platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Mötesarkitekten Louise Palmstiernas sju steg till ett bättre möte

Hur skapar man möten som dröjer sig kvar hos deltagaren och undviker träffar vi knappt minns vi varit med om? Mötesarkitekt Louise Palmstierna ger dig här sina sju steg för att ditt nästa möte ska bli ett verkligt möte och inte en bara en träff. Ett möte som gör skillnad och lever kvar länge.

 

Sju steg till kraftfulla möten

Ett möte stort som litet kan sägas bestå av sju olika ”pusselbitar” som tillsammans ger förutsättningar för att upplevelsen och innehållet i mötet skall dröja kvar hos deltagaren långt efter det att han eller hon kommit hem. Under varje pusselbit finner du några frågor väl värda att ställa dig när du planerar ditt kommande möte.

 

• Bakgrund - Vem är deltagare på mötet och vad har han/hon för förväntningar, önskningar och behov? Formulera ett tydligt syfte och målsättning för mötet och utforma redan från början ditt sätta att följa upp hur väl målen uppnåddes.

• Innehåll – Vilka budskap skall kommuniceras och vad är riktigt relevant för åhörarna mot bakgrund av deras behov och förväntningar enl. ovan. Finns det ämnen som lämpar sig bättre i och andra som skall upp på agendan?

• Format – Envägskommunikation eller dialog? Grupparbeten och övningar. Blanda format för ett engagerat möte. Ofta skiljer mötesarrangörer på jobb och fritid/nöje. Varför inte föra samman det bästa av båda? Vacker miljö gör mycket för stämningen och öppenheten hos deltagarna. Använd miljön som fjällvärlden ger möjlighet till.

• Aktörer – Är det bara cheferna som skall prata eller kan andra aktörer vara både tänkbara och önskvärda för att få andra perspektiv? Fundera över vem som skall leda mötet, vilka som skall tala och vilka som skall agera till exempel samtalsledare för att flera perspektiv skall kunna belysas och dynamiken bli den bästa.

• Produktion – ”The devil is in the detail” sade någon en gång och det är sant! Tänk gärna på att de små detaljerna och gesterna gör stor skillnad i upplevelsen hos deltagaren.

• Genomförandet – Med ett noggrant förarbete kan du slappna av och själv uppleva mötet.

• Uppföljning och utvärdering – Hur följer du upp deltagarna efter mötet? Utvärdera såväl förarbetet som genomförandet för att dra viktiga lärdomar till nästa gång.