platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Halländsk matkultur flyttar in på Stora torg i Halmstad

Bondens marknad byter kläder och från och med påskhelgen så kommer torghandeln på Stora Torg i Halmstad att finnas under namnet ”Halländsk matkultur”.

För att göra torghandeln i Halmstad än mer levande och attraktiv har Halmstad City i år valt att satsa mer på halländska råvaror och inlett ett samarbete med Hallands Matgille.

"I år har vi på Halmstad City valt att satsa lite extra på en torghandel med lokalproducerade råvaror. Det har dels varit en önskan från både invånare och våra medlemmar dels så vill vi verkligen gynna de lokala producenterna, det är otroligt viktigt för oss", säger Malin Johansson, marknadskoordinator på Halmstad City.

Torghandelns nya kläder är ett samarbete mellan Halmstad City, Destination Halmstad och Hallands Matgille som alla tre menar på att det är tillsammans vi är starka. Nu tar man ett nytt grepp om torghandeln, ett gemensamt steg för att öka Halmstadbornas medvetenhet kring den lokalt producerade maten.

"Vi är så glada för denna satsning. Det känns helt rätt att lyfta den lokala maten och våra halländska producenter genom en naturlig mötesplats på Stora torg", säger Alexandra Kahts Winje på Destination Halmstad. "Förhoppningsvis kommer än fler nu få upp ögonen för allt fantastiskt som odlas och produceras här omkring".

Det var i december förra året när Hallands Matgille samlade 130 olika aktörer, som alla är verksamma inom maten i Halland, på ett stort digitalt Matparty som den halländska matidentiteten sattes. Resultatet blev Halländsk matkultur, vår identitet och det gemensamma namnet på allt som odlas, förädlas och produceras i Halland.

"Vi på Hallands Matgille vill skapa en rörelse", säger Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare. "Halländsk Matkultur är vårt identitetsarbete, vårt paraply för halländsk mat. Ur detta kan vi sedan se en mängd olika saker växa fram, som nu till exempel marknaden på Stora Torg här i Halmstad. Vi är otroligt glada att få samarbeta med Halmstad City och Destination Halmstad kring torghandeln och jag tror att det bara är början på många härliga samarbeten kring maten".

Påskhelgen blir startskottet och efter det kommer Stora torg varje jämn lördag, fram till 11 september, att gästas av lokala producenter som dukar upp ett smörgåsbord av säsongens delikatesser från våra Halländska gårdar. Evenemanget kommer att vara säkert utifrån gällande restriktioner kopplade till pandemin. På Halländsk Matkultur kommer Halmstadborna ha möjlighet att handla närproducerade råvaror på ett tryggt sätt, av bästa kvalité, mitt i Halmstad city.

 

Påskhelgen

Långfredag: 12.00–15.00

Påskafton: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Lördag, varje jämn vecka

Tid: 11.00–15.00

Plats: Stora torg

 

Foto: Destination Halmstad