platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Bornholm startar Convention Bureau

Sören Damstrup är en välkänd profil inte bara i den danska mötesindustrin utan också internationellt, bland annat genom MPI (Meeting Professionals International, världens största nätverk inom den globala mötesindustrin med nästan 24 000 medlemmar). Nu har Sören fått ett treårigt konsultuppdrag att bygga Bornholm som en mötesdestination och därmed starta Bornholm Convention Bureau. Uppdaget ligger under Business Center Bornholm.

Sören Damstrup var tidigare marknadschef på VisitDenmarks London-kontor, därefter innehade han posten som internationell sälj- och marknadschef för Wonderful Copenhagen, bland annat med ansvar för Köpenhamns utveckling inom mötesindustrin genom Meetingplace Wonderful Copenhagen. Därefter arebtade Sören som sälj- och marknadsdirektör för en av Danmarks största DMC:er  i Danmark. Han har också varit President för dansk MPI.

– Jag ser stora möjligheter att lyfta Bornholms mötesindustriutveckling. Vi starter nästan från noll i de här frågorna. Nu ska vi bygga en organisation som samlar alla de goda krafterna på Bornholm där vi har möjligheter att ta emot möten, incentivegrupper och inte minst studiegrupper, säger Sören Damstrup. Alla danskar känner Bornholm som ett turistparadis, men nu är det dags att visa att Bornholm har alla förutsättningar för att också bli en intressant marknad för alla mötesköpare, inte bara i Danmark utan också från Sverige.

Bornholmstrafiken går från Ystad minst sju gånger per dag med direkttåg till Köpenhamn på drygt en timme, samt finns det också bussar som till istort sett varje avgång går från centrala Köpenhamn til Ystad och färjorna.

Bornholm har skapat en strategi for hela ön under namnet "Bright Green Island", där miljö miljøet och Corporate Social Responsability (CSR) är i högsätet.

– Bornholms gröna profil kommer att vara viktig i alla marknadskommunikation när det handlar om möten på Bornholm, säger Sören Damstrup.

Sedan september 2009 har Sören Damstrup arbetat md sin egen DMC-byrå: Absolute Scandinavia och vid sidan om arebtat som konsult  där han bland annat samarbetata med  Hotel- & Restaurantskolen som extern lärare. Från den 17 maj ansvarar han för uppbyggnaden av Bornholm  Convention Bureau.

Søren Damstrup är 49 år, innehar styrelseuppdrag  i Danmarks Rejsebureau Forening, i MPI Danmark, i vnr.tv, som producerar filmade nyheter och presentationsfilm samt också i den nyligen etablerade 'Tænketank' TII (Tourism Intelligence Institute).