platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Så omvandlade Wizitory ett fysiskt event till en virtuell upplevelse i 3D

Coronapandemin satte nästan stopp för den årliga reklamtävlingen ”Best of international” arrangerad av byrånätverket E3 Network. Ett fysiskt event som skulle ägt rum i slottet Schloss Mainau i Tyskland. Men på grund av covid-19 var initiativtagarna tvungna att tänka nytt och med Wizitorys hjälp kunde de skapa ett virtuellt event som fungerade precis som det verkliga årliga eventet. Inte nog med det – tillställningen lockade över 600 deltagare världen över, fler besökare än eventet någonsin haft tidigare.

Wizitory hjälper företag designa och bygga virtuella events i 3D. Intresset för den nya plattformen har varit stort och sedan oktober 2020 har tio stora mässor, utställningar och events genomförts världen över. Ett av dessa event är en reklamtävling för det internationella byrånätverket E3 Network.

"Varje höst arrangerar E3 Network ett stort fysiskt event och en reklamtävling för dess medlemmar. Nu senast var eventet tänkt att genomföras i den slottet Schloss Mainau i Tyskland men covid-19 satte stopp för detta. Vi byggde därför upp en nästintill identisk kopia av den välkända byggnaden Schloss Mainau, såväl invändigt som utvändigt. Därefter fyllde vi slottet med innehåll och skapade aktiviteter som engagerade besökarna", säger Mikael Stenberg på Wizitory.

Höjdpunkten på eventet blev den digitala reklamtävling där besökarna kunde se de olika tävlingsbidragen i den virtuella världen och sedan lägga sin röst på sitt favoritbidrag. Tillställningen avslutades dessutom med en direktsänd final där vinnarna live höll tacktal och tog emot pris.

"Eventet blev en riktig succé och en stor fördel med vår virtuella satsning var att fler deltagare än någonsin förr kunde delta. En stor vinst med digitala event är att betydligt fler besökare kan medverka när man inte längre begränsas av en fysisk plats som människor måste ta sig till", säger Mikael Stenberg.

I E3 international Agency Network – som är ett nätverk bestående av strategi-, varumärkes- och kommunikationsbyråer från hela världen – ingår bland annat Cordovan Communication i Göteborg. Det vill säga reklambyrån som står bakom Wizitory och som sedan tidigare har stor erfarenhet av både fysiska och digitala events. Tack vare pandemin har efterfrågan på digitala events dock ökat avsevärt och Cordovans digitala experter och 3D-designers har under nio månaders tid därför utvecklat Wizitory som är en helt ny plattform för att skapa virtuella events i 3D.

"Det finns ett stort intresse för virtuella events på marknaden. På bara några veckor har vi genomfört över 20 presentationer av vår plattform och folk ringer och mailar mig dagligen för att få höra mer om Wizitory. Virtuella events känns kort sagt som en satsning rätt i tiden. Inte bara på grund av corona utan även med digitaliseringen i åtanke. Corona har naturligtvis drivit på den utvecklingen men vi är övertygade om att digitala events är en trend som är här för att stanna och att vi i framtiden, när corona är över, kommer att få se fysiska events verka i symbios med virtuella", säger Mikael Stenberg.