platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Blekinges destinationsutvecklare tar plats i nationell nätverksstyrelse

Hur ska Sverige utvecklas som evenemangsdestination och hur kan vi stärka vår position? Det är frågor som nätverket Swedish Network of Event Destinations arbetar med, nu med kloka inspel från Visit Blekinges destinationsutveckare Mattias Pettersson som just valts in i nätverkets styrelse.

Under veckan som gått arrangerades Riksidrottsförbundets Mötesplats Idrott & Destination i Borås. Ett forum där destinationer, regioner, specialidrottsförbund och distriktsidrottsförbund samlas för att skapa förutsättningar för fler hållbara internationella idrottsevenemang i Sverige.

På plats fanns Visit Blekinges destinationsutvecklare Mattias Pettersson och för honom blev besöket särskilt givande eftersom han lämnade Borås med en ny styrelsepost i bagaget: Mattias blev invald i styrelsen för Swedish Network of Event Destinations (SNED) som höll sitt årsmöte under RF:s evenemang.

Swedish Network of Event Destinations är ett öppet nätverk och en öppen samverkansplattform för destinationer som arbetar icke-kommersiellt med publika evenemangsfrågor. Ett nationellt organ som håller samman destinationer kring publika evenemangsfrågor men också en samverkansplattform för att träffas och nätverka, skapa evenemangsutveckling, dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett hållbart och framgångsrikt evenemangsarbete. Nätverket är ungt, startat så sent som 2019 och beskriver sitt syfte såhär:

 

• Att gemensamt stärka destinationer som arbetar med publika evenemang i Sverige.

• Att gemensamt skapa ett forum för att öka kompentensen och samla sakfrågor kring publika evenemang.

• Att sätta definitioner och standards på nationell nivå

I SNED:s nya styrelse sitter också Mats Schöld (Malmö Stad), Caroline Törnblad (Destination Jönköping), Patrick Tengwall (Visit Stockholm), Anniela Forsell (Göteborg & Co) och Birgit Öhlund (Luleå Business Region).

"Det här är en gruppkonstellation med oerhört mycket kompetens och erfarenhet i de aktuella frågorna och det känns väldigt hedersamt att nätverkets medlemmar gett mig förtroendet att ingå i styrelsen. För oss i Blekinge innebär det att vi är aktiva i att driva utvecklingen och kan komma med inspel kring hur Sverige ska upplevas som evenemangsdestination. Det är viktigt och hedrande att vi är med i det här sammanhanget och jag ser mycket fram emot att få jobba med de här frågorna – tillsammans med såväl den nytillsatta styrelsen som med övriga destinationskollegor runt om i landet", säger Mattias Pettersson.

 

Bilden: Den nya styrelsen för SNED: Mats Schöld (Malmö Stad), Caroline Törnblad (Destination Jönköping), Patrick Tengwall (Visit Stockholm), Anniela Forsell (Göteborg & Co), Mattias Pettersson (Visit Blekinge) & Birgit Öhlund (Luleå Business Region).