platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Sponsorer är angelägna om att återvända till personliga möten enligt från AIM Group Italien

AIM Group International genomförde en undersökning med ledande läkemedels- och biopharmaföretag för att förstå deras perspektiv på nästa hösthändelser.

 

AIM Group International, ett företag som specialiserat sig på kongresser, evenemang och kommunikation, publicerar idag resultaten av undersökningen Events in-person, hybrid or digital? Trends and perspectives from the Sponsors. Undersökningen samlade in synpunkter från över 200 företrädare för läkemedels- och biopharmaföretag från samtliga terapeutiska områden.

”Vi är vid en vändpunkt, med återupptagandet av personliga möten och events från juli här i Italien och även med planeringen av evenemang fram till nästa höst”, säger Patrizia Semprebene Buongiorno, vice vd för AIM group international.

”Just nu ville vi veta vad företagens beslutsfattare som sponsrar många av våra evenemang har för önskemål och attityder samt utforma lösningar och projekt mer i linje med marknadens förväntningar. Resultaten av undersökningen är mycket intressanta och uppmuntrande eftersom de först och främst avslöjar att företag fortsätter att tro på fördelarna med personliga evenemang och är angelägna om att investera i detta verktyg framöver. ”

 

Här är några av de viktigaste resultaten:

• Hälften av de tillfrågade företagen är redo att sponsra personliga evenemang redan till denna höst, endast 16% utesluter det som ett alternativ, de återstående 37% föredrar att besluta senare.

• Budgeten för evenemang 2021 kommer huvudsakligen att fördelas till personliga eller hybridevenemang (43%) medan digitala evenemang föredrogs av ett av tre företag (35%).

• Om man antar att man deltar i ett hybridevenemang skulle majoriteten föredra att delta personligen (52%), eller både personligen och online (31%), bara en liten del (17%) skulle välja att delta på evenemanget endast online.

• När det gäller virtuella events föredrar de flesta en kort varaktighet, 76% valde mellan 6 och 12 timmar.

• Vid virtuella evenemang föredrar sponsorer definitivt att sponsra vetenskapliga sessioner (82%) eller möjligheter som ger varumärket synlighet (82%).

• Bland aktiviteterna för att effektivisera virtuella evenemang föredrar sponsorer korta e-inlärningsvideor som publiceras före eller efter evenemanget (60%), följt av vetenskapliga sessioner i tv-format med en professionell moderator/presentatör (50%), sedan frågor och svar med viktiga opinionsledare (48%) och även former av spel (utrymningsrum, frågesport, etc.) (38%).

”Från analysen av svaren och från dialogen som vi genomförde med företagsrepresentanter märkte vi tydligt en stark trend att gynna återgången till personliga events eller åtminstone till någon form av hybridformat. Dessutom noterade vi att berikande virtuella aspekter av möten med nya engagemangsverktyg ansågs också viktiga",  säger Gaia Santoro, chef för sponsringsenheten för AIM Group International.

”Med detta i åtanke kan vi förutsäga att många events nästa höst kommer att innebära en övergång till mer sofistikerade evenemangsfunktioner, som vi kallar” ett utökat evenemang”. Detta kombinerar några typiska fördelar med en onlineplattform - som tillgång var som helst, vilken dag och tid som helst och en utvidgning av publiken - i kombination med styrkan i personliga evenemang med möjlighet att involvera delegater, överföra innehåll mer effektivt och stärka nätverk och relationer”.

”Pandemin kommer att fungera som en spelväxlare för evenemangsmarknaden, där experiment, innovation, flexibilitet och mod som är uppenbara under pandemin nu banar väg för nya format att utvecklas och anpassa dem ännu mer till de specifika behoven för varje mål och klient. De nya formaten hämtar också inspiration från olika sektorer som TV, spel, mässor etc.), vilket gör det möjligt för evenemangsarrangörerna att identifiera den bästa lösningen för att uppnå önskat resultat och inte bara ändra formatet (personligt, virtuellt eller hybrid) utan också varaktighet och schemaläggning, interaktionen mellan deltagarna, kommunikationen före, under och efter evenemanget. Kort sagt ser vi flera positiva tecken som tyder på att, när pandemin är över, att många events kommer att bli starkare och ännu mer effektiva för att ta oss ur krisen”, säger Patrizia Semprebene Buongiorno.

 

Bild: Gaia Santoro, chef för sponsringsenheten för AIM Group International.

Undersökningen kan laddas ned från AIM Groups webbplats