platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
13-14 september
Möbelmässan Göteborg
tillbaka på Svenska Mässan i höst.
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023.
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
RSS
rss_icon
Länkar
Gianluca Buongiorno, AIM Group: ”Eventindustrin upplever en kraftig omstart – stora evenemang kommer tillbaka till det personliga mötet”

ÅRETS SISTA MÅNADER visar sig vara en viktig tid för AIM Group International, med en kraftig omstart med personliga evenemang inklusive många internationella kongresser med många deltagare. Från slutet av augusti till december hanterar AIM Group 35 stora evenemang (med fler än 100 deltagare) och som totalt som omfattar cirka 15 000 deltagare. Alla evenemangstyper är involverade: förenings- och företagsmöten (pharma och non-pharma), CME-kurser, DMC-aktiviteter och incentiveresor (även internationella). Flera av dessa evenemang äger rum virtuellt, men allt oftare i hybridformat, med stort personligt deltagande.

”Vi upplever ett entusiastiskt utveckling av det personliga mötet från föreningar och företagskunder men också från kongressdelegaterna, glada att få resa igen, träffa sina internationella kollegor ansikte mot ansikte, utbyta idéer, chatta fritt och stärka nya relationer i en säker miljö”, säger Gianluca Buongiorno, president AIM Group International. ”Säkerhet är ett stort problem, alla skyddande och förebyggande åtgärder vidtas, och vi märker att delegaterna känner sig väldigt bekväma och självsäkra och snabbt vänjer sig vid en ny normalitet”.

Stora evenemang har varit framgångsrikt organiserade som den europeiska ESOT-kongressen 2021 som samlade 1 200 delegater  i Milano tillsammans med 1 400 delegater online. Cibus International Food Fair i Parma, generalförsamlingen och Scientific Symposium (GASS) från International Union of Radio Science är andra viktiga kongresser som planeras i Europa: (Österrike, Belgien, Italien, Portugal, etcetera.). Ett annat kommande evenemang är till och med en incentivegrupp från Mexiko till Portugal.

”Vi är verkligen glada över vad vi har åstadkommit så här långt. Vår förmåga att stödja kunder som fattar viktiga beslut i ett mycket svårt sammanhang, vår förmåga att förändras och anpassa oss med flexibilitet, vår snabbhet och tillgänglighet har gjort att vi har bibehållit långsiktiga kundrelationer och skaffat nya kunder och evenemang. Sedan pandemin har vi experimenterat tillsammans med våra kunder och hjälpt dem att utveckla nya lösningar, format och tekniker. Vi har nått fantastiska resultat, till exempel SIAARTI ICare-turnén eller FIMP House fick nyligen fina erkännanden med internationella innovationspriser”, säger Buongiorno.

”Hos oss på AIM Group har vi en besatthet: att få eventen att vara framgångsrika, se till att deltagarna är säkra, engagerade och nöjda och behålla dessa förändringar när vi går in på vägen till det nya normala. Inför våra nya verkligheter är vi fast beslutna att slutföra omvandlingen och driva den framåt, mot ett nytt sätt att designa evenemang och stödja kunder. Allt handlar om uthållighet, för efter att vi förberett oss för den inledande fasen är utmaningen nu att fullfölja hela processen, trots svårigheterna. Vi är säkra på att återhämtningen av Business Events-industrin, dess nya ansikte och identitet kommer att skapas om vi  bara inte släpper på vår besatthet för att få det att hända”, säger Gianluca Buongiorno.

 

Bilden: Gianluca Buongiorno, president AIM Group International.