platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
IMEX 30 nov - 2 dec
Trenderna inom evenemangsteknik
ökar engagemanget i ROI-investeringen.
mot nya rekord
Ullevi renoveras
för minst 16 miljoner kronor.
flygbokningssystem
Booking Holdings
förvärvar svenska Etraveli Group för över 17 miljarder kronor.
kultur och möten
Elite Hotels
blir huvudsponsor till Augustpriset.
Oändligt utbud
Här hittar du New Yorks
bästa distansarbetsplatser.
skapar många nya möten
Handbolls-EM för damer 2028
spelas i Scandinavium.
nya siffror visar:
Stark uppgång för konferensintäkter i oktober:
’Hoppingivande för viktig bransch’.
RSS
rss_icon
Länkar
Sponsorer är angelägna om att återvända till personliga möten enligt från AIM Group Italien

AIM Group International genomförde en undersökning med ledande läkemedels- och biopharmaföretag för att förstå deras perspektiv på nästa hösthändelser.

 

AIM Group International, ett företag som specialiserat sig på kongresser, evenemang och kommunikation, publicerar idag resultaten av undersökningen Events in-person, hybrid or digital? Trends and perspectives from the Sponsors. Undersökningen samlade in synpunkter från över 200 företrädare för läkemedels- och biopharmaföretag från samtliga terapeutiska områden.

”Vi är vid en vändpunkt, med återupptagandet av personliga möten och events från juli här i Italien och även med planeringen av evenemang fram till nästa höst”, säger Patrizia Semprebene Buongiorno, vice vd för AIM group international.

”Just nu ville vi veta vad företagens beslutsfattare som sponsrar många av våra evenemang har för önskemål och attityder samt utforma lösningar och projekt mer i linje med marknadens förväntningar. Resultaten av undersökningen är mycket intressanta och uppmuntrande eftersom de först och främst avslöjar att företag fortsätter att tro på fördelarna med personliga evenemang och är angelägna om att investera i detta verktyg framöver. ”

 

Här är några av de viktigaste resultaten:

• Hälften av de tillfrågade företagen är redo att sponsra personliga evenemang redan till denna höst, endast 16% utesluter det som ett alternativ, de återstående 37% föredrar att besluta senare.

• Budgeten för evenemang 2021 kommer huvudsakligen att fördelas till personliga eller hybridevenemang (43%) medan digitala evenemang föredrogs av ett av tre företag (35%).

• Om man antar att man deltar i ett hybridevenemang skulle majoriteten föredra att delta personligen (52%), eller både personligen och online (31%), bara en liten del (17%) skulle välja att delta på evenemanget endast online.

• När det gäller virtuella events föredrar de flesta en kort varaktighet, 76% valde mellan 6 och 12 timmar.

• Vid virtuella evenemang föredrar sponsorer definitivt att sponsra vetenskapliga sessioner (82%) eller möjligheter som ger varumärket synlighet (82%).

• Bland aktiviteterna för att effektivisera virtuella evenemang föredrar sponsorer korta e-inlärningsvideor som publiceras före eller efter evenemanget (60%), följt av vetenskapliga sessioner i tv-format med en professionell moderator/presentatör (50%), sedan frågor och svar med viktiga opinionsledare (48%) och även former av spel (utrymningsrum, frågesport, etc.) (38%).

”Från analysen av svaren och från dialogen som vi genomförde med företagsrepresentanter märkte vi tydligt en stark trend att gynna återgången till personliga events eller åtminstone till någon form av hybridformat. Dessutom noterade vi att berikande virtuella aspekter av möten med nya engagemangsverktyg ansågs också viktiga",  säger Gaia Santoro, chef för sponsringsenheten för AIM Group International.

”Med detta i åtanke kan vi förutsäga att många events nästa höst kommer att innebära en övergång till mer sofistikerade evenemangsfunktioner, som vi kallar” ett utökat evenemang”. Detta kombinerar några typiska fördelar med en onlineplattform - som tillgång var som helst, vilken dag och tid som helst och en utvidgning av publiken - i kombination med styrkan i personliga evenemang med möjlighet att involvera delegater, överföra innehåll mer effektivt och stärka nätverk och relationer”.

”Pandemin kommer att fungera som en spelväxlare för evenemangsmarknaden, där experiment, innovation, flexibilitet och mod som är uppenbara under pandemin nu banar väg för nya format att utvecklas och anpassa dem ännu mer till de specifika behoven för varje mål och klient. De nya formaten hämtar också inspiration från olika sektorer som TV, spel, mässor etc.)