nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Marriott tar över StayAt på Lindhagensplan
Hotellkedjan Marriott och franchisetagaren SHM har siktet inställt på svenska och nordiska hotellgäster. Som nästa steg i den aggressiva satsningen har man tagit över  StayAt på Lindhagensplan i Stockholm. Hotellet drivs i sommar under ett tillfälligt namn men i augusti inleds renoveringsarbetet för att omvandla hotellet till ett av Marriotts koncept. Det nya hotellet blir det tredje nya Marriotthotellet i Sverige sedan årsskiftet.

Marriott Hotels är ven av världens ledande hotellkedjor och driver fler än 3 400 hotell i 70 länder över hela världen. SHM, Scandinavian Hospitality Management, har genom sitt moderbolag ett Master Franchise Agreement med Marriott vilket betyder att man har ensamrätt i Norden på att driva hotell under Marriotts varumärke och nu har man alltså tagit över ännu ett hotell i Stockholm.

Hotellet vid Lindhagensplan upprustas nu för att det ska möta de hårda krav som ställs på samtliga hotell inom Marriotts 19 olika varumärken. I samband med övertagandet utökas Marriotts kapacitet i Stockholm med ytterligare 143 rum som dessutom ligger i direkt anslutning till det nya Courtyard by Marriott som öppnade i februari i år.

– Vi har stora förhoppningar på det nya hotellet. Redan i dag är beläggningen bra men när det har införlivats i Marriottkedjan kommer standarden att höjas och bli än mer attraktivt för alla typer av gäster. Det är roligt att konstatera att vår satsning på de nordiska marknaderna fortsätter med hög hastighet, säger Mads Jacobsen, Senor Vice President, Sales & Marketing för Norden.

I samband med övertagandet tecknar Marriott ett 25-årigt avtal med hyresvärden Skanska och får därmed möjlighet att helt bygga om hotellet för att passa in i något av Marriotts olika koncept. Under sommaren drivs hotellet vidare under namnet Stockholm Hotel Lindhagen men redan i september konverteras hotellet till att bli en del av Marriottkedjan efter renoverings- och upprustningsarbetet.

– Courtyard by Marriott har redan öppnat på Kungsholmen och vårt nya hotell kommer att vara tätt knutet till detta, inte minst eftersom det bara ligger 500 meter bort. På Courtyard by Marriott har vi 287 rum och med nyförvärvet får vi ytterligare 143 rum vilket gör oss till en betydande aktör i Stockholm. Nu fortsätter vi arbetet med att titta efter fler intressanta projekt, både i Sverige och i Norden, säger Mads Jacobsen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Marriott Hotels
Marriott Hotels är en internationell hotellkedja med över 3400 hotell och mer än en halv miljon rum. Företaget har verksamhet i 70 länder över hela världen. Inom hotellkedjan finns ett antal olika varumärken såsom Marriott Hotels & Resorts, JW Marriott Hotels & Resorts, EDITION Hotels, Autograph Collection, Courtyard by Marriott, Residence Inn by Marriott, Fairfield Inn & Suites by Marriott, Marriott Conference Centers, TownePlace Suites by Marriott, SpringHill Suites by Marriott, Marriott Vacation Club, The Ritz-Carlton Hotel Company, L.L.C., The Ritz-Carlton Destination Club, Marriott ExecuStay, Marriott Executive Apartments, Grand Residences by Marriott. I Sverige har Marriott Hotels varit aktiva sedan januari 2010.