nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Expedia säljer Egencia till American Express Global Business Travel

En affär som kanske var osannolik för bara 12 månader sedan: American Express Global Business Travel ska köpa Expedia Groups affärsreseavdelning Egencia, var Phocus Wire först med att skriva om.

Expedia Group kommer att bli aktieägare i Amex GBT och en del av avtalet innebär att paret går in i ett långsiktigt strategiskt partnerskap. De exakta villkoren har inte avslöjats.

Den föreslagna affären är föremål för samråd med Expedia Group och Egencia med arbetstagarrepresentanter, samt sedvanliga förhandlingar, inklusive godkännande från myndighet.

Amex GBT säger att de kommer att "fortsätta investera i varumärket Egencia, dess folk och teknik, som en del av världens ledande affärsreseplattform".

"Vår strategi är att ge kunderna ett oöverträffat val genom att ha de bästa lösningarna för varje hanterat resesegment som vi betjänar. I Egencia skulle vi välkomna branschens ledande digitala affärsreseplattform", säger Amex GBT:s vd Paul Abbott.

”Egencia skulle stärkas av GBT:s kompletterande teknik, företagskapacitet och banbrytande innehåll. Detta skulle skapa nya möjligheter för både multinationella och små och medelstora företag (SME), leverantörer och de begåvade grupperna inom båda organisationerna".

Affären kommer uppstod bland annat från det växande intresset för ekonomiskt stöd och flera nystartande företag för resehantering, som TripActions och TravelPerk.

Företagen  tillkännagav nyligen att det handlar om investeringsrundor på 155 miljoner dollar och 166 miljoner dollar.

Egencia anses vara det mindre av de stora resehanteringsföretagen tillsammans med Amex GBT, BCD Travel och CWT.

Företaget skapades som en enhet inom Expedia 2004, innan den döptes om till Egencia 2008 efter förvärvet av en riskkapitalstödd affärsresestart i Frankrike med samma namn. Där finns också de egna förvärven som kom 2011 och 2012 genom köpen av Traveldoo och VIA Travel.

"Vi är mycket glada över den potentiella transaktionen och vad GBT och Egencia kan åstadkomma tillsammans, eftersom Expedia Group försöker förenkla vår verksamhet och vara ledande inom alla våra strävanden. Kombinationen av GBT:s ledande lösningar med Egencias fantastiska teknik och team skulle hjälpa till att skapa världens bästa affärsreserbjudanden för kunder och leverantörer", säger Ariane Gorin, vd för Expedia Business Services.

"Samtidigt skulle ett kraftigt utökat, långvarigt leveransavtal för boende med Expedia Partner Solutions (EPS) förbättra GBT:s Supply MarketPlace och på ett meningsfullt sätt främja Expedia Groups mål att driva företag över hela ekosystemet".