platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Bella Arena: Ny arena i Köpenhamn med plats för 7 000 sittande gäster

Bella Arena blir namnet på Köpenhamns nya Eventarena, som byggs som en förlängning av Bella Center, Skandinaviens största kongress-, konferens- och mässanläggning. Med plats för 7 000 sittande gäster i den nya arenan kan Köpenhamn vara värd för ännu större internationella evenemang i framtiden. Ett starkt fokus på hållbarhet under hela byggprocessen och ett innovativt partnerskap med Carlsberg ger Bella Arena en guldcertifiering inom hållbar konstruktion.

Bellakvarterer i Ørestad är redan en magnet för internationella evenemang med Bella Center Köpenhamn och AC Hotel Bella Sky, som ligger bara 10 minuter från Köpenhamns internationella flygplats och direkt ansluten till resten av staden via tunnelbanestationen Bella Center. Nu utvidgas området med en arena med 14 000 flexibla kvadratmeter, så att Bella Center kan ta emot 30 000 samtidiga gäster i framtiden. Arenan ger således helt nya möjligheter för Bella Center och Köpenhamn att vara värd för globala affärs- och politiska konferenser samt kulturella och sportevenemang.

”För att locka till sig de största internationella kongresserna har Köpenhamn historiskt saknat två saker: hotellkapacitet och en stor pelarfri arena, där huvudtalaren kunde tala med 7 000 deltagare samtidigt. Hotell har lagts till de senaste åren och nu lägger vi till Arena som tillsammans med resten av Bella Center höjer ribban för vilka evenemang vi kan dra till huvudstaden, säger vd för BC Hospitality Group, Christian Folden Lund.

Den nya Bella Arena är ansluten till det befintliga Bella Center via ett stort glasatrium, så att Arena, hotellet och Bella Center nu är under ett tak och rymmer evenemang med upp till 30 000 deltagare. Bella Arena får också sina egna identiteter och entréer, så att den kan användas för kulturevenemang och sportevenemang samtidigt som det finns andra konferensevenemang i Bella Center.

"Vi har fokuserat på att skapa en flexibel lösning som utökar vad hela Bella-komplexet med kongresscenter, hotell och arena kan användas till, så att vi är 100 procent redo när världen öppnar igen", säger Christian Folden Lund.

"Krisen har verkligen visat att huvudstaden behöver turister, både semesterfirare, affärsresenärer och de som kommer för att uppleva speciella evenemang. Innan krisen genererade resenärer en total omsättning på över 50 miljarder DKK i huvudstaden. Så vi måste återställa huvudstaden turism. Och vi måste göra detta genom förändring, utveckling, samt fokus på hållbarhet och innovation. Vi måste skapa något nytt, för konkurrensen blir bara hårdare. Därför är jag på huvudstadens vägnar glad att vi kan öppna Bella Arena , som tillsammans med Bella Center gör Bellakvarter till ett nytt internationellt knutpunkt för affärsturism och evenemang, säger Mikkel Aarø-Hansen, vd för Wonderful Copenhagen, den officiella turismorganisationen i den danska huvudstaden, och fortsätter:

”Köpenhamn är en turiststad och en evenemangsstad. Detta gäller både köpenhamnarna själva och de mer än fyra miljoner internationella turisterna som besöker staden varje år. Vi måste starta om upplevelseekonomin i full kraft och det kommer att finnas en efterfrågan på stora evenemang. Naturligtvis kräver detta att vi har rätt faciliteter här i staden. Därför är öppningen av Bella Arena och den potential vi kommer att ha i Bellakvarter avgörande för upplevelsekonomin i framtidens Köpenhamn".

Hållbarhetsperspektvet och ansvarsskyldigheten beaktas i alla delar av Bella Center och tillhörande hotell. Naturligtvis skapas Bella Arena med samma fokus på hållbarhet. Hållbara material, energieffektivitet och cirkularitet har varit viktiga fokuspunkter och detta har lett till att Bella Arena uppnått den internationella guldcertifieringen inom hållbarhet från DGNB. I nära samarbete med BC Hospitality Groups nya dryckeleverantör, Carlsberg, har återvunna ölfat använts i processen. De återvunna ölfaten används tillsammans med återvunnet trä från det ursprungliga Bella Center i Bellahøj.

”DGNB-certifieringen är ett bevis på att det är möjligt att tänka hållbarhet i stora byggnader. Samtidigt markerar öppningen starten på ett strategiskt partnerskap med Carlsberg, vilket har stärkt vårt fokus på hållbarhet. Carlsberg är inte bara en leverantör av drycker utan en övergripande hållbarhetspartner med fokus på cirkularitet. Under de närmaste åren kommer vi att arbeta tillsammans för att göra våra gästupplevelser mer hållbara, säger Christian Folden-Lund.

Carlsbergs bidrag till arenan baseras på bryggeriernas fokus på cirkularitet i hela värdekedjan. Den senaste innovationen är DraughtMaster-ölfat som förutom att säkerställa bättre kvalitet och användning av ölet kommer att returneras och återvinnas till nya produkter som möbler och byggmaterial. I Bella Arena används de återvunna ölfaten till skyltar och möbler.

”Vi vill arbeta med alla våra partners och kunder för att minska den totala resursförbrukningen. Det är därför vi har skapat ett system som säkerställer att så mycket som möjligt återvinns och återanvänds. Tillsammans med BC Hospitality Group såg vi en unik möjlighet i Bella Arena att vara en del av hållbarhetsresan från starten. Det är fantastiskt att våra ölfat, som töms av våra kunder, kan komma tillbaka som en ny produkt på samma plats", säger vd för Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen.

 

Foto: Bella Arena - den nya multifunktionella arenan på Bella Center Köpenhamn.

-------------------------------------------------- ----------------------------------------------- FAKTA

Bella Arena är både helt sin egen och en del av storfamiljen. Namnet "Bella" går tillbaka till det första Bella Center på Bellahøj som öppnades 1965. 1975 flyttade Bella Center till sitt nuvarande läge i Ørestad, som då var bar mark. Sedan dess har distriktet Ørestad Bellakvarter vuxit upp runt Bella Center Köpenhamn, tunnelbanan har lagts till med Bella Center station, Hotel Bella sky tillkom 2011 och utvidgas nu med Bella Arena.