nyheter
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
11–12 maj 2022
Nu lanseras Nordic Future Food
– ny konferens och mötesplats på Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Tio miljoner till Visit Sweden för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål

Idag lanserar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden den första delen av sin marknadsföringskampanj mot svenskar: De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar.

Samtidigt meddelar regeringen via vårändringsbudgeten att de vill satsa ytterligare tio miljoner kronor på Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål.

”Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

”Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen”, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom den 14 april.

”Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande", säger Susanne Andersson.

Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.

”I vår nya kampanj har vi låtit coronastrandade utländska besökare tipsa svenskar om guldkorn runt om i landet som de besökt under pandemi-tiden i Sverige”, säger Susanne Andersson.

Till Visit Swedens nya kampanj har alla svenska turistregioner och stora städer även bidragit med tips och förslag i en gemensam satsning att inspirera och locka semestersvenskar.