platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
Bordeaux och Valencia 2022 års europeiska huvudstäder för smart turism

Bordeaux (Frankrike) och Valencia (Spanien) har utsetts till vinnare av EU:s tävling European Capital of Smart Tourism 2022, efter ett europeiskt jurymöte i Bryssel den 26 oktober 2021. De två vinnarna kommer att ta emot sitt officiella pris vid prisceremonin under galamiddagen European Tourism Forum den 16 november 2021, ett evenemang som arrangeras av det slovenska ordförandeskapet i EU:s råd tillsammans med Europeiska kommissionen.

Totalt tävlade 30 städer från 16 länder, varav sju utvalda städer bjöds in att presentera sina kandidaturer inför den europeiska juryn. Bordeaux och Valencia imponerade på den europeiska juryn inte bara med sina anmärkningsvärda prestationer inom alla fyra kategorier (tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering, och kulturarv & kreativitet), utan också med de enastående verksamhetsprogram som de avser att genomföra under 2022, såväl som deras anmärkningsvärda förmåga att fungera som en förebild för andra städer.

European Capital of Smart Tourism är ett EU-initiativ som för närvarande finansieras under COSME-programmet. Den bygger på de framgångsrika erfarenheterna av den förberedande åtgärd som föreslagits av Europaparlamentet och genomförs av Europeiska kommissionen. Det syftar till att bidra till att höja profilen för Europa som en smart turismdestination och till att skapa en plattform för att dela bästa praxis inom turismområdet mellan europeiska städer.

Den erkänner exceptionella prestationer av europeiska städer som turismdestinationer i fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering tillsammans med kulturarv och kreativitet.

De två europeiska huvudstäderna för smart turism kommer att dra nytta av kommunikations- och varumärkesstöd under 2022. Detta kommer att inkludera en reklamvideo, en specialbyggd skulptur för deras stadskärnor, såväl som skräddarsydda reklamåtgärder utformade för att höja profilen för de prisbelönta städerna och öka besöksantalet.

 

Foto: Hotell Valencia i Valencia.