platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk Live söker lösningar på digifysiska upplevelser

Pandemin har begränsat möjligheten till fysisk livemusik. Därför har livetjänsten Streamify, som första associerade partner till Svensk Live startat ett samarbete för att utforska ”digifysiska” evenemang i det rådande och nya arrangörslandskapet efter pandemin. Resultatet presenteras på Svensk Lives Framtidsforum i september.

"Vi kan inte bromsa oss in i framtiden. Vi behöver ta höjd för hur behovet hos våra medlemmar ser ut när reglerna kring fysiska evenemang inte bestäms av oss själva. Streamify är en väldigt spännande plattform för digitala upplevelser som kompletterar fysiska gig", säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

Exakt hur ett digifysiskt evenemang kan se ut, är vad projektet ska utforska. Både Svensk Live och Streamify är övertygade om att behoven av digitala livetjänster som förstärker eller kompletterar den fysiska liveupplevelsen kommer att vara viktiga under och efter pandemin

"Pandemin har påtvingat ett behov av digitala liveframträdanden. Vi har sett mängder med digitala livespelningar under det senaste året. Corona har antagligen, för första gången sedan folkparksturnéernas glansdagar, förändrat branschens affärsmodeller i grunden", säger Jonas Fläckerud, affärsutvecklare på Streamify.

Svensk Live ska nu tillsammans med Streamify, ta reda på hur de nya affärsmodellerna kan se ut. Tack vare digitaliseringen i Sverige finns en god infrastruktur samtidigt som Sverige är en av världens starkaste exportörer av popmusik. Så förutsättningarna är goda.

"Kriser kan skapa utveckling och behov av att tänka om. Vi kan ju gissa att resemönster kommer att ändras och behovet av att skapa olika typer av upplevelser ökar. Hur ska vi möte framtiden? Här kan det digitala och det fysiska komplettera varandra", säger Joppe Pihlgren.

De digifysiska evenemangen tros kunna främja lokala ekonomier och även ge mervärde till många destinationer utanför storstäderna. Och det som går att digitalisera brukar vanligtvis bli digitaliserat. Både Svensk Live och Streamify ser också hållbarhetsmässiga fördelar, både ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

"Därför är vi helt överens om att vi vill anamma det digifysiska och titta på fler intäktsmöjligheter för arrangörer och musikutövare samtidigt. Eftersom Streamify är en plattform för alla att utvecklas på, och vi tjänar pengar först när våra kunder tjänar pengar, behöver vi utforska det här tillsammans", säger Jonas Fläckerud.

 

Bilden: Joppe Pihlgren. Foto: K Alfredsson.