platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Starkt ökande efterfrågan på fysiska möten och konferenser.

Coronapandemin har slagit stenhårt mot hela besöksnäringen och bland de allra hårdast drabbade är aktörerna inom mötesindustrin. Men nu ser Svenska Möten en ökande efterfrågan på fysiska möten och konferenser på externa mötesanläggningar.

Maj månad utgjorde en vändpunkt för efterfrågan på fysiska möten och konferenser. Förfrågningarna på fysiska möten, konferenser, kick-offer och utbildningar till Svenska Möten ökade med 170 procent under den sista veckan i maj. Hela månaden landade på en total ökning på 66 procent. Och trendlinjen fortsätter att peka rakt uppåt - prognosen för juni är att inkommande förfrågningar hamnar i nivå med 2019.

Det är inte bara hösten som efterfrågas, många vill hinna ses innan semestrarna - i små grupper och gärna utomhus. Många säkrar även redan datum för 2022.

"Efter lättnaderna i restriktionerna som trädde kraft den 1 juni har efterfrågan fullständigt exploderat. Det märks att alla längtar efter att få träffas fysiskt och samla teamen och arbetslagen igen. Det är nästan så att det redan är fullt på vissa populära datum i höst", säger Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten.

Men även om lättnaden för aktörerna inom mötesindustrin är stor och alla tecken nu pekar åt rätt håll, är en bit kvar till bokningsnivåerna före pandemin. En risk för en fjärde våg i höst genom mutationer av viruset, gör den luttrade industrin försiktig med att blåsa faran över. Därtill är det svårt att förutspå hur stor andel av alla möten som kommer att förbli digitala när restriktionerna släpps och vad det innebär för fysiska möten.

Vad som är helt klart är att många nu har tröttnat på digitala möten och att suget efter att träffa kollegorna fysiskt igen är stort.

"Siffrorna talar sitt tydliga språk – nu vill vi träffas igen. Jag är övertygad om att företag och ledare som prioriterar att bygga laget och stärka företagskulturen igen efter en lång tids distansarbete, kommer att ha en fördel gentemot sina konkurrenter", säger Jannis Norén Karras.

 

Bilden: Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten.