platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
29 november - 1 december
IBTM World
öppnar sin registrering.
22-24 september
Dreamhack för vävare
öppnar i Halmstad idag.
agenda 2030
Svenska Mötens hållbarhetsarbete
spänner över alla de Globala Målen.
18-20 april 2023
SETT sätter fokus
på ett livslångt lärande.
3-5 maj 2023
Trelleborg
värd för nationell konferens med näringslivsfokus.
nytt jobb
Kai Pasma
blir ny Vice President Hotel Operations på Nordic Choice Hotels & Resorts.
Mässor är möten
Samhällssäkerhet och totalförsvar
i fokus på mässan Skydd.
RSS
rss_icon
Länkar
Tio miljoner till Visit Sweden för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål

Idag lanserar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden den första delen av sin marknadsföringskampanj mot svenskar: De ofrivilliga turisternas resguide till Sverige – för svenskar.

Samtidigt meddelar regeringen via vårändringsbudgeten att de vill satsa ytterligare tio miljoner kronor på Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål.

”Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

”Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen”, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom den 14 april.

”Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande", säger Susanne Andersson.

Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.

”I vår nya kampanj har vi låtit coronastrandade utländska besökare tipsa svenskar om guldkorn runt om i landet som de besökt under pandemi-tiden i Sverige”, säger Susanne Andersson.

Till Visit Swedens nya kampanj har alla svenska turistregioner och stora städer även bidragit med tips och förslag i en gemensam satsning att inspirera och locka semestersvenskar.