platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Storhogna Högfjällshotell och Spa i Vemdalen får nya ägare
Ökad satsning på fler aktiviteter, bättre paketering, nya samarbetspartners och prisvärda transporter kommer att ha en hög prioritet sedan de nya ägarna till Storhogna Högfjällshotell & Spa som tog över driften den 1:a maj.

Storhogna som för 35 år sedan bestod av en liten kaffestuga på fjället rymmer idag 154 hotellbäddar, en toppmodern konferensanläggning, den stora vinterträdgården med glasat tak och en av Sveriges ledande spa-anläggningar.

Skidområdet är en del av Vemdalsfjällen och liftarna är hopkopplade med Klövsjös liftar. Det finns cirka 40 km uppkörda spår samt obegränsade rösade leder.

– Detta har länge varit min dröm att få driva ett hotell i svenska fjällen, säger Charlotte Mannerson, styrelseledamot i Storhogna Högfjällshotell och Spa sedan nio år tillbaka och ägare till Clarion Hotel Wellington. Anders Treschow som är skogsägare i Halland har länge haft planer på att investera i skog i norra Sverige. Nu blev det ett fjällhotell i stället. Med Storhogna korsas våra drömmar och här finns fantastiska förutsättningar och möjligheter till aktiviteter som vi ska paketera på ett mer lättillgängligt sätt för att attrahera en ännu större publik. För att hålla en hög beläggningsgrad måste det också vara enkelt för gästerna att resa hit, därför kommer vi satsa på att hitta prisvärda transporter.

Sedan 1998 har Storhogna fördubblat sin omsättning och de nya ägarnas mål är att öka omsättningen med 30% inom fem år. Trots den vikande konjunkturen har Storhogna Högfjällshotell klarat sig väl ekonomiskt, detta mycket tack vare den starka positionen på privatmarknaden. Mötesmarknaden har varit svagare men de senaste månaderna har efterfrågan på företagsarrangemang ökat igen.

– En trend idag är att gästerna vill uppleva mer på både företagsarrangemang och vid privata besök och få en större variation av upplevelser. Därför kommer vi arbeta med ett utökat utbud av aktiviteter, både i anslutning till spa-anläggningen men också i form av tur- och längdåkningskoncept, samt barmarksaktiviteter som jaktmöjligheter och vandring på sommaren, säger Charlotte Mannerson.