nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Halländsk matkultur flyttar in på Stora torg i Halmstad

Bondens marknad byter kläder och från och med påskhelgen så kommer torghandeln på Stora Torg i Halmstad att finnas under namnet ”Halländsk matkultur”.

För att göra torghandeln i Halmstad än mer levande och attraktiv har Halmstad City i år valt att satsa mer på halländska råvaror och inlett ett samarbete med Hallands Matgille.

"I år har vi på Halmstad City valt att satsa lite extra på en torghandel med lokalproducerade råvaror. Det har dels varit en önskan från både invånare och våra medlemmar dels så vill vi verkligen gynna de lokala producenterna, det är otroligt viktigt för oss", säger Malin Johansson, marknadskoordinator på Halmstad City.

Torghandelns nya kläder är ett samarbete mellan Halmstad City, Destination Halmstad och Hallands Matgille som alla tre menar på att det är tillsammans vi är starka. Nu tar man ett nytt grepp om torghandeln, ett gemensamt steg för att öka Halmstadbornas medvetenhet kring den lokalt producerade maten.

"Vi är så glada för denna satsning. Det känns helt rätt att lyfta den lokala maten och våra halländska producenter genom en naturlig mötesplats på Stora torg", säger Alexandra Kahts Winje på Destination Halmstad. "Förhoppningsvis kommer än fler nu få upp ögonen för allt fantastiskt som odlas och produceras här omkring".

Det var i december förra året när Hallands Matgille samlade 130 olika aktörer, som alla är verksamma inom maten i Halland, på ett stort digitalt Matparty som den halländska matidentiteten sattes. Resultatet blev Halländsk matkultur, vår identitet och det gemensamma namnet på allt som odlas, förädlas och produceras i Halland.

"Vi på Hallands Matgille vill skapa en rörelse", säger Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare. "Halländsk Matkultur är vårt identitetsarbete, vårt paraply för halländsk mat. Ur detta kan vi sedan se en mängd olika saker växa fram, som nu till exempel marknaden på Stora Torg här i Halmstad. Vi är otroligt glada att få samarbeta med Halmstad City och Destination Halmstad kring torghandeln och jag tror att det bara är början på många härliga samarbeten kring maten".

Påskhelgen blir startskottet och efter det kommer Stora torg varje jämn lördag, fram till 11 september, att gästas av lokala producenter som dukar upp ett smörgåsbord av säsongens delikatesser från våra Halländska gårdar. Evenemanget kommer att vara säkert utifrån gällande restriktioner kopplade till pandemin. På Halländsk Matkultur kommer Halmstadborna ha möjlighet att handla närproducerade råvaror på ett tryggt sätt, av bästa kvalité, mitt i Halmstad city.

 

Påskhelgen

Långfredag: 12.00–15.00

Påskafton: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Lördag, varje jämn vecka

Tid: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Foto: Destination Halmstad