platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
forskning skapar möten
Mångmiljonsatsning
på svensk handelsforskning.
event skapar möten
Stort medieintresse
och stark turistekonomisk omsättning för SM-veckan Piteå.
23-25 november
Nordens största forum
för debatt och samtal om mänskliga rättigheter till Helsingborg 2023.
Hotellnytt
Scandic och Niam
bakom totalrenovering av Ariadne hotell i Värtahamnen.
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
RSS
rss_icon
Länkar
Så påverkades mötes- och evenemangindustrin i Uppsala av coronapandemin under 2020

Destination Uppsala släpper nu statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Det skulle ha blivit ett rekordår. De möten som var planerade och bokade var avsevärt större och längre än de som genomfördes 2019. Även idrottsevenemangen skulle ha blivit rekordmånga, 21 procent fler än 2019. Men det som skulle ha blivit Uppsalas genom tiderna starkaste mötes- och evenemangsår hittills, fick vi inte uppleva. Coronapandemin förändrade allt.

"Vi är inte ensamma om att ha fler frågor än svar, och det är fortfarande för tidigt att dra slutsatser om de totala effekterna av pandemin. I alla fall när det kommer till nya förändrade beteenden och hur vi förhåller oss till det ”det nya normala”", säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala. Men det gör inte året mindre mätbart, och det gör det inte året 2020 mindre viktigt att följa upp och analysera.

Årsrapporten summerar mötes- och evenemangsåret i Uppsala 2020. Årets version täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar.

"Statistiken för de möten som är inkluderade i vår rapport visar att Uppsala gick miste om 190 miljoner kronor under 2020 på grund av pandemin", säger Anna Lindström. "Lägger vi till de inställda idrottsevenemangen och kulturarrangemangen så är tappet omkring en halv miljard kronor".

Sammantaget kommer mötes- och evenemangsindustrin att märka av coronakrisen en lång tid framöver. Uppsala Convention Bureau (UCB), del av Destination Uppsala har sedan i mars förra året tagit ett stort krafttag om research och bearbetning av nya möten och evenemang till Uppsala.

"Vi ger inte upp, vi kommer igen. Möten och evenemang ökar Uppsalas attraktivitet och tillväxt. De är också viktiga medverkande krafter för utveckling då fler personer som verkar här får möjlighet att delta än om arrangemanget skulle genomföras på en annan ort. De bidrar också till vår besöksnäring som just nu behöver oss alla som mest. För en så snabb återhämtning hos näringslivet som möjligt", säger Anna Lindström.

 

Läs hela rapporten på www.uppsalaconventionbureau.se.

Bilden: Nu släpper Destination Uppsala statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Årsrapporten täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar. Foto: Alex Giacomini