informera ditt nästa evenemang. Det är alltid värt att specificera vad du vill att nästa åtgärd för din deltagare ska vara; rikta dem mot on-demand-innehåll eller få dem entusiastiska inför ditt nästa evenemang. Vad det än kan vara, måste det vara målmedvetet och låta dina deltagare känna sig inkluderade och uppskattade".

 

För att ta reda på mer om Matthews session, som äger rum onsdagen den 1 december 2021, eller för att registrera dig, klicka här.

 

CrowdComms är den officiella partnern för årets IBTM World-app, som deltagare kan ladda ner i förväg för att organisera sina dagböcker, navigera och kurera sina favoritutbildningssessioner och få ut det mesta av att delta. Ladda ner IBTM World 2021-appen här: www.ibtmworld.com/app

 

Foto: Matthew Allen, VD, CrowdComms.