platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagsledningar vill skapa starka varumärken – men investerar felaktigt

Åtta av tio företagsledare anser att ett starkt varumärke behövs för att skapa tillväxt, lönsamhet och attrahera nya medarbetare, och mer än varannan anser sig ha goda kunskaper om varumärkes-byggande. Men kunskaperna är i själva verket låga, och de flesta företagsledningar saknar budgetar och nyckeltal för långsiktigt varumärkesarbete. Det visar rapporten ”Varumärkesbyggande i obalans” från Sveriges Annonsörer och analysföretaget NoA Consulting.

"Det råder inget tvivel om att de flesta företagsledningar förstår värdet av ett starkt varumärke, men dessvärre råder stora missuppfattningar om hur man investerar för att lyckas. Detta är en stor utmaning och samtidigt en viktig förklaring till att marknadsinvesteringar ger allt lägre effekt – en trend som har pågått i över tio år", säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har, i samarbete med analysföretaget NoA Consulting, låtit undersöka företagsledares syn på varumärkesbyggande marknadsföring. Bakgrunden är de senaste årens utveckling med allt sämre marknadsföringseffekt och en utbredd reklamtrötthet hos konsumenter. Totalt 259 personer med roller som ägare/investerare, styrelsemedlem, vd eller medlem i ledningsgrupp har medverkat i undersökningen som genomfördes under våren/sommaren 2021.

Resultatet visar att åtta av tio företagsledare anser att varumärke är viktigt och driver affären. Man ser främst att det behövs för att attrahera och behålla bra medarbetare (84%), skapa långsiktigt uthållig framgång (81%), lyckas med lanseringar av nya tjänster/produkter (81%), förbättra lönsamhet (78%) och driva tillväxt (77%). De flesta företagsledare (78%) menar dessutom att ett starkt varumärke bidrar positivt till resultatet på nedersta raden.

Företagsledare anser sig dessutom veta hur man bygger och behåller ett starkt varumärke – över hälften (53%) hävdar att de har mycket eller ganska god kunskap inom området. Det är inte heller ovanligt att de lägger sig i marknadsföringsarbetet – drygt fyra av tio (42%) svarar att företagsledningen är med och styr detaljinnehållet i kommunikationen.

Men studien visar tydligt att många företagsledningar har dålig kunskap om hur kommunikation bäst bygger varumärket.

"Kunskapsbristen handlar om allt från målgrupper till kanalval och innehåll. Vanliga missuppfattningar är att det räcker med att rikta sig till befintliga kunder, att bred masskommunikation inte fungerar längre och att rationella budskap fungerar bäst. Allt detta går emot den samlade forskningen och leder tyvärr till felaktiga investeringar som begränsar företagens förmåga att växa lönsamt över tid", säger Niklas Bondesson, forskare i marknadsföring vid Stockholms universitet samt strategisk rådgivare på NoA Consulting.

Utöver rena kunskapsluckor saknar de flesta en separat budget för varumärkesbyggande marknadsföring, liksom specifika nyckeltal för varumärket som rapporteras på styrelsenivå. Endast fyra av tio företagsledare (37% resp 36%) uppger att detta finns på plats.

----------------------------------------------------------------------------------------------FAKTA undersökning:

259 enkätintervjuer online genomfördes under våren 2021. Urvalet med respondenter kommer från DI-panelen (Dagens Industri). Samtliga svarande har titlar som indikerar att de har en chefsposition eller sitter i styrelsen eller i ledningsgrupp. De representerar företag med fler än 50 anställda och med en omsättning på minst 20 mkr.

 

https://www.annons.se/last-sida/varumarkesbyggande-i-obalans/

Läs rapporten i sin helhet.