platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
EMMA Conference ett bra exempel på vilka effekter ett gott värdskap kan ge

Förra veckan arrangerades EMMA Conference 2021 i Jönköping, med Media, Management and Transformation Center (MMTC) och Jönköping International Business School som värdorganisationer. Konferensen var uppskattad och välarrangerad och är ett utmärkt exempel när det kommer till värdskap då stora delar av vår kommun visades upp.

EMMA står för "European Media Management Association" och är en internationell, icke-vinstdrivande, akademisk organisation som grundades 2003 för att stödja utveckling inom mediehanteringsforskning i hela Europa och runt om i världen. EMMA Conference arrangeras årligen runt om i Europa och i år föll valet på Jönköping och JU, där temat var media management och hållbarhet. I år var mötesformen hybrid där cirka 90 deltagare fanns på plats i Jönköping och cirka 70 digitalt.

Utöver själva konferensen erbjöd EMMA sina deltagare på plats ett brett, väl utvalt socialt program. Inte bara hade de ett välfyllt program under tiden mötet arrangerades, så som välkomstmiddag på Spira, konferensmiddag på Aqua och galamiddag på Gyllene Uttern - arrangörerna hade även skapat en hel dag fylld av lokala upplevelser under lördagen, då de officiella delarna av mötet var över. Under en heldag fick de deltagare som önskade upptäcka Tändsticksmuséet, Rudenstams Gårdsbutik och Café, en resa till Gränna och ett stopp på Brahehus på vägen hem.

Alla delar av det sociala programmet var väl valda och visar många av de delar av Jönköping som är såväl unika som varumärkesstärkande.

Värdskap för ett möte har många olika effekter, framförallt om man väljer och vågar planera för dem tidigt i processen. Den kunskapseffekten som sker lokalt är oftast slående, fler kan ta del utav mötets nyheter och nätverkande. Att samtidigt välja mötet som ett delmål mot något större i form av utveckling eller attraktion, är effekter som bidrar till något hållbart och inkluderande.

"Som destinationsbolag är vi oerhört glada över att många av de möten som arrangeras i Jönköping väljer att lyfta sin värddestination på det sätt EMMA gjort. Utöver direkta besöksnäringseffekter så ger det även deltagarna en god upplevelse av destinationen och förhoppningsvis en stepbräda till att återkomma och uppleva mer av destinationen framöver, kanske i sällskap av ytterligare personer".