platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Bornholm startar Convention Bureau

Sören Damstrup är en välkänd profil inte bara i den danska mötesindustrin utan också internationellt, bland annat genom MPI (Meeting Professionals International, världens största nätverk inom den globala mötesindustrin med nästan 24 000 medlemmar). Nu har Sören fått ett treårigt konsultuppdrag att bygga Bornholm som en mötesdestination och därmed starta Bornholm Convention Bureau. Uppdaget ligger under Business Center Bornholm.

Sören Damstrup var tidigare marknadschef på VisitDenmarks London-kontor, därefter innehade han posten som internationell sälj- och marknadschef för Wonderful Copenhagen, bland annat med ansvar för Köpenhamns utveckling inom mötesindustrin genom Meetingplace Wonderful Copenhagen. Därefter arebtade Sören som sälj- och marknadsdirektör för en av Danmarks största DMC:er  i Danmark. Han har också varit President för dansk MPI.

– Jag ser stora möjligheter att lyfta Bornholms mötesindustriutveckling. Vi starter nästan från noll i de här frågorna. Nu ska vi bygga en organisation som samlar alla de goda krafterna på Bornholm där vi har möjligheter att ta emot möten, incentivegrupper och inte minst studiegrupper, säger Sören Damstrup. Alla danskar känner Bornholm som ett turistparadis, men nu är det dags att visa att Bornholm har alla förutsättningar för att också bli en intressant marknad för alla mötesköpare, inte bara i Danmark utan också från Sverige.

Bornholmstrafiken går från Ystad minst sju gånger per dag med direkttåg till Köpenhamn på drygt en timme, samt finns det också bussar som till istort sett varje avgång går från centrala Köpenhamn til Ystad och färjorna.

Bornholm har skapat en strategi for hela ön under namnet "Bright Green Island", där miljö miljøet och Corporate Social Responsability (CSR) är i högsätet.

– Bornholms gröna profil kommer att vara viktig i alla marknadskommunikation när det handlar om möten på Bornholm, säger Sören Damstrup.

Sedan september 2009 har Sören Damstrup arbetat md sin egen DMC-byrå: Absolute Scandinavia och vid sidan om arebtat som konsult  där han bland annat samarbetata med  Hotel- & Restaurantskolen som extern lärare. Från den 17 maj ansvarar han för uppbyggnaden av Bornholm  Convention Bureau.

Søren Damstrup är 49 år, innehar styrelseuppdrag  i Danmarks Rejsebureau Forening, i MPI Danmark, i vnr.tv, som producerar filmade nyheter och presentationsfilm samt också i den nyligen etablerade 'Tænketank' TII (Tourism Intelligence Institute).