platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Expedia säljer Egencia till American Express Global Business Travel

En affär som kanske var osannolik för bara 12 månader sedan: American Express Global Business Travel ska köpa Expedia Groups affärsreseavdelning Egencia, var Phocus Wire först med att skriva om.

Expedia Group kommer att bli aktieägare i Amex GBT och en del av avtalet innebär att paret går in i ett långsiktigt strategiskt partnerskap. De exakta villkoren har inte avslöjats.

Den föreslagna affären är föremål för samråd med Expedia Group och Egencia med arbetstagarrepresentanter, samt sedvanliga förhandlingar, inklusive godkännande från myndighet.

Amex GBT säger att de kommer att "fortsätta investera i varumärket Egencia, dess folk och teknik, som en del av världens ledande affärsreseplattform".

"Vår strategi är att ge kunderna ett oöverträffat val genom att ha de bästa lösningarna för varje hanterat resesegment som vi betjänar. I Egencia skulle vi välkomna branschens ledande digitala affärsreseplattform", säger Amex GBT:s vd Paul Abbott.

”Egencia skulle stärkas av GBT:s kompletterande teknik, företagskapacitet och banbrytande innehåll. Detta skulle skapa nya möjligheter för både multinationella och små och medelstora företag (SME), leverantörer och de begåvade grupperna inom båda organisationerna".

Affären kommer uppstod bland annat från det växande intresset för ekonomiskt stöd och flera nystartande företag för resehantering, som TripActions och TravelPerk.

Företagen  tillkännagav nyligen att det handlar om investeringsrundor på 155 miljoner dollar och 166 miljoner dollar.

Egencia anses vara det mindre av de stora resehanteringsföretagen tillsammans med Amex GBT, BCD Travel och CWT.

Företaget skapades som en enhet inom Expedia 2004, innan den döptes om till Egencia 2008 efter förvärvet av en riskkapitalstödd affärsresestart i Frankrike med samma namn. Där finns också de egna förvärven som kom 2011 och 2012 genom köpen av Traveldoo och VIA Travel.

"Vi är mycket glada över den potentiella transaktionen och vad GBT och Egencia kan åstadkomma tillsammans, eftersom Expedia Group försöker förenkla vår verksamhet och vara ledande inom alla våra strävanden. Kombinationen av GBT:s ledande lösningar med Egencias fantastiska teknik och team skulle hjälpa till att skapa världens bästa affärsreserbjudanden för kunder och leverantörer", säger Ariane Gorin, vd för Expedia Business Services.

"Samtidigt skulle ett kraftigt utökat, långvarigt leveransavtal för boende med Expedia Partner Solutions (EPS) förbättra GBT:s Supply MarketPlace och på ett meningsfullt sätt främja Expedia Groups mål att driva företag över hela ekosystemet".