Bordeaux (Frankrike) och Valencia (Spanien) har utsetts till vinnare av EU:s tävling European Capital of Smart Tourism 2022, efter ett europeiskt jurymöte i Bryssel den 26 oktober 2021. De två vinnarna kommer att ta emot sitt officiella pris vid prisceremonin under galamiddagen European Tourism Forum den 16 november 2021, ett evenemang som arrangeras av det slovenska ordförandeskapet i EU:s råd tillsammans med Europeiska kommissionen.
Totalt tävlade 30 städer från 16 länder, varav sju utvalda städer bjöds in att presentera sina kandidaturer inför den europeiska juryn. Bordeaux och Valencia imponerade på den europeiska juryn inte bara med sina anmärkningsvärda prestationer inom alla fyra kategorier (tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering, och kulturarv & kreativitet), utan också med de enastående verksamhetsprogram som de avser att genomföra under 2022, såväl som deras anmärkningsvärda förmåga att fungera som en förebild för andra städer.
European Capital of Smart Tourism är ett EU-initiativ som för närvarande finansieras under COSME-programmet. Den bygger på de framgångsrika erfarenheterna av den förberedande åtgärd som föreslagits av Europaparlamentet och genomförs av Europeiska kommissionen. Det syftar till att bidra till att höja profilen för Europa som en smart turismdestination och till att skapa en plattform för att dela bästa praxis inom turismområdet mellan europeiska städer.
Den erkänner exceptionella prestationer av europeiska städer som turismdestinationer i fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering tillsammans med kulturarv och kreativitet.
De två europeiska huvudstäderna för smart turism kommer att dra nytta av kommunikations- och varumärkesstöd under 2022. Detta kommer att inkludera en reklamvideo, en specialbyggd skulptur för deras stadskärnor, såväl som skräddarsydda reklamåtgärder utformade för att höja profilen för de prisbelönta städerna och öka besöksantalet.
Foto: Hotell Valencia i Valencia.