platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstadborna saknar evenemangen

Hur viktiga är evenemangen för en plats? Vilka effekter får det när det inte finns några? I år ställdes nästan alla evenemang in på grund av coronapandemin. 13 destinationer såg det som ett bra tillfälle att börja undersöka evenemangens betydelse. Under ledning av Linnéuniversitetet påbörjades arbetet med att genomföra en treårig studie med start 2020.

Via det nationella nätverket för evenemangsdestinationer kom initiativet till studien när det stod klart att coronapandemin skulle stoppa nästan alla årets evenemang.

"Halmstad är i vanliga fall fyllt med evenemang, stora som små, som innehåller musik, idrott och mycket mer. Några av dem är viktiga reseanledningar men också något som uppskattas mycket av invånarna. Evenemangen ger också viktiga intäkter till näringslivet. När erbjudandet om undersökningen kom ville vi vara med, för att se vad det betyder för en plats när alla publika evenemang ställs in", säger Ann Johansson chef för Evenemang och Möten på Destination Halmstad.

De andra städerna som deltar i studien som genomförts under sensommar och höst är fördelade från Kalmar i söder till Umeå i norr. De flesta i ungefär samma storlek som Halmstad. Studien är uppdelad i sex delar och undersöker allt från ekonomiska effekter till vad evenemangen betyder för att invånarna ska trivas och känna stolthet över sin plats. Data har samlats in via enkäter, intervjuer och statistik. Invånare, besökare och näringsidkare i de 13 destinationerna har medverkat.

Undersökningen leds av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet. Han berättar att resultatet från 2020 blir en viktig grund att jämföra kommande, mer evenemangsrika år med.

"Det är oerhört glädjande att så många destinationer valde att involvera sig i studien. Det gör att vi har en bred databas från ett första år, en period med knappt några evenemang alls. Vi har gemensamt tagit vara på en unik situation att mäta effekter av evenemang i framtiden", säger Hans Wessblad.

Studien visar att evenemangen har stor betydelse, både för näringslivet och för människorna som bor på platsen. Flera näringsidkare berättar att evenemangen spelar stor roll för deras verksamhet. Hela 55 procent uppger att de anpassar sin verksamhet efter evenemangen och 37 procent menar att de uteblivna evenemangen har påverkat deras verksamhet mycket eller väldigt mycket.

Restriktionerna har naturligtvis slagit extra hårt mot evenemangsarrangörerna, som i genomsnitt har minskat sin omsättning med 47 procent nationellt sett.

Resultaten från undersökningen som har genomförts i Halmstad visar att evenemangen är mycket saknade, inte minst bland invånarna. Många av de tillfrågade Halmstadborna säger att de skulle uppskatta ännu fler evenemang i Halmstad när pandemirestriktionerna är över. 28 procent ser gärna fler idrottsevenemang, 24 procent skulle uppskatta fler musikevenemang, 16 procent önskar fler matevenemang och resterande är fördelat på teater, konst och dansevenemang.

"Vi ser också att Halmstads invånare är engagerade i evenemangen. Av cirka 500 invånare som har intervjuats uppger 82 procent att de pratar om Halmstad med stor eller viss stolthet. 20 procent berättar också att de någon gång har varit volontär under ett evenemang i Halmstad vilket är högre än genomsnittet", säger Ann Johansson

 

Fakta om undersökningen

Studien har genomförts i 13 destinationer runt om i landet och fokuserar på olika så kallade samhällskapital i form av socialt, humant, kulturellt, finansiellt och politiskt kapital. De som har svarat på undersökningen är besökare, invånare, näringsidkare inom besöksnäringen, evenemangsarrangörer och -producenter, föreningslivet samt även personer ur det lokalpolitiska styret. Sammanlagt har 3 892 besökare, 4060 invånare och 592 näringsidkare medverkat.

Undersökningen är ett samarbete mellan de 13 destinationerna som deltar och Linnéuniversitetet, med stöd av Region Kalmar län och Kalmar kommun.

 

Bilden: Halmstadborna saknar evenemangen. Foto: Destination Halmstad