platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter

Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
årets matvärvning
Stjärnkocken Daniel Berlin
sätter smak på en av Europas mest innovativa städer under H22 City Expo.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso,
Chefredaktör på Meetings International.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete
för nationell evenemangsstatistik.
Thought Leadership Hub
The ACF
- Audite, Cogitare, Facite, lovar att lyssna, tänka och göra .
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Syftet är att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Halländsk matkultur flyttar in på Stora torg i Halmstad

Bondens marknad byter kläder och från och med påskhelgen så kommer torghandeln på Stora Torg i Halmstad att finnas under namnet ”Halländsk matkultur”.

För att göra torghandeln i Halmstad än mer levande och attraktiv har Halmstad City i år valt att satsa mer på halländska råvaror och inlett ett samarbete med Hallands Matgille.

"I år har vi på Halmstad City valt att satsa lite extra på en torghandel med lokalproducerade råvaror. Det har dels varit en önskan från både invånare och våra medlemmar dels så vill vi verkligen gynna de lokala producenterna, det är otroligt viktigt för oss", säger Malin Johansson, marknadskoordinator på Halmstad City.

Torghandelns nya kläder är ett samarbete mellan Halmstad City, Destination Halmstad och Hallands Matgille som alla tre menar på att det är tillsammans vi är starka. Nu tar man ett nytt grepp om torghandeln, ett gemensamt steg för att öka Halmstadbornas medvetenhet kring den lokalt producerade maten.

"Vi är så glada för denna satsning. Det känns helt rätt att lyfta den lokala maten och våra halländska producenter genom en naturlig mötesplats på Stora torg", säger Alexandra Kahts Winje på Destination Halmstad. "Förhoppningsvis kommer än fler nu få upp ögonen för allt fantastiskt som odlas och produceras här omkring".

Det var i december förra året när Hallands Matgille samlade 130 olika aktörer, som alla är verksamma inom maten i Halland, på ett stort digitalt Matparty som den halländska matidentiteten sattes. Resultatet blev Halländsk matkultur, vår identitet och det gemensamma namnet på allt som odlas, förädlas och produceras i Halland.

"Vi på Hallands Matgille vill skapa en rörelse", säger Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare. "Halländsk Matkultur är vårt identitetsarbete, vårt paraply för halländsk mat. Ur detta kan vi sedan se en mängd olika saker växa fram, som nu till exempel marknaden på Stora Torg här i Halmstad. Vi är otroligt glada att få samarbeta med Halmstad City och Destination Halmstad kring torghandeln och jag tror att det bara är början på många härliga samarbeten kring maten".

Påskhelgen blir startskottet och efter det kommer Stora torg varje jämn lördag, fram till 11 september, att gästas av lokala producenter som dukar upp ett smörgåsbord av säsongens delikatesser från våra Halländska gårdar. Evenemanget kommer att vara säkert utifrån gällande restriktioner kopplade till pandemin. På Halländsk Matkultur kommer Halmstadborna ha möjlighet att handla närproducerade råvaror på ett tryggt sätt, av bästa kvalité, mitt i Halmstad city.

 

Påskhelgen

Långfredag: 12.00–15.00

Påskafton: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Lördag, varje jämn vecka

Tid: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Foto: Destination Halmstad