platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
Tio miljoner till Visit Sweden för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål

Idag lanserar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden den första delen av sin marknadsföringskampanj mot svenskar: De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar.

Samtidigt meddelar regeringen via vårändringsbudgeten att de vill satsa ytterligare tio miljoner kronor på Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål.

”Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

”Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen”, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom den 14 april.

”Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande", säger Susanne Andersson.

Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.

”I vår nya kampanj har vi låtit coronastrandade utländska besökare tipsa svenskar om guldkorn runt om i landet som de besökt under pandemi-tiden i Sverige”, säger Susanne Andersson.

Till Visit Swedens nya kampanj har alla svenska turistregioner och stora städer även bidragit med tips och förslag i en gemensam satsning att inspirera och locka semestersvenskar.