platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk Live söker lösningar på digifysiska upplevelser

Pandemin har begränsat möjligheten till fysisk livemusik. Därför har livetjänsten Streamify, som första associerade partner till Svensk Live startat ett samarbete för att utforska ”digifysiska” evenemang i det rådande och nya arrangörslandskapet efter pandemin. Resultatet presenteras på Svensk Lives Framtidsforum i september.

"Vi kan inte bromsa oss in i framtiden. Vi behöver ta höjd för hur behovet hos våra medlemmar ser ut när reglerna kring fysiska evenemang inte bestäms av oss själva. Streamify är en väldigt spännande plattform för digitala upplevelser som kompletterar fysiska gig", säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

Exakt hur ett digifysiskt evenemang kan se ut, är vad projektet ska utforska. Både Svensk Live och Streamify är övertygade om att behoven av digitala livetjänster som förstärker eller kompletterar den fysiska liveupplevelsen kommer att vara viktiga under och efter pandemin

"Pandemin har påtvingat ett behov av digitala liveframträdanden. Vi har sett mängder med digitala livespelningar under det senaste året. Corona har antagligen, för första gången sedan folkparksturnéernas glansdagar, förändrat branschens affärsmodeller i grunden", säger Jonas Fläckerud, affärsutvecklare på Streamify.

Svensk Live ska nu tillsammans med Streamify, ta reda på hur de nya affärsmodellerna kan se ut. Tack vare digitaliseringen i Sverige finns en god infrastruktur samtidigt som Sverige är en av världens starkaste exportörer av popmusik. Så förutsättningarna är goda.

"Kriser kan skapa utveckling och behov av att tänka om. Vi kan ju gissa att resemönster kommer att ändras och behovet av att skapa olika typer av upplevelser ökar. Hur ska vi möte framtiden? Här kan det digitala och det fysiska komplettera varandra", säger Joppe Pihlgren.

De digifysiska evenemangen tros kunna främja lokala ekonomier och även ge mervärde till många destinationer utanför storstäderna. Och det som går att digitalisera brukar vanligtvis bli digitaliserat. Både Svensk Live och Streamify ser också hållbarhetsmässiga fördelar, både ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

"Därför är vi helt överens om att vi vill anamma det digifysiska och titta på fler intäktsmöjligheter för arrangörer och musikutövare samtidigt. Eftersom Streamify är en plattform för alla att utvecklas på, och vi tjänar pengar först när våra kunder tjänar pengar, behöver vi utforska det här tillsammans", säger Jonas Fläckerud.

 

Bilden: Joppe Pihlgren. Foto: K Alfredsson.