platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
RSS
rss_icon
Länkar
Expedia säljer Egencia till American Express Global Business Travel

En affär som kanske var osannolik för bara 12 månader sedan: American Express Global Business Travel ska köpa Expedia Groups affärsreseavdelning Egencia, var Phocus Wire först med att skriva om.

Expedia Group kommer att bli aktieägare i Amex GBT och en del av avtalet innebär att paret går in i ett långsiktigt strategiskt partnerskap. De exakta villkoren har inte avslöjats.

Den föreslagna affären är föremål för samråd med Expedia Group och Egencia med arbetstagarrepresentanter, samt sedvanliga förhandlingar, inklusive godkännande från myndighet.

Amex GBT säger att de kommer att "fortsätta investera i varumärket Egencia, dess folk och teknik, som en del av världens ledande affärsreseplattform".

"Vår strategi är att ge kunderna ett oöverträffat val genom att ha de bästa lösningarna för varje hanterat resesegment som vi betjänar. I Egencia skulle vi välkomna branschens ledande digitala affärsreseplattform", säger Amex GBT:s vd Paul Abbott.

”Egencia skulle stärkas av GBT:s kompletterande teknik, företagskapacitet och banbrytande innehåll. Detta skulle skapa nya möjligheter för både multinationella och små och medelstora företag (SME), leverantörer och de begåvade grupperna inom båda organisationerna".

Affären kommer uppstod bland annat från det växande intresset för ekonomiskt stöd och flera nystartande företag för resehantering, som TripActions och TravelPerk.

Företagen  tillkännagav nyligen att det handlar om investeringsrundor på 155 miljoner dollar och 166 miljoner dollar.

Egencia anses vara det mindre av de stora resehanteringsföretagen tillsammans med Amex GBT, BCD Travel och CWT.

Företaget skapades som en enhet inom Expedia 2004, innan den döptes om till Egencia 2008 efter förvärvet av en riskkapitalstödd affärsresestart i Frankrike med samma namn. Där finns också de egna förvärven som kom 2011 och 2012 genom köpen av Traveldoo och VIA Travel.

"Vi är mycket glada över den potentiella transaktionen och vad GBT och Egencia kan åstadkomma tillsammans, eftersom Expedia Group försöker förenkla vår verksamhet och vara ledande inom alla våra strävanden. Kombinationen av GBT:s ledande lösningar med Egencias fantastiska teknik och team skulle hjälpa till att skapa världens bästa affärsreserbjudanden för kunder och leverantörer", säger Ariane Gorin, vd för Expedia Business Services.

"Samtidigt skulle ett kraftigt utökat, långvarigt leveransavtal för boende med Expedia Partner Solutions (EPS) förbättra GBT:s Supply MarketPlace och på ett meningsfullt sätt främja Expedia Groups mål att driva företag över hela ekosystemet".