platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Så påverkades mötes- och evenemangindustrin i Uppsala av coronapandemin under 2020

Destination Uppsala släpper nu statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Det skulle ha blivit ett rekordår. De möten som var planerade och bokade var avsevärt större och längre än de som genomfördes 2019. Även idrottsevenemangen skulle ha blivit rekordmånga, 21 procent fler än 2019. Men det som skulle ha blivit Uppsalas genom tiderna starkaste mötes- och evenemangsår hittills, fick vi inte uppleva. Coronapandemin förändrade allt.

"Vi är inte ensamma om att ha fler frågor än svar, och det är fortfarande för tidigt att dra slutsatser om de totala effekterna av pandemin. I alla fall när det kommer till nya förändrade beteenden och hur vi förhåller oss till det ”det nya normala”", säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala. Men det gör inte året mindre mätbart, och det gör det inte året 2020 mindre viktigt att följa upp och analysera.

Årsrapporten summerar mötes- och evenemangsåret i Uppsala 2020. Årets version täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar.

"Statistiken för de möten som är inkluderade i vår rapport visar att Uppsala gick miste om 190 miljoner kronor under 2020 på grund av pandemin", säger Anna Lindström. "Lägger vi till de inställda idrottsevenemangen och kulturarrangemangen så är tappet omkring en halv miljard kronor".

Sammantaget kommer mötes- och evenemangsindustrin att märka av coronakrisen en lång tid framöver. Uppsala Convention Bureau (UCB), del av Destination Uppsala har sedan i mars förra året tagit ett stort krafttag om research och bearbetning av nya möten och evenemang till Uppsala.

"Vi ger inte upp, vi kommer igen. Möten och evenemang ökar Uppsalas attraktivitet och tillväxt. De är också viktiga medverkande krafter för utveckling då fler personer som verkar här får möjlighet att delta än om arrangemanget skulle genomföras på en annan ort. De bidrar också till vår besöksnäring som just nu behöver oss alla som mest. För en så snabb återhämtning hos näringslivet som möjligt", säger Anna Lindström.

 

Läs hela rapporten på www.uppsalaconventionbureau.se.

Bilden: Nu släpper Destination Uppsala statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Årsrapporten täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar. Foto: Alex Giacomini