platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
föreningar skapar möten
Delat ordförandeskap,
en framgångssaga för Scouterna.
hotellnytt
Steam Hotel tar nästa steg
– förvärvar Actionbad.
här kan man skapa kongresser
Dags för Helsingborgs
föreningslivs årliga konferens.
RSS
rss_icon
Länkar
Bordeaux och Valencia 2022 års europeiska huvudstäder för smart turism

Bordeaux (Frankrike) och Valencia (Spanien) har utsetts till vinnare av EU:s tävling European Capital of Smart Tourism 2022, efter ett europeiskt jurymöte i Bryssel den 26 oktober 2021. De två vinnarna kommer att ta emot sitt officiella pris vid prisceremonin under galamiddagen European Tourism Forum den 16 november 2021, ett evenemang som arrangeras av det slovenska ordförandeskapet i EU:s råd tillsammans med Europeiska kommissionen.

Totalt tävlade 30 städer från 16 länder, varav sju utvalda städer bjöds in att presentera sina kandidaturer inför den europeiska juryn. Bordeaux och Valencia imponerade på den europeiska juryn inte bara med sina anmärkningsvärda prestationer inom alla fyra kategorier (tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering, och kulturarv & kreativitet), utan också med de enastående verksamhetsprogram som de avser att genomföra under 2022, såväl som deras anmärkningsvärda förmåga att fungera som en förebild för andra städer.

European Capital of Smart Tourism är ett EU-initiativ som för närvarande finansieras under COSME-programmet. Den bygger på de framgångsrika erfarenheterna av den förberedande åtgärd som föreslagits av Europaparlamentet och genomförs av Europeiska kommissionen. Det syftar till att bidra till att höja profilen för Europa som en smart turismdestination och till att skapa en plattform för att dela bästa praxis inom turismområdet mellan europeiska städer.

Den erkänner exceptionella prestationer av europeiska städer som turismdestinationer i fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering tillsammans med kulturarv och kreativitet.

De två europeiska huvudstäderna för smart turism kommer att dra nytta av kommunikations- och varumärkesstöd under 2022. Detta kommer att inkludera en reklamvideo, en specialbyggd skulptur för deras stadskärnor, såväl som skräddarsydda reklamåtgärder utformade för att höja profilen för de prisbelönta städerna och öka besöksantalet.

 

Foto: Hotell Valencia i Valencia.