platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Nytt jobb
Sam Holmberg
tillbaka på Radisson Blu i Stockholm.

Årets Eventskåning 2021
till Albin Ganovic och Helsingborg Pride.
13-14 september
Möbelmässan Göteborg
tillbaka på Svenska Mässan i höst.
hotellnytt
Countryside Hotels
slog försäljningsrekord trots pandemi.
+200 talare
Ny konferens och mässa
för framtidens sjukvård arrangeras i Stockholm 25 – 26 januari 2023.
nytt jobb
Scandic värvar hotelldirektör
– Roger Pettersson tar över ansvaret för Scandichotellen i Umeå.
29 april - 1 maj
eCarExpo i Friends Arena
laddar om i april.
Almedalsleverantör
Uppstickaren Univid ska bli störst på digitala event
– backas av tunga investerare.
hotellnytt
Norrqvarn Hotell & Konferens
får ny ägare.
ljus i mörkret
Karlstad CCC satte försäljningsrekord i december
sålde för nästan tio miljoner kronor.
RSS
rss_icon
Länkar
Qatar öppnar 105 nya hotell inför Fotbolls-VM 2022

QATARS MYNDIGHETER har meddelat ambitiösa planer på att öppna 105 nya hotell och servicelägenheter i landet när de är redo för FIFA World Cup Qatar 2022.

Även om inte alla 105 kommer att hinna öppnas före fotbolls-VM, säger turistmansvariga att de nya hotellen kommer att göra landet mer tilltalande för ett bredare utbud av fans som flyger in för evenemanget.

”Vi fortsätter att utöka vårt turismerbjudande för att säkerställa att gästerna får det bästa av Qatari gästfrihet samtidigt som de kan välja hotell, utväg eller servicelägenhet som tillgodoser deras budget och behov", säger Akbar Al Baker, Qatar Airways koncernchef och generalsekreterare för Qatar National Tourism Council.

”Dessa kommande hotell är en del av vår strategi att diversifiera vårt erbjudande och bredda vårt utbud till våra besökare. Vi är glada att kunna utöka vårt globala turismerbjudande i linje med Qatar National Vision 2030 och erbjuda resenärer fler alternativ för att uppleva det allra bästa i Qatar.

Det uppskattas att FIFA World Cup Qatar 2022 skulle kunna tillföra 20 miljarder US-dollar till den nationella ekonomin, enligt tjänstemän i landet. Det motsvarar cirka 11 procent av Qatars BNP för 2019.

”Vi förväntar oss att bidraget till ekonomin i princip skulle vara cirka 20 miljarder dollar", säger Generalsekreterare Hassan Al Thawadi.

"VM är tänkt att fungera som en motor för att driva vår utveckling framåt och påskynda många av de initiativ som regeringen redan hade planerat, oavsett om det handlar om stadsutveckling eller ekonomisk diversifiering."

På turismens gästfrihetssida utgör VM ett gyllene tillfälle att välkomna internationella gäster och eventuellt njuta av 28 dagars full beläggning. Under en månad förväntas mer än 1,5 miljoner människor flyga till Qatar för vinterevenemanget, nära turismsiffrorna för hela 2019.

”Jag har stort förtroende för det vi skapar nu och vi kommer att leverera på högsta nivå. Vi hotellägare förstår vikten av det, inte bara för hotellen utan för hela landet, säger GM Jeff Rednou, vd för  Four Seasons Doha.

”Vi behöver bara vara redo för mer än 30 dagar med maximal beläggning på hotellet och alla butiker. Vi behöver bara vara beredda att erbjuda samma servicenivåer, bara under en period med tripplad volym mot normalt".