platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Gävle Convention Bureau - från 0 till 32 miljoner på åtta månader

För åtta månader sedan inleddes arbetet med att etablera Gävle/Sandviken på den nationella och internationella mötesindustrimarknaden i och med att Gävle Convention Bureau startades och Elisabeth Hugg började arbeta som dess projektledare.

– Fem klara större möten och ytterligare några mindre genererar under de kommande åren över 9 000 mötesdygn i Gävle till ett värde av motsvarande 32 miljoner kronor. Med tanke på att de riktigt stora mötena tar flera år att påverka så är detta resultat anmärkningsvärt positivt, säger Bea Svedberg, ordförande för Gävle Convention Bureau.

– Att Elisabeth dessutom berättat om att vi, tillsammans med flera engagerade lokala ambassadörer, just nu deltar i slutdiskussioner om ytterligare åtta möten till ett värde av cirka 23 miljoner kronor bådar gott för Gävle som mötesstad i framtiden, säger Bea Svedberg.

– Vårt mål är att vi inom tre år ska kunna uppnå minst 75 miljoner kronor i ökad årlig omsättning inom mötesindustrin i Gävle/Sandviken. På vår partnerträff den 27 maj kunde vi konstatera att vi redan nu, efter bara åtta månaders arbete, lyckats över förväntan, säger Elisabeth Hugg, projektledare för Gävle Convention Bureau.

– Då jag började mitt arbete hade vi redan antagit en affärsplan och mötesindustrins företag i och omkring Gävle var därmed insatta i vilket arbete som väntar oss de närmaste åren, säger Elisabeth Hugg.

– Men vi började i princip med ett tomt bokningsbord och vi har sedan dess systematiskt börjat kartlägga vilka lokala ambassadörer som är aktiva i olika nätverk. Då vi fått kontakt med Gävle och Sandvikenbor som är medlemmar i nationella och internationella nätverk har vi bland annat berättat om hur mycket hjälp de kan få före, under och efter mötet av Gävle Convention Bureau och alla andra aktörer inom vår mötesindustri.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gävle Convention Bureaus uppgift är att hjälpa Gävle och Sandvikenbor som vill locka ett möte till sin stad genom att stötta dem med allt praktiskt arbete i form av bland annat visningsresor, produktion av skriftliga anbud, preliminärbokningar av lokaler, boende och sociala aktiviteter och en massa andra detaljer som kan vara besvärliga att ta tag i om man inte är van vid att hantera detta. Då mötet väl bestämt sig för att komma hit tar proffs på genomförandet över och Gävle Convention Bureau kan arbeta vidare med att hjälpa fler möten att välja oss som framtida mötesplats.

 

Bild: Konserthuset i Gävle.