platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Emirates vd Tim Clark ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet

Emirates Airlines vd Tim Clark är övertygad om att affärsresor inte bara kommer att återgå till pre-pandemiska nivåer utan tror att det Dubai-baserade transportföretaget kan växa i den sektorn, trots att tekniken tar över under den nuvarande coronaviruskrisen, skriver Arabian Business Newsletter.

När länder stängde sina gränser för att begränsa spridningen av Covid-19 såg flygindustrins ett gigantiskt ras i flygandet, med företag som tvingades vända sig till datorlösningar som Zoom och Google Teams för att hålla kontakten med personal, kunder och kunder.

Silicon Valley-baserade Zoom sa att de gjorde en vinst på 186 miljoner dollar på intäkter på 663,5 miljoner dollar under kvartalet som slutade den 31 juli. Det jämförs med en nettoresultat på 5,5 miljoner dollar i samma kvartal året innan.

Experter har förutspått att detta kan leda till en minskning av hela 30 procent i affärsresor i den ”nya normalen”. Men Tim Clark håller inte med om detta och pekar på tidigare fall i den senaste historien när liknande förutsägelser gjordes och därefter visade sig vara falska.

Och han berättade för CNN:s nya serie Think Big att affärsresor kommer att återta marknadsdelaroch redan är på G med en stor återhämtning.

”Vad som händer när du är fastlåst, är att du måste engagera dig i de nätverk som du ser, oavsett om det är Zoom, Teams eller vad som helst. Och jag såg det i mitten av 90-talet när vi digitaliserade den globala ekonomin och alla dessa verktyg kom på marknaden. Den digitala världen styrde, informationsåldern kom och alla sa att du vet vad som kommer att hända? Vi ska egentligen inte resa längre. Vi vill inte göra det här. Men istället är det faktiskt så att kan vi göra mycket mer av det vi vill istället".

”Det omvända hände istället, mellan 1995 och fram till 2018 ökade efterfrågan på affärsresor exponentiellt. När vi återgår till det normala, när ekonomin stärks, när kontanter börjar strömma tillbaka till de företag som har påverkats, så kommer  vi att glömma allt detta, som vi alltid gör. Vi börjar se affärsresor, studsa tillbaka och vi ser det växa. Det kommer inte att sakta ner".

Hans kommentarer kommer samtidigt som en ny undersökning visar att reseupphandlingsteam i Mellanöstern fortfarande är upptagna i sina roller med att hantera tolkningen av förändringar för flyg och hotellförsörjning under de senaste månaderna.

Emirates har fått  två miljarder dollar i stöd från Dubais regering och såg en fem miljarder dollar svängning från lönsamhet till förlust under det senaste kvartalet.

Tim Clark sa tidigare i veckan att han förväntar sig att Emirates återgår till ett positivt kassaflöde redan under första halvåret 2021.

Ciaran Kelly, vd och regional ledare för FCM Travel Solutions för Mellanöstern och Afrika, berättar i Arabian Business Newsletters systerpublikation:

"Innan vi börjar tro på att arbetet hemifrån och den virtuella världen är "det nya normala ", borde vi komma ihåg vikten av ansikte-mot-ansikte-möten som underlättas genom affärsresor som en nyckelmetod för att bygga rapporter, relationer och förtroenden, att lita på vår magkänsla och den allmänna kompabiliteten vi bygger med våra medmänniskor som många ännu inte har lärt sig behärska den nya virtuella världen när de försöker skapa kontakt med någon du aldrig har träffat personligen".

”Den virtuella världen har varit frälsaren för många företag, men det långsiktiga behovet av att resa inom Mellanösternregionen och längre sträckor är ett viktigt steg för återhämtning av affärsresor", säger han och tillägger:

”Det är uppenbart att de affärsresenivåer vi hade före Covid -19 så kommer det att ta ett tag att återkomma till samma nivå, men vi förutspår en acceleration någon gång i regionen, eftersom företag kommer att ett klart möta ökat tryck för att vinna och behålla affärer bland viktiga kunder efter att vi börjar resa igen".

"Affärsresor kommer att fortsätta spela en viktig roll i ett företags strategi och tillväxt, trots den virtuella värld vi har befunnit oss under vatten på grund av Covid-19."

 

Bilden: Sir Tim Clark ser tillväxt i affärsresor trots övergång till tekniska plattformar som Zoom och Google Teams.