platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Hotellnytt
Scandic och Niam
bakom totalrenovering av Ariadne hotell i Värtahamnen.
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
Event skapar möten
40 dagar kvar till Jamboree22
– Sveriges största ungdomsläger.
Nummer 1 bland 50
Hur hållbar är din stad?
Stockholm tar förstaplatsen.
3-årig med 32 platser
Umeå
får ny restaurangutbildning.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Blekinges destinationsutvecklare tar plats i nationell nätverksstyrelse

Hur ska Sverige utvecklas som evenemangsdestination och hur kan vi stärka vår position? Det är frågor som nätverket Swedish Network of Event Destinations arbetar med, nu med kloka inspel från Visit Blekinges destinationsutveckare Mattias Pettersson som just valts in i nätverkets styrelse.

Under veckan som gått arrangerades Riksidrottsförbundets Mötesplats Idrott & Destination i Borås. Ett forum där destinationer, regioner, specialidrottsförbund och distriktsidrottsförbund samlas för att skapa förutsättningar för fler hållbara internationella idrottsevenemang i Sverige.

På plats fanns Visit Blekinges destinationsutvecklare Mattias Pettersson och för honom blev besöket särskilt givande eftersom han lämnade Borås med en ny styrelsepost i bagaget: Mattias blev invald i styrelsen för Swedish Network of Event Destinations (SNED) som höll sitt årsmöte under RF:s evenemang.

Swedish Network of Event Destinations är ett öppet nätverk och en öppen samverkansplattform för destinationer som arbetar icke-kommersiellt med publika evenemangsfrågor. Ett nationellt organ som håller samman destinationer kring publika evenemangsfrågor men också en samverkansplattform för att träffas och nätverka, skapa evenemangsutveckling, dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett hållbart och framgångsrikt evenemangsarbete. Nätverket är ungt, startat så sent som 2019 och beskriver sitt syfte såhär:

 

• Att gemensamt stärka destinationer som arbetar med publika evenemang i Sverige.

• Att gemensamt skapa ett forum för att öka kompentensen och samla sakfrågor kring publika evenemang.

• Att sätta definitioner och standards på nationell nivå

I SNED:s nya styrelse sitter också Mats Schöld (Malmö Stad), Caroline Törnblad (Destination Jönköping), Patrick Tengwall (Visit Stockholm), Anniela Forsell (Göteborg & Co) och Birgit Öhlund (Luleå Business Region).

"Det här är en gruppkonstellation med oerhört mycket kompetens och erfarenhet i de aktuella frågorna och det känns väldigt hedersamt att nätverkets medlemmar gett mig förtroendet att ingå i styrelsen. För oss i Blekinge innebär det att vi är aktiva i att driva utvecklingen och kan komma med inspel kring hur Sverige ska upplevas som evenemangsdestination. Det är viktigt och hedrande att vi är med i det här sammanhanget och jag ser mycket fram emot att få jobba med de här frågorna – tillsammans med såväl den nytillsatta styrelsen som med övriga destinationskollegor runt om i landet", säger Mattias Pettersson.

 

Bilden: Den nya styrelsen för SNED: Mats Schöld (Malmö Stad), Caroline Törnblad (Destination Jönköping), Patrick Tengwall (Visit Stockholm), Anniela Forsell (Göteborg & Co), Mattias Pettersson (Visit Blekinge) & Birgit Öhlund (Luleå Business Region).