platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
HOTELLNYTT
Scandic
öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell.
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Bornholm startar Convention Bureau

Sören Damstrup är en välkänd profil inte bara i den danska mötesindustrin utan också internationellt, bland annat genom MPI (Meeting Professionals International, världens största nätverk inom den globala mötesindustrin med nästan 24 000 medlemmar). Nu har Sören fått ett treårigt konsultuppdrag att bygga Bornholm som en mötesdestination och därmed starta Bornholm Convention Bureau. Uppdaget ligger under Business Center Bornholm.

Sören Damstrup var tidigare marknadschef på VisitDenmarks London-kontor, därefter innehade han posten som internationell sälj- och marknadschef för Wonderful Copenhagen, bland annat med ansvar för Köpenhamns utveckling inom mötesindustrin genom Meetingplace Wonderful Copenhagen. Därefter arebtade Sören som sälj- och marknadsdirektör för en av Danmarks största DMC:er  i Danmark. Han har också varit President för dansk MPI.

– Jag ser stora möjligheter att lyfta Bornholms mötesindustriutveckling. Vi starter nästan från noll i de här frågorna. Nu ska vi bygga en organisation som samlar alla de goda krafterna på Bornholm där vi har möjligheter att ta emot möten, incentivegrupper och inte minst studiegrupper, säger Sören Damstrup. Alla danskar känner Bornholm som ett turistparadis, men nu är det dags att visa att Bornholm har alla förutsättningar för att också bli en intressant marknad för alla mötesköpare, inte bara i Danmark utan också från Sverige.

Bornholmstrafiken går från Ystad minst sju gånger per dag med direkttåg till Köpenhamn på drygt en timme, samt finns det också bussar som till istort sett varje avgång går från centrala Köpenhamn til Ystad och färjorna.

Bornholm har skapat en strategi for hela ön under namnet "Bright Green Island", där miljö miljøet och Corporate Social Responsability (CSR) är i högsätet.

– Bornholms gröna profil kommer att vara viktig i alla marknadskommunikation när det handlar om möten på Bornholm, säger Sören Damstrup.

Sedan september 2009 har Sören Damstrup arbetat md sin egen DMC-byrå: Absolute Scandinavia och vid sidan om arebtat som konsult  där han bland annat samarbetata med  Hotel- & Restaurantskolen som extern lärare. Från den 17 maj ansvarar han för uppbyggnaden av Bornholm  Convention Bureau.

Søren Damstrup är 49 år, innehar styrelseuppdrag  i Danmarks Rejsebureau Forening, i MPI Danmark, i vnr.tv, som producerar filmade nyheter och presentationsfilm samt också i den nyligen etablerade 'Tænketank' TII (Tourism Intelligence Institute).