platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Gävle Convention Bureau - från 0 till 32 miljoner på åtta månader

För åtta månader sedan inleddes arbetet med att etablera Gävle/Sandviken på den nationella och internationella mötesindustrimarknaden i och med att Gävle Convention Bureau startades och Elisabeth Hugg började arbeta som dess projektledare.

– Fem klara större möten och ytterligare några mindre genererar under de kommande åren över 9 000 mötesdygn i Gävle till ett värde av motsvarande 32 miljoner kronor. Med tanke på att de riktigt stora mötena tar flera år att påverka så är detta resultat anmärkningsvärt positivt, säger Bea Svedberg, ordförande för Gävle Convention Bureau.

– Att Elisabeth dessutom berättat om att vi, tillsammans med flera engagerade lokala ambassadörer, just nu deltar i slutdiskussioner om ytterligare åtta möten till ett värde av cirka 23 miljoner kronor bådar gott för Gävle som mötesstad i framtiden, säger Bea Svedberg.

– Vårt mål är att vi inom tre år ska kunna uppnå minst 75 miljoner kronor i ökad årlig omsättning inom mötesindustrin i Gävle/Sandviken. På vår partnerträff den 27 maj kunde vi konstatera att vi redan nu, efter bara åtta månaders arbete, lyckats över förväntan, säger Elisabeth Hugg, projektledare för Gävle Convention Bureau.

– Då jag började mitt arbete hade vi redan antagit en affärsplan och mötesindustrins företag i och omkring Gävle var därmed insatta i vilket arbete som väntar oss de närmaste åren, säger Elisabeth Hugg.

– Men vi började i princip med ett tomt bokningsbord och vi har sedan dess systematiskt börjat kartlägga vilka lokala ambassadörer som är aktiva i olika nätverk. Då vi fått kontakt med Gävle och Sandvikenbor som är medlemmar i nationella och internationella nätverk har vi bland annat berättat om hur mycket hjälp de kan få före, under och efter mötet av Gävle Convention Bureau och alla andra aktörer inom vår mötesindustri.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gävle Convention Bureaus uppgift är att hjälpa Gävle och Sandvikenbor som vill locka ett möte till sin stad genom att stötta dem med allt praktiskt arbete i form av bland annat visningsresor, produktion av skriftliga anbud, preliminärbokningar av lokaler, boende och sociala aktiviteter och en massa andra detaljer som kan vara besvärliga att ta tag i om man inte är van vid att hantera detta. Då mötet väl bestämt sig för att komma hit tar proffs på genomförandet över och Gävle Convention Bureau kan arbeta vidare med att hjälpa fler möten att välja oss som framtida mötesplats.

 

Bild: Konserthuset i Gävle.