platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Matrundan Gränna utvecklar konceptet till Mat runt Gränna

Intresset för hållbar matkonsumtion ökar och allt fler vill köpa närproducerad mat. Mat som är bra för hälsan och klimatet. Mat som bidrar till ett öppet landskap, en levande landsbygd och en biologisk mångfald. Projektet Matrundan Gränna, som startade som en eventhelg, tar nu ett steg till för att prata mat runt Gränna året om.

Matrundan Gränna startade 2020 genom ett initiativ där lokala företagare i ett projekt av Gränna Näringslivsförening gick samman för att lyfta det goda och vackra runt Gränna under en eventhelg vid Kristi himmelsfärdshelgen. På grund av pandemin valde man under våren att tillfälligt ställa om projektet att istället fokusera på att sprida ut besöken under hela sommaren och på ett coronasäkert sätt bjuda in besökare att upptäcka och uppleva en öppen landsbygd.

Nu tar projektet ytterligare ett steg och profilerar om konceptet till ”Mat runt Gränna” för att fortsätta stärka och lyfta aktörerna året runt. Eventhelgen ”Matrundan Gränna” utvecklas än mer och kommer anordnas 24-26 september då deltagarna bjuder in till öppet hus och bl a gläntar på dörren till tillverkning och låter besökaren provsmaka lokala delikatesser.

"Genom att bredda Matrundan till ett koncept Mat runt Gränna som löper året runt skapar vi större förutsättningar för deltagarna att anordna fler och olika typer av events och aktiviteter vilket ger fler tillfällen för deltagare och besökare att mötas", säger Bo Segersson, projektledare Mat runt Gränna. Förändringen har uppskattats stort av deltagarna som ser det som en mycket positiv utveckling, fortsätter han.

Förutom de 35 engagerade producenterna och entreprenörerna som är deltagare och Gränna Näringslivsföring stöttas projektet av organisationen Biosfärområde Östra Vätterbranterna, Jönköpings Kommuns näringslivsavdelning och Destination Jönköping.

 

Bilden: Ny profil för "Mat runt Gränna" framtagen av Emma Råsberg, Destination Jönköping