platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk Live söker lösningar på digifysiska upplevelser

Pandemin har begränsat möjligheten till fysisk livemusik. Därför har livetjänsten Streamify, som första associerade partner till Svensk Live startat ett samarbete för att utforska ”digifysiska” evenemang i det rådande och nya arrangörslandskapet efter pandemin. Resultatet presenteras på Svensk Lives Framtidsforum i september.

"Vi kan inte bromsa oss in i framtiden. Vi behöver ta höjd för hur behovet hos våra medlemmar ser ut när reglerna kring fysiska evenemang inte bestäms av oss själva. Streamify är en väldigt spännande plattform för digitala upplevelser som kompletterar fysiska gig", säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

Exakt hur ett digifysiskt evenemang kan se ut, är vad projektet ska utforska. Både Svensk Live och Streamify är övertygade om att behoven av digitala livetjänster som förstärker eller kompletterar den fysiska liveupplevelsen kommer att vara viktiga under och efter pandemin

"Pandemin har påtvingat ett behov av digitala liveframträdanden. Vi har sett mängder med digitala livespelningar under det senaste året. Corona har antagligen, för första gången sedan folkparksturnéernas glansdagar, förändrat branschens affärsmodeller i grunden", säger Jonas Fläckerud, affärsutvecklare på Streamify.

Svensk Live ska nu tillsammans med Streamify, ta reda på hur de nya affärsmodellerna kan se ut. Tack vare digitaliseringen i Sverige finns en god infrastruktur samtidigt som Sverige är en av världens starkaste exportörer av popmusik. Så förutsättningarna är goda.

"Kriser kan skapa utveckling och behov av att tänka om. Vi kan ju gissa att resemönster kommer att ändras och behovet av att skapa olika typer av upplevelser ökar. Hur ska vi möte framtiden? Här kan det digitala och det fysiska komplettera varandra", säger Joppe Pihlgren.

De digifysiska evenemangen tros kunna främja lokala ekonomier och även ge mervärde till många destinationer utanför storstäderna. Och det som går att digitalisera brukar vanligtvis bli digitaliserat. Både Svensk Live och Streamify ser också hållbarhetsmässiga fördelar, både ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

"Därför är vi helt överens om att vi vill anamma det digifysiska och titta på fler intäktsmöjligheter för arrangörer och musikutövare samtidigt. Eftersom Streamify är en plattform för alla att utvecklas på, och vi tjänar pengar först när våra kunder tjänar pengar, behöver vi utforska det här tillsammans", säger Jonas Fläckerud.

 

Bilden: Joppe Pihlgren. Foto: K Alfredsson.