platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Storhogna Högfjällshotell och Spa i Vemdalen får nya ägare
Ökad satsning på fler aktiviteter, bättre paketering, nya samarbetspartners och prisvärda transporter kommer att ha en hög prioritet sedan de nya ägarna till Storhogna Högfjällshotell & Spa som tog över driften den 1:a maj.

Storhogna som för 35 år sedan bestod av en liten kaffestuga på fjället rymmer idag 154 hotellbäddar, en toppmodern konferensanläggning, den stora vinterträdgården med glasat tak och en av Sveriges ledande spa-anläggningar.

Skidområdet är en del av Vemdalsfjällen och liftarna är hopkopplade med Klövsjös liftar. Det finns cirka 40 km uppkörda spår samt obegränsade rösade leder.

– Detta har länge varit min dröm att få driva ett hotell i svenska fjällen, säger Charlotte Mannerson, styrelseledamot i Storhogna Högfjällshotell och Spa sedan nio år tillbaka och ägare till Clarion Hotel Wellington. Anders Treschow som är skogsägare i Halland har länge haft planer på att investera i skog i norra Sverige. Nu blev det ett fjällhotell i stället. Med Storhogna korsas våra drömmar och här finns fantastiska förutsättningar och möjligheter till aktiviteter som vi ska paketera på ett mer lättillgängligt sätt för att attrahera en ännu större publik. För att hålla en hög beläggningsgrad måste det också vara enkelt för gästerna att resa hit, därför kommer vi satsa på att hitta prisvärda transporter.

Sedan 1998 har Storhogna fördubblat sin omsättning och de nya ägarnas mål är att öka omsättningen med 30% inom fem år. Trots den vikande konjunkturen har Storhogna Högfjällshotell klarat sig väl ekonomiskt, detta mycket tack vare den starka positionen på privatmarknaden. Mötesmarknaden har varit svagare men de senaste månaderna har efterfrågan på företagsarrangemang ökat igen.

– En trend idag är att gästerna vill uppleva mer på både företagsarrangemang och vid privata besök och få en större variation av upplevelser. Därför kommer vi arbeta med ett utökat utbud av aktiviteter, både i anslutning till spa-anläggningen men också i form av tur- och längdåkningskoncept, samt barmarksaktiviteter som jaktmöjligheter och vandring på sommaren, säger Charlotte Mannerson.