platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring

Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 procent jämfört med 2019.

Västerås besöksnäring har länge varit under stark tillväxt. Den präglade mötes- och affärsresestaden har på senare år även utvecklat en attraktionskraft på privatresesidan och tillkomsten av aktörer som Kokpunkten och The Steam Hotel har fått näringen att blomstra. I mars 2020 slog coronapandemin till med full kraft över världen och så också i Västerås vilket har fått besöksnäringsbranschen på knä.

Nu publiceras den preliminära gästnattstatistiken från Statistiska centralbyrån och bekräftar det som branschen upplevt under föregående år. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på kommersiella boenden i Västerås under 2020, en kraftig minskning med 24 procent. De internationella gästnätterna minskar med hela 58 procent samtidigt som de svenska gästnätterna minskar med cirka 20 procent.

"2020 är ett år likt inget annat förut. Året har varit en enorm prövning för besöksnäringens aktörer och gästerna har i perioder helt uteblivit. Vår viktiga mötes- och evenemangsindustri har i princip stått still sedan mars då pandemin slog till vilket givetvis påverkar vår destination enormt", säger Sofie Lidholm, utvecklingschef Visit Västerås.

Störst påverkan i statistiken ser stadens hotell som minskar med nästan 26 procent mot föregående år. Vissa månader, som till exempel april och december, har minskningen varit uppemot 55 % och stadens hotell har då i princip stått tomma på gäster.

"2020 var ett år som ingen kommer att glömma. Vi gick från ett 2019 där verksamheter blomstrade, till tomma hotell över en natt och en kraftigt reducerad personalstyrka. Även om det fanns några ljusglimtar för mindre orter under sommaren då det inhemska resandet gynnade Västerås, fick sig branschen tyvärr se en bister avslutning på året. Nu befinner vi oss i 2021 och vi är övertygade om att det på sikt kommer en återhämtning för besöksnäringen. Det är viktigt att påminna sig om att vi fortfarande befinner oss i en pandemi, men det finns ett ljus i slutet av tunneln", säger Maria Wennerström, Hotelldirektör på Scandic Västerås

Det allvarliga läget har slagit brett inom besöksnäringen. Förutom inom logi så har även mötesanläggningar, restauranger, handel, arrangörer, transportörer med flera påverkats enormt med både varsel och uppsägningar till följd.

Även om läget är allvarligt så visar statistiken på några små ljusglimtar. I juli månad visade sig hemestertrenden även i Västerås då rekordmånga valde att besöka staden under sin semester. I de annars så röda siffrorna ökade antalet gästnätter i staden med hela 10 procent under juli månad, detta trots sommarens inställda evenemang som normalt lockar många besökare. Även vissa helger under tidig höst såg man nya besöksmönster i staden.

"Något som vi såg i somras och även under vissa helger under den tidiga hösten var den starka hemestertrend som sprider sig i Sverige. Svenskar vill upptäcka hemlandet och Västerås är en outforskad destination för många. Vi arbetar därför nu med att förbereda oss och näringen för att stå redo när det återigen är möjligt att uppleva vår stad igen", säger Sofie Lidholm, utvecklingschef Visit Västerås.