platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
RSS
rss_icon
Länkar
De vill hjälpa företag utveckla virtuella events – lanserar nya plattformen Wizitory

Under coronapandemin har allt fler fysiska events flyttats till nätet. En utmaning som ställer höga krav på både teknik och design då det är svårt att bibehålla intresset när besökaren sitter framför en skärm. För att öka engagemanget för digitala events lanseras nu tjänsten Wizitory.

"I korthet har vi utvecklat en plattform för att bygga och arrangera events och mässor i 3D. Såvitt vi känner till är vår tjänst helt unik och intresset har varit över förväntan. Sedan oktober har vi genomfört och levererat tio stora mässor och events världen över", säger Mikael Stenberg som arbetat med att utveckla Wizitory.

Bakom Wizitory står Cordovan Communication. En reklambyrå som arbetat med fysiska events och mässor – men som sett ett behov av att utveckla och tänka nytt. Under nio månaders tid har byråns digitala experter och 3D-kreatörer därför arbetat med att skapa en helhetslösning för virtuella events.

"Med Wizitory bygger vi upp virtuella miljöer i 3D som är nästintill identiska med verkligheten. Det kan till exempel handla om en välkänd byggnad, ett befintligt showroom eller en eventyta på flera tusentals kvm som vi återskapar och visualiserar utifrån våra kunders önskemål. Därefter fyller vi den digitala världen med innehåll. Det kan handla om livesända event, filmer, chattar, omröstningar, möten, tävlingar, test, 3D modeller av nya produkter och annat marknadsmaterial", säger Mikael Stenberg, vd på Cordovan Communication och fortsätter:

"Tack vare att vi valt att fokusera på design och användarupplevelse är vårt verktyg mer dynamiskt och inspirerande än till exempel ett livesänt event eller traditionella webinars. I genomförda projekt ser vi dessutom att besökare både spenderar längre tid och samlar mer information än vad de i regel gör på fysiska mässor. En annan stor fördel med digitala events är att du kan nå ut till betydligt fler när du inte begränsas av en fysisk plats som människor måste ta sig till."

Den nya digitala plattformen är både html-baserad och responsiv – vilket innebär att den fungerar oavsett vilken webbläsare och enhet du använder. Plattformen kan dessutom besökas av ett obegränsat antal eventdeltagare och det spelar ingen roll var i världen du befinner dig. Med hjälp av Wizitory har såväl globala som lokala företag arrangerat virtuella events i Australien, Nord- och Sydamerika, Kina, Europa och Mellanöstern. Bland annat inom livsmedel, näringstillskott, forskning och utbildning.

"Senast har vi hjälpt Högskolan Väst att bygga ett Virtual Campus. En satsning för att attrahera nya studenter i coronatider och som ett långsiktigt komplement till det fysiska mötet. Genom att bygga en helt virtuell värld i 3D föreställande deras campus i Trollhättan ville vi helt enkelt förmedla hur det är plugga på Högskolan Väst", säger Mikael Stenberg.

Under 2020 har majoriteten av alla stora fysiska events och mässor ställts in, alternativt ändrat form och blivit digitala. Men vad händer när pandemin är över? Mikael Stenberg tror att mötesindustrin står inför stora förändringar.

"Vi tror att virtuella events kommer bli allt vanligare, framförallt genom att komplettera fysiska mässor, event, seminarier och liknande. Coronapandemin har självklart bidragit till den utvecklingen och vi är övertygade om att allt fler nu upptäcker fördelarna med virtuella events."

 

Bilden är något beskuren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------Om Cordovan Communication

Cordovan Communication är en reklambyrå (utsedd till Årets Byrå 2020) som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar 20 medarbetare med en bred sammansättning av kompetenser. Allt från reklamkreatörer till experter på såväl PR som digitala medier.