platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
RSS
rss_icon
Länkar
En av tre svenskar tar färre pauser i vardagen – visar undersökning från Readly

Mer än ett år in i corona-restriktionerna visar Readlys undersökning i samarbete med YouGov att mer än var tredje svensk anser att de tar färre pauser i vardagen i jämförelse med innan covid. Hjärnforskaren Katarina Gospic delar sina experttips för att öka vårt välmående och hålla modet uppe när vi nu möter en sista sommar präglad av restriktioner.

Det är många som funderar över hur restriktioner och händelser runt omkring oss under det senaste året har påverkat vårt mentala mående. I en undersökning av magasintjänsten Readly svarar 40 procent av svenskarna att linjen mellan jobb/skola och fritid har suddats ut under det senaste året då många arbetat hemifrån. Mer än var tredje svensk, (35%), anser även att de tar färre pauser i vardagen nu i jämförelse med innan covid.

"Det är viktigt att hjärnan både får rätt återhämtning samt utmaning i vardagen, det är så lätt att vi under nuvarande restriktioner och mycket hemmajobb glömmer bort de små sakerna vi kan göra för att ge hjärnan en välbehövlig dos av endorfiner. Det finns enkla knep under kortare pauser i vardagen som på ett enkelt sätt kan hjälpa vår hjärnbalans och vårt välmående", säger Katarina Gospic, hjärnforskare och författare, aktuell med boken Digital Tsunami.

Utöver de väletablerade och accepterade pelarna för vår häsla: träning, hälsosam mat och bra sömn, understryker Katarina också vikten att stimulera hjärnan.

"Det kan vara enklare övningar som att borsta tänderna med den hand man vanligtvis inte använder, eller rofyllda aktiviteter som att lösa korsord eller helt enkelt att läsa en kort stund. De här aktiviteterna kräver lite koncentration men kan på ett effektivt sätt koppla bort nästan alla andra måsten - vilket både hjälper med att slappna av och att stimulera hjärnan genom att fokusera på något annat," säger Katarina Gospic.

En studie från University of Sussex har påvisat att just läsning ökar välmående avsevärt och är bland de mest effektiva sätten att sänka stressnivåer. Enbart sex minuters läsning om dagen minskade stresspåslag med 68 procent, mer än promenader (41 procent) eller att lyssna på musik (61 procent).

"Genom att läsa magasin ger vi oss själva en avkopplande stund, men också en stund där vi aktiverar hjärnan, hittar inspiration, och kunskap vilket ger oss positiva känslor. Bland Readlys över 5000 titlar finns det oändligt många magasin som kan stimulera och ge en påfyllning av energi och idéer", säger Linnéa Aguero, PR- och kommunikationschef på Readly.

 

Katarina Gospics må bra-tips inför sommaren 2021:

1. Utmana hjärnan. När hjärnan är i balans bildas nya hjärnceller. När vi utmanar hjärnan genom att lära oss nya saker skapas nya förbindelser mellan hjärncellerna som ger oss ökad kapacitet. Genom att aktivera hjärnan exempelvis genom att utmaningar eller sociala interaktioner ökar vi förutsättningarna för hjärnan att må bra.

 

2. Sov och träna. Att sova och träna kommer alltid vara centrala pelare för vårt välmående. Under rådande omständigheter är det inte alltid lätt att träna på gym, men se till att försöka komma ut i naturen regelbundet. Naturen i sig, dagsljus och den fysiska aktiviteten gynnar hjärnans välmående.

 

3. Bra mat påverkar hela kroppen. Förutom effekten av goda fettsyror som har påvisad bra effekt för hjärnan finns det ett antal studier som har tittat närmare på tarmflorans effekt på vårt välmående och kopplingen till vår hjärna.

Hjärnan behöver nöjesfyllda aktiviteter. Försök att använda din skärmtid till sådant som fyller dig med energi. Läs om en ny hobby, leta efter inspirerande recept eller ett djupgående reportage. Läsning, även under korta stunder, har en påvisad bra effekt på hjärnan och dämpar stress.

 

4. Bryt mönster och koppla ner. När vi jobbar hemifrån är det svårare att separera fritid från arbete. Här är det viktigt att inte vara uppkopplad hela tiden, att sätta begränsningar och ta pauser. Hitta din egen hjärnbalans, våga bryta mönster och sätta upp digitala regler för dig själv att följa. Det kommer att ge god effekt på din hälsa och välmående resten av året.

 

5. Bryt mönster och koppla ner. När vi jobbar hemifrån är det svårare att separera fritid från arbete. Här är det viktigt att inte vara uppkopplad hela tiden, att sätta begränsningar och ta pauser. Hitta din egen hjärnbalans, våga bryta mönster och sätta upp digitala regler för dig själv att följa. Det kommer att ge god effekt på din hälsa och välmående resten av året.

 

Bilden: Katarina Gospic, hjärnforskare och författare, aktuell med boken Digital Tsunami.