platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Turismen i Victoria får 1,1 miljarder kronor för att skapa fler stora evenemang

Regeringen i delstaten Victoria, Australien, som inkluderar staden Melbourne, har skapat en färdplan som ska hjälpa Victorias turism- och evenemangindustri efter både svåra bränder och pandemin.

Martin Pakula som är minister för turism, sport och större evenemang lanserar en fyraåriga plan för återhämtning och reformering av besöksnäringen vid den nyligen genomförda turismkonferensen.

Planen tar upp stöd för en snabb återhämtning för den inhemska marknaden och ett ramverk för att bygga en motståndskraftig sektor som möjliggör långsiktig tillväxt. Det stöds av en investering på 4,4 miljarder kronor med målet att uppnå 245 miljarder kronor i intäkter till juni 2024.

Planen beskriver strategier för att locka fler internationella, men också nationella besökare genom att satsa mer på marknadsföring, utveckla fler regionala turismsatsningar och säkerställa statligt samarbete.

Victorias turismindustri har drabbat hårt med en beräknad nettoförlust på 136 miljarder kronor  bara under år 2020 på grund av effekterna av pandemin, vilket motsvarar en nedgång med 60 procent från de föregående 12 månaderna.

Investeringen på 4,4 miljarder kronor i sektorn inkluderar 3,3 miljarder kronor i initiativ som tillkännagivits i Victorian Tourism Recovery Package och en ökning på 1,1 miljard kronor till Major Events Fund för att säkra fler stora events, kongresser och mässor.

"Viktorias turism är oerhört viktig när det gäller antalet jobb - det är därför vi har utvecklat en strategi för att säkerställa att sektorn kan fortsätta att återhämta sig från den allvarliga nedgången under det förra året", säger Pakula.

"Nya och förbättrade attraktioner kommer att ge fler besökare, och tydlig planering och stark marknadsföring kommer att säkerställa en snabb återhämtning på den inhemska marknaden och bygga motståndskraft för framtiden."