platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Över 100 000 affärsmöten
under IBTM World 2022 i Barcelona.
flygnytt
Stockholm Arlanda Airport
får sin första food hall.
hotellnytt
25hours
öppnar sitt första hotell i Skandinavien.
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
RSS
rss_icon
Länkar
Var flexibel, kreativ och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning

Bramcote International och Association of British Professional Conference Organizers (ABPCO) har gjort en undersökning bland 350 kongressdeltagare för att kolla deras uppfattning om vad de tror om kongresser och events framöver.

 

Bland de viktigaste svaren man fick fram var:

• Överväldigande hela 93% av de tillfrågade saknar sina nätverk, social interaktion och mötet med människor öga-mot-öga.

• 47% av de tillfrågade vill gärna delta i "personliga" evenemang, detta stiger till 75% om individen är helt vaccinerad.

• 34% av de tillfrågade vill se ytterligare säkerhetsåtgärder på sin kongress och konferens.

• 71% av de tillfrågade vill ha mer flexibla avbokningsvillkor för sina registreringsavgifter om de inte kan delta på grund av Covid.

• 70% av de tillfrågade kommer att delta på sitt nästa evenemang redan före mars 2022 (notera -  kommer sannolikt att bero på vid vilken tidpunkt  deras kongress kommer att genomföras).

• 32% av de tillfrågade kommer att resa till nästa kongress med bil, 43% med tåg, 20% med flyg.

 

”Den här undersökningen är på det stora hela goda nyheter för vår industri och belyser inte bara vad delegaterna har missat utan vad vi kan göra för att locka dem tillbaka till våra evenemang. Resultaten visar tydligt att kongress- och konferensdeltagare saknar de personliga elementen i ett möte - även om de inser att digitala plattformar erbjuder mycket kapabla möjligheter att dela kunskap och lära sig, är det den mänskliga interaktionen de saknar mest - och bara 15% säger att de inte önskar att delta i ett personligt evenemang under överskådlig framtid. Detta ger en verklig möjlighet för framtida evenemang att hitta kreativa sätt att föra människor samman för att lära sig och öka interaktionen", säger Heather Lishman, ABPCO:s vd.

”Flexibilitet var också ett viktigt svar för att vi framgångsrikt ska få tillbaka människor till liveevenemang. Kraven på ytterligare åtgärder som ska införas vid evenemang överskuggades långt av ett behov av mer flexibla avbokningsvillkor, vilket gav dem förtroendet att boka i första hand. Tyvärr, trots de i stort sett positiva inslagen i resultaten, verkar hållbarhet ta en baksätesroll när delegaterna uttrycker en större önskan att resa i sina egna bilar och undvika kollektivtrafikalternativ. ”

Undersökningen genomfördes av Catherine Newhall-Caiger från Bramcote International, som säger: ”Som en del i evenemangsindustrin har vi alltid vetat att nätverk, social interaktion och möte med människor är en viktig drivkraft för att delta i evenemang. Denna undersökning förstärker detta välbevandrade mantra genom att tydligt visa att interaktioner ansikte mot ansikte och sociala kontakter med kollegor står högst upp på agendan för 93% av de som var med i undersökningen. Vår roll som PCO:er, arenor och leverantörer är att skapa meningsfulla nätverksmöjligheter där människor engageras, och deltar i möten som ofta kan leda till nya affärsförbindelser, inlärningsmöjligheter, samarbete och vänskap. Nyckeln till vår framgång är att förstå och lyssna på vår publik och använda detta för att skapa rätt evenemang, vid rätt tidpunkt för rätt publik".

De 350 undersökta delegaterna kom från en balanserad demografi av ålder, kön, plats och sektor. Fullständiga detaljer finns tillgängliga i metodiken och resultaten.

 

Hela undersökningen är tillgänglig genom att mejla heatherlishman@abpco.org