nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Mötesarkitekten Louise Palmstiernas sju steg till ett bättre möte

Hur skapar man möten som dröjer sig kvar hos deltagaren och undviker träffar vi knappt minns vi varit med om? Mötesarkitekt Louise Palmstierna ger dig här sina sju steg för att ditt nästa möte ska bli ett verkligt möte och inte en bara en träff. Ett möte som gör skillnad och lever kvar länge.

 

Sju steg till kraftfulla möten

Ett möte stort som litet kan sägas bestå av sju olika ”pusselbitar” som tillsammans ger förutsättningar för att upplevelsen och innehållet i mötet skall dröja kvar hos deltagaren långt efter det att han eller hon kommit hem. Under varje pusselbit finner du några frågor väl värda att ställa dig när du planerar ditt kommande möte.

 

• Bakgrund - Vem är deltagare på mötet och vad har han/hon för förväntningar, önskningar och behov? Formulera ett tydligt syfte och målsättning för mötet och utforma redan från början ditt sätta att följa upp hur väl målen uppnåddes.

• Innehåll – Vilka budskap skall kommuniceras och vad är riktigt relevant för åhörarna mot bakgrund av deras behov och förväntningar enl. ovan. Finns det ämnen som lämpar sig bättre i och andra som skall upp på agendan?

• Format – Envägskommunikation eller dialog? Grupparbeten och övningar. Blanda format för ett engagerat möte. Ofta skiljer mötesarrangörer på jobb och fritid/nöje. Varför inte föra samman det bästa av båda? Vacker miljö gör mycket för stämningen och öppenheten hos deltagarna. Använd miljön som fjällvärlden ger möjlighet till.

• Aktörer – Är det bara cheferna som skall prata eller kan andra aktörer vara både tänkbara och önskvärda för att få andra perspektiv? Fundera över vem som skall leda mötet, vilka som skall tala och vilka som skall agera till exempel samtalsledare för att flera perspektiv skall kunna belysas och dynamiken bli den bästa.

• Produktion – ”The devil is in the detail” sade någon en gång och det är sant! Tänk gärna på att de små detaljerna och gesterna gör stor skillnad i upplevelsen hos deltagaren.

• Genomförandet – Med ett noggrant förarbete kan du slappna av och själv uppleva mötet.

• Uppföljning och utvärdering – Hur följer du upp deltagarna efter mötet? Utvärdera såväl förarbetet som genomförandet för att dra viktiga lärdomar till nästa gång.